امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۱۰/۱۶
کد خبر : 15072
چاپ خبر :
جاذبه های گردشگری گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان،نخستین فانوس صحرایی جهان و مسافران جاده ابریشم+تصاویر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان، مناره 18 متری شهر گلپایگان که به آن «میل گلپایگان» هم گفته می‌شود، در زمره بلندترین مناره‌های قرن پنجم هجری قمری است، مناره گلپایگان در تاریخ 28 خرداد 1315، با شماره 250 جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا در سال 18-1317 مرمت شده ‌است، مناره گلپایگان دارای دو در است و در درون آن پلکانی تعبیه شده‌است، قسمت‌های پایین و بالای مناره مرمت شده و دارای کتیبه آجری است که این کتیبه به خط کوفی نوشته شده و فاقد تاریخ بوده و متن کتیبه آن از آیات کلام الله مجید است.

این مناره با قدمتی حدود 900 سال در برابر عوامل طبیعی (زلزله، باد، باران، سرما و گرما) سرفراز برجای مانده‌ است و از جمله بلندترین مناره‌های ایران محسوب می‌شود، دو راه پله دارد که به صورت دورانی با 64 پله به بالای مناره می‌توان صعود کرد. این مناره از زمان سلجوقیان می‌باشد که ساختمان آن را احتمالا با ساختمان مسجد جامع و بازار چهارسوق همزمان می‌دانند،

اشعار نوشته شده بر مناره سلجوقی گلپایگان

گفته می‌شود این مناره برای راهنمایی کاروانیان بوده و بالای آن چراغ نصب می‌کرده‌اند و در جنوبی چهارسوق از جلوی مناره شروع می‌شده‌است.

فعلاً خیابان، گودتر از سطح پای مناره و بازار چهارسوق است. در داخل منار و بالای راه پله‌ها در میان اشعار و یادگاری‌های نوشته شده، این شعر هم دیده می‌شود:
منار است و نشان باستان است
چه تاجی بر سر گلپایگان است.
دریغا کاین نشان آسمانی
که…بر زمین و سر بر آسمان است.
زیر این شعر امضاء شده بود: «سید علی آقا ابطحی اهل گوگد و ساکن تهران»

شیرهای مناره

دو شیر قبلا در محل پاشیرا نزدیک مقبره باباعبدالله در کنار جاده قافله و ابتدای کوچه حکومتی بودند. میدان پاشیرا نسبتا وسیع و دکه بازی و ورزش بچه‌های محل بود و براین شیرها که وسیله سرگرمی بچه‌ها بود سوار می‌شدند و بازی می‌کردند. بعد از خیابان کشی چون خیابان چند متری از جاده قافله فاصله پیدا کرد و زمین‌های اطراف پاشیرا را با قسمتی از جاده قدیم به مالکین آن حدود دادند و میدان پاشیرا را هم گودبرداری نمودند که رختشوی خانه بسازند. شیرهای سنگی را با تخته و گرده چوب و غلطک که بوسیله دو گاو نر کشیده می‌شد، تک تک به پای مناره منتقل کردند.
از دو شیر سنگی امروز، یکی تنها شده و در زیر سایه مناره سلجوقی در فراق دوست بسر می‌برَد. یکی از شیرها را چند سال قبل دزدیدند و الان تنها یک شیر در پای منار است.
شیرهای به این سنگینی که با غلتک و ۲ گاو نر آوردند را در روز روشن با جرثقیل در نزدیکی کلانتری به سرقت برده اند و هنوز اثری از آن نیست.

 

bayan-news (18)

bayan-news (17)

bayan-news (16)

bayan-news (15)

bayan-news (14)

bayan-news (13)

bayan-news (12)

bayan-news (11)

bayan-news (10)

bayan-news (9)

bayan-news (8)

bayan-news (7)

bayan-news (5)

bayan-news (4)

bayan-news (3)

bayan-news (2)

bayan-news (6)

bayan-news (19)

bayan-news (20)

bayan-news (1)

bayan-news (25)

bayan-news (26)

بر بلندای مناره سلجوقی گلپایگان 

bayan-news (27)

بر بلندای مناره سلجوقی گلپایگان 

bayan-news (24)

بر بلندای مناره سلجوقی گلپایگان 

bayan-news (22)

بر بلندای مناره سلجوقی گلپایگان 

bayan-news (23)

بر بلندای مناره سلجوقی گلپایگان 

bayan-news (21)

بر بلندای مناره سلجوقی گلپایگان 

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات
  1. دوست گفت:

    جالب بود لطفن از دیگرمکان های دیدنی گلپایگان هم بگذارید خسته نباشید.

