امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۰۲/۰۶/۱۲
کد خبر : 123707
چاپ خبر :

7100 هکتار از اراضی دشت شمال طرح مصوب بیابانی گرفت /طرح مردمی و کاشت ملی


#به-گزارش-خبرگزاری-بیان-گلپایگان: در روز چهارشنبه؛ 1402/6/8 نشست خبری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گلپایگان با اصحاب رسانه برگزار شد.

محمداسماعیل توسلی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی به گزارش عملکرد یکساله این اداره پرداخت.

وی اظهار کرد: شهرستان گلپایگان با 196 هزار هکتار یکی از شهرستانهای که در غرب استان، واقع شده است که از این میزان 33 هزار هکتار آن اراضی کشاورزی و 163 هزار هکتار اراضی ملی است.

وی گفت : از 163 هزار هکتار اراضی کشاورزی 145 هزار هکتار آن مراتع، 7100 هکتار‌ منطقه بیابانی دشت شمال، و 10هزار هکتار اراضی صعب‌العبور و فاقد پوشش گیاهی و اراضی وافع در حریم شهر که متولی آن اداره راه و شهرسازی است.

توسلی با عنوان اینکه در بخش مرتع، نظارت بر طرحهای مرتع داری قشلاقی و ییلاقی را داریم گفت :تاکنون تهیه طرح مرتع داری در سطح 80 هزار هکتار انجام شده است، 65 هزار هکتار از مساحت مراتع شهرستان هنوز طرح مرتع داری آن تهیه نشده است، که در دستور کار داریم طی 4 الی 5 سال آینده تهیه و مدیریت این مراتع به دامداران واگذار شود.

وی گفت: در این شهرستان 57 عرف مرتعی داریم که شامل 27 عرف ییلاقی و 30 عرف قشلاقی است، که تاکنون 22عرف مرتع داری آنها تهیه، و حفظ و حراست آن برعهده دامداران قرار گرفته است.

وی در خصوص پروانه چرای مراتع شهرستان اذعان داشت : پروانه چرای مراتع شهرستان صادر، و طرح مدیریت این مراتع هرساله با هدف کنترل ورود و خروج دام‌ها به مراتع،جلوگیری از ورود زودرس و حفظ پوشش گیاهی، آب و خاک منطقه انجام و به دامداران مورد نظر واگذار شده است.

توسلی در بحث جنگلداری و جنگل کاری بیان داشت : در شهرستان گلپایگان 270 هکتار جنگلکاری سنواتی (از نوع درختان بادام اسکوپاریا و بادام ارجن و بادام آمارا) در اطراف دریاچه ی سد گلپایگان، منطقه قرغن و هرستانه علیا است، مستمر از جنگل‌های شهرستان نظارت و حراست می‌شود.

وی با اشاره به طرحهای ماده قانون حفاطت و بهره برداریها بیان داشت : 4 فقره طرح ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداری داریم که نظارتشان سالیانه انجام می شود.

توسلی با بیان اینکه یکی از برنامه های وزارت بحث طرح مردمی و تولید کاشت ملی است اذعان داشت :از محل طرح ملی کاشت یک میلیارد (درسطح کشور) نهال سهم گلپایگان، هنوز مشخص نشده است،
تا سال گذشته در شهرستان گلپایگان طرح بیابانی مصوب نداشتیم، اما به دلیل خشکسالی‌ها و بهره‌برداری بی‌رویه از مراتع دشت شمال خاک آن شکننده شده است، بنابراین 7100 هکتار از اراضی دشت شمال طرح مصوب بیابانی گرفت.

وی در ادامه گفت: از مهرماه امسال در راستای بیابان زدایی دشت شمال 250هکتار آن طرح کاشت درخت از نوع مقاوم به خشکی و بادام اسکوپاریا و گونه‌ گز آغاز می‌شود، امید می‌رود، مردم، دستگاه‌ها و رسانه‌ها شهرستان در اجرای این طرح با منابع طبیعی همکاری کنند.

توسلی با اشاره به اینکه در اجرای طرح آبخیزداری دو پروژه تهیه و تثبیت شد تصریح کرد: طرح آبخیزداری در بالادست مسکن مهر تهیه شد، اما به
دلیل شیب تند، امکان اجرای سازه آبخیزداری در بالادست مهر نبود بنابراین مقرر شد، شهرداری گلپایگان، نسبت به احداث کانال‌های دفع و هدایت آب‌های سطحی اقدام کند و طرح آبخیزداری حوزه گلشهر با اعتباری حدود 5 میلیارد که صدرصد انجام شده و حدود یکماه توسط پیمانکار عملیات اجرایی آن آغاز شده با 20 درصد پیشرفت فیزیکی و ان شاء الله این طرح تا دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.

توسلی عنوان کرد: در حال حاضر 19معدن فعال در شهرستان داریم که سالانه دو مرحله فرم نظارت از معادن با هدف جلوگیری از تخریب اراضی ملی اطراف معادن، تهیه می‌شود و همچنین کنند.قسمت تخریب شده بعد از برداشت معدن را باید احیا مراتع کنند.

وی بیان داشت : ساخت و نصب 5 مارک با هدف جلوگیری از تخریب و تصرف غیر مجاز اراضی ملی اطراف مستثنیات اشخاص انجام شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان گفت: اکیپ 2 نفره به صورت شبانه‌روزی کار نظارت از اراضی ملی شهرستان با هدف جلوگیری از تصرف و ساخت و ساز غیرمجاز صورت می‌گیرد و برخورد قانونی انجام می شود.

وی گفت :مهمترین موضوع اداره متبوع؛ بحث پاسخگویی به استعلامات منابع طبیعی از طریق سامانه سبا است.

توسلی با عنوان اینکه تاکنون برای حدود 98درصد از اراضی ملی شهرستان، سند تک برگ و سند حدنگار صادر شده است و 2 درصد باقیمانده تا آخر سال انجام میشود، اظهار داشت : در کارگروه رفع تداخلات 74 پلاک برای رسیدگی مطرح شده، که تاکنون از 38 پلاک رسیدگی شده، 32 پلاک از کمیسیون استان، مصوبه دریافت کرده‌اند و مابقی تا آخرسال اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه پوشش گیاهی گلپایگان با توجه به اقلیمی بودن و شرایط آب و هوایی؛ ییلاقی (پشت کوه، قلعه جمال و مرق) قشلاقی (منطقه عربستان، دشت شمال و گلشهر) است، تصریح کرد: 300 گونه مرتعی در شهرستان گلپایگان شناسایی شده است که 60 گونه از نوع دارویی است که اغلب گونه‌های گیاهی شهرستان از نوع گون که از نوع حفاظت خاک و بهره برداری محصول (کتیرا) است و حفظ این گونه‌ گیاهی و گونه لاله‌های واژگون هنده نیاز به مراقبت همگانی دارد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گلپایگان گفت: بر اساس شمارش واحد یگان حفاظت منابع طبیعی گلپایگان 45 هزار راس دام، در سطح مراتع ییلاقی و قشلاقی شهرستان وجود دارد.

✍️خبرنگار :اکرم محمدی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات