امروز : سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۲/۰۵
کد خبر : 114438
چاپ خبر :
رئیس شبکه بهداشت و درمان گلپایگان خبر داد:

افتتاح ۶ پروژه بهداشتی-درمانی در ماه آینده در شهرستان گلپایگان

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان از افتتاح ۶ پروژه بهداشتی و درمانی در ماه جاری خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم جشن پایان زیر ساخت های بخش شبکه بهداشت و درمان را برگزار کنیم .

به گزارش خبرگزاری بیان؛ دکتر ناصر رستمی رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت فرارسیدن هفته سلامت با عنوان اینکه هر ساله سازمان جهانی بهداشت در هفته سلامت یک شعار را متناسب با معضلات بهداشتی و درمانی جهان اختصاص می دهد اظهار داشت: شعار امسال سلامت برای همه در همه جا نام گذاری شده است.

وی با بیان اینکه علت این نام گذاری این است که بخش قابل توجهی از جمعیت دنیا تحت پوشش هیچ گونه بیمه ای نیستند و از مراقبت های بهداشتی درمانی اولیه محرومند ابراز داشت: برای این که دولتمردان و سیاستمداران به این امر توجه کنند و این جمعیت عظیم از مراقبت های اولیه بهداشتی و درمانی برخوردار گردند این شعار انتخاب شده است.

 

دکتر رستمی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه مراقبت های بهداشتی و زیر ساخت های بهداشتی در سال گذشته اذعان داشت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت موضوع پرونده سلامت الکترونیکی همشهریان در دستور کار وزارتخانه قرار گرفت.

 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان تصریح کرد: شهرستان گلپایگان در سال های گذشته زیر ساخت های ایجاد سامانه الکترونیکی را در مراکز بهداشتی و درمانی و خانه های بهداشتی و درمانی آغاز کرد و در سال ۹۶ با استمرار این سامانه اطلاعات صد در صد جمعیت شهرستان وارد سامانه شد .

 

رستمی خاطر نشان کرد: این سامانه با نام سامانه سیب به معنای یکپارچه بهداشتی است که پرونده الکترونیکی خانوارهای شهروندان گلپایگانی در آن وجود دارد و تمام اطلاعات در آن ثبت می شود.

 

وی یاد آور شد: اطلاعات صد در صد جمعیت شهرستان گلپایگان در این سامانه ثبت گردیده است اما جمعیتی که مراجعه کرده و خدمت گرفته اند ۷۲ درصد جمعیت است.

وی افزود: در روستا ۹۶ درصد جمعیت و در شهر ۶۳ درصد و در کل شهرستان ۷۲ درصد مراجعه کردند.

 

دکتر رستمی بیان داشت: تمام خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی کاملا به این شبکه وصل هستند و فقط در روستای قرغن زیر ساخت ها فراهم نشده که برای حل این معضل پرونده ها را به صورت دستی نوشته و در روستای هنده وارد سامانه می کنند.

? رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان گفت : بیماری های غیر واگیر یکی از عوامل مهم مرگ و میر افراد می باشد بنابراین غربالگری در طرح تحول سلامت، فشار خون ، قند خون ، چربی خون و سرطان که از عوامل اصلی مرگ و میر هستند تدوین شده و در حال اجرا می باشد.

 

دکتر رستمی عنوان کرد: تعداد بیماران دیابتی که در سال ۹۶ شناسایی شده اند ۱۹۸۹ نفر و تعداد بیماران فشار خونی ۵۱۷۵ نفر بودند

وی افزود: غربالگری سرطان کلون برای افراد بالای ۵۰ سال در مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت به طور رایگان انجام می شود.

 

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۲ مورد پلیپ بد خیم و دو مورد سرطان که در مراحل اولیه بوده و بدون نیاز به شیمی درمانی و اقداماتی که هزینه های زیادی را در بر دارد ، شناسایی و درمان شد.

وی اضافه کرد: غربالگری سرطان گردن رحم و سینه نیز در این مراکز به طور رایگان انجام می شود و نیاز به اطلاع رسانی می باشد.

 

? رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان در خصوص خدمات دهان و دندان در سال گذشته اذعان داشت: دو مرحله وارنیش فلوراید تراپی برای تعداد ۴۸۰۰ نفر از دانش آموزان شهرستان گلپایگان به صورت رایگان انجام شده است.

? رستمی در خصوص حمایت از حقوق مصرف کننده بیان کرد : در سال گذشته از مغازه ها ۱۶۰۰ کیلوگرم مواد تاریخ گذشته جمع آوری و معدوم گردید.

? وی درمورد انجام واکسیناسیون ها با عنوان اینکه صد