امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تاریخ خبر : ۰۰/۰۴/۲۳
کد خبر : 122488
چاپ خبر :

۴ تصمیم فوری برای تسریع تخلیه کالای اساسی‌‌ از بنادر/کامیون‌های درون‌شهری به بندر امام می‌روند

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور گفت: در راستای تسریع در تخلیه کالای اساسی و نهاده خصوصا در بندر امام خمینی (ره) قرار شد کامیون‌‌های درون‌شهری دارای کارت هوشمند و کامیون‌های مخصوص حمل مصالح ساختمانی به بندر امام بروند.

به گزارش خبرگزاری بیان احمد کریمی درباره آخرین وضعیت اعزام کامیون‌ها به بندر امام خمینی (ره) برای حمل کالاهای اساسی و نهاده‌ها اظهار داشت: مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از چندی پیش در بندر امام خمینی (ره) مستقر شده است برای اینکه بتوانند از طریق استان‌ها، کامیون جذب کند، در این حوزه‌ بیشتر از استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و فارس کامیون به سمت بندر امام خمینی (ره) می‌روند‌.

* امکان صدور بارنامه در مبدأ بابت تشویق اعزام کامیون به بندر امام

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با اشاره به برگزاری جلسه با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره بررسی رفع موانع اعز‌ام کامیون به بندر امام خمینی (ره) و تسریع در تخلیه کالای اساسی و نهاده اظهار کرد: تصمیم گرفته شد شرکت حمل‌ونقل مبدأ اگر ناوگانی را اعزام می‌کند، امکان صدور بارنامه را هم در مبدأ اعزام داشته باشد، یعنی اینگونه نباشد که شرکت حمل و نقلی در مبدأ تلاش کند و کامیون به بندر امام اعز‌ام کند، اما بارنامه را شرکت حمل و نقل خوزستانی صادر و کمیسیون را هم آن شرکت دریافت کند.

* اعزام کامیون‌‌های درون‌شهری به بندر امام با هماهنگی پلیس راه و راهداری

وی گفت: همچنین ‌در جلسه با مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پیشنهاد شد و درخواست دادیم از کامیون‌های درون‌شهری برای حمل کالای اساسی از بندر امام (ره) استفاده شود، بخشی از این ناوگان کارت هوشمند دارند، اما همچنان در درون‌شهری فعالیت می‌کنند.‌

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور درباره نحوه هماهنگی برای اعزام ناوگان کامیونی درون‌شهری‌ به بندر امام (ره) بیان کرد: امیدواریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس راه در این حوزه با ما همکاری کند،‌ تعدادی از کامیون‌داران درون‌شهری، کارت هوشمند دارند و مشکلی بابت تردد در جاده‌ها ندارند.

* کامیون‌های درون‌شهری دارای کارت هوشمند از 25 تیر به بندر امام می‌روند

وی ادامه داد: در حال حاضر از طریق اتحادیه کمپرسی‌‌داران بارکش شهریِ استان‌ها در حال هماهنگی هستیم و با همه اتحادیه‌ها جلساتی در حال برگزاری است‌ تا از روز جمعه 25 تیر این ناوگان به بندر امام خمینی (ره) اعزام شود.

کریمی تأکید کرد:‌ منعی برای تردد ناوگان کامیونی درون‌شهری در جاده‌ها نخواهیم داشت، ‌چون هم معاینه فنی دارند، هم کامیون کارت هوشمند فعال دارد و رانندگان نیز دارای کارت هوشمند هستند و امکان صدور بارنامه برای آنها وجود دارد.

* اعزام ناوگان تخصصی حمل‌ کلینکر و سیمان به بندر امام

وی ادامه داد: همچنین در پیشنهاد سوم اعلام کردیم که بخشی از ناوگان باری ما نظیر کمپرسی‌ها در حال حاضر در حمل کلینکر و سایر کالاها فعالیت می‌کنند که امروز چندان ضروری نیست و بهتر است به سمت بندر امام خمینی هدایت شوند تا تخلیه کالاهای اساسی و نهاده‌ها به تعادل برسند و سپس به وظیفه قبلی خود برگردند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور اظهار داشت:‌ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال بررسی است و امیدواریم تا روز آینده به نتیجه برسد ناوگانی که در حمل کلینکر، سیمان یا دیگر کالاهای ساختمانی فعالیت می‌کنند فعلاً به سمت بندر امام هدایت شوند تا حداکثر تخلیه را داشته باشیم.