  2. ناشناس گفت:

    سلام خیلی جالب بود درضمن برای ما که در گلپایگان نیستیم وعکس ها را نگاه میکنیم از جریانات گلپایگان خیلی خوشحال میشویم .درود برگلپایگان ودرود برشما که این عکس ها را میزنید داخل سایت خواهشمند است تعداد عکس ها را بیشتر کنید.

  3. گلپایگانی گفت:

    دارم درست می بینم یا که اشتباه می کنم ؟ اون سنگه که گوشه حیاط هست کتیبه پهلوی غرقابه؟ چرا با اون وضعیت زیر باران و نور آفتاب گذاشتنش.؟؟؟ کم آثار تاریخی شهرمون داره خراب میشه اونوقت با دست خودمون داریم اونایی هم که سالمن نابود می کنیم . دیگه وقتش نیست که شهرمون با قدمت بیش از 7000سال صاحب یه موزه باشه . من شهرهایی را دیدم موزه مردم شناسی دارن در صورتیکه دریغ از یک آثار تاریخی شاخص اونوقت ما … چرا کسی اقدام نمیکنه ؟؟

    • بیان گفت:

      ضمن تقدیر و تشکر از استقبال زیاد مخاطبان عزیز سایت و نشریه بیان،
      با توجه به قانون مطبوعات این سایت از درج مطالب بدون سند معذور می باشد.
      لازم به ذکر است این سایت و نشریه از مقالات و مطالب و دغدغه های شما در چارچوب قانون ، نسبت به مسائل فرهنگی و میراث فرهنگی شهرستان استقبال می نماید.

  4. م.اتحادی گفت:

    خیلی جالب بود، خواهشا مطالبی هم از اسیب های جدی که در اثر کم توجهی و بعضا بی توجهی مسئولین به میراث فرهنگی شهرستان وارد شده مانند تپه لهرامش، سنگ نگاره های کوچری ، غرقاب، و… نیز میراث معنوی شهرستان مانند آداب رسوم های فراموش شده در نشریه و سایت بیان درج نمایید. خدارو شکر نشریه ای هم پیداشد در شهرستان که بصورت علمی و مبنایی نقات ضعف و قوت شهرستان را بیان میکنه و نیز علیرغم پرداختن به دستاورد ها به انتقادت جدی و سازنده نیز می پردازد

  5. محمدی گفت:

    بیان چرا نظرات را نمایش نمی دهی مگر شما وام دار شخص خاصی هستید؟؟؟

    • بیان گفت:

      با سلام خدمت شما دوست گرامی و با تشکر از شما
      سایت و خبرگزاری بیان کاملا حقیقی و هیچ وابستگی به سازمان و ارگان خاصی ندارد.
      رسالت این پایگاه خبری ، انتشار اخبار شهرستان و ایران و جهان و انعکاس مشکلات مردم به مسئولین و انتشار پاسخ مسئولین شهرستان می باشد.
      دیده می شود تعدادی از عزیزان با یک آی پی و تحت اسامی و عناوین مختلف در زیر یک خبر دیدگاه هایی را میگذارند که صحت و سقم آن به اثبات نرسیده و سندیت ندارد و بیشتر جنبه تخریبی دارد. و بدور از اخلاق است ، لذا از انتشار آن معذوریم
      با توجه به قانون مطبوعات این سایت از درج مطالب بدون سند معذور می باشد.

      منتظر پیشنهادات سازنده شما عزیزان هستیم

  6. ناطقی گفت:

    درود برگلپایگان وگلپایگانی
    حالا که ازش دورم میفهمم چه جای باصفایی زندگی میکردم حالا قدرشو بیشتر میدونم تورو خدا مراقب شهر بافرهنگ وباستانی گلپایگان باشید و از این میراث نگه داری کنید.

دیدگاه شما

تبلیغات