* مشکل تأمین روغن کامیون حل نشد

کریمی درباره مشوق سازمان راهداری مبنی بر ارائه روغن با تعرفه مصوب و لاستیک دولتی به کامیون‌دارانی که به سمت بندر امام می‌روند، گفت: وضعیت روغن کامیون در کشور بسیار اسف‌بار است، تأمین روغن با نرخ مصوب ارزشمند است ولی به هر حال فقط ناوگانی که به بندر امام خمینی (ره) می‌رود روغن با نرخ مصوب دریافت می‌کند و هنوز کامیون‌داران‌مان در دیگر نقاط کشور با مشکل تأمین روغن مواجه هستند.

* تأمین لاستیک کامیون‌دار با ارز دولتی‌ مشکل است

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور اضافه کرد: همچنین تعداد لاستیک با عرض دولتی چندان نیست که جوابگوی ناوگان باشد و اگر ما این موضوع را مطرح کنیم که پس از چند سرویس به بندر امام، لاستیک با ارز دولتی به کامیون‌دار می‌دهیم این چندان درست نیست زیرا تعداد لاستیک با ارز دولتی زیاد نیست که به همه کامیون‌داران وعده بدهیم و حتی ممکن است با مشکل کمبود عرضه لاستیک با ارز دولتی مواجه شویم و نوعی بی‌اعتمادی ایجاد شود و در آینده اگر شرایطی خاص و بحرانی ایجاد شد دیگر کامیون‌داران اعتماد نکنند.

وی اضافه کرد: در این راستا از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آمار لاستیک‌ها را خواستیم تا اگر کامیون‌هایی به بندر امام اعزام می‌کنیم، خیال‌مان راحت باشد.

* گرما و تردد یک‌سرخالی از مشکلات کامیون‌داران در بندر امام (ره)

کریمی افزود: البته مشکلی که در این‌باره وجود دارد، گرمای شدید در استان خوزستان و بندر امام خمینی (ره) است،‌ همچنین ترددهای یکسر خالی برای کامیون‌‌داران صرفه اقتصادی ندارد اما با این حال کامیون‌ها به منطقه اعزام شده‌اند.

* صدور بارنامه بدون کد دامپزشکی در راستای تسریع و تسهیل خروج کالای اساسی از بندر امام

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور درباره نامه اتحادیه واردکنندگان نهادهای دام و طیور ایران به وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر مشکل کمبود کامیون حمل کالا از بنادر و انحصار در بارگیری و حمل محموله‌های متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام در بندر امام و تأخیر تحویل تعهدات واردکنندگان به دامداران و مرغداران توضیح داد: پیش از اینکه به مرحله بارگیری برسیم این مشکلات وجود دارد و فرایند را طولانی می‌کند و موضوع کاملاً درست است، ‌ درخواستی داده‌ایم و نیازی را اعلام کرده‌ایم مبنی بر اینکه این فرایند تا زمانی که به مرحله بارگیری برسد، مدت زمانی را سپری می‌کند که باید تسهیل شود.

وی ادامه داد: در راستای تسریع و تسهیل خروج کالای اساسی از بندر امام (ره) سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تلاش کرد در بارگیری موضوع کد دامپزشکی را حذف کند تا تسریع در بارگیری انجام شود و در حال حاضر بدون کد دامپزشکی بارنامه صادر می‌شود و این مشکلات را کاهش می‌دهد.

کریمی عنوان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام نیز می‌تواند این فعالیت را سرعت ببخشد.

*‌ پشتیبانی امور دام کرایه حمل بار را با تأخیر و ارزان می‌پردازد‌

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور گفت:‌ مشکل دیگری که ما در جلسه با سازمان راهداری مطرح کردیم این بود که در پرداخت کرایه حمل، اشخاص حقیقی کرایه را نقد پرداخت می‌کنند و کرایه مناسب پرداخت می‌کنند اما شرکت پشتیبانی امور دام هم کرایه کمتری به کامیون‌دار پرداخت می‌کند و هم پرداخت کرایه را با تأخیر انجام می‌دهد یعنی یک هفته تا 20 روز پس از تخلیه بار، شرکت پشتیبانی امور دام کرایه را پرداخت می‌کند و این انگیزه را برای حمل نهاده‌های دامی کاهش می‌دهد و همین امر نیز موجب کاهش حمل بار شرکت پشتیبانی امور دام می‌شود.

کریمی اضافه کرد: افراد حقیقی و مرغداران و دامدارانی که خود برای حمل نهاده ورود کرده‌اند از نظر کرایه و پرداخت به مراتب بهتر از شرکت پشتیبانی امور دام عمل می‌کنند.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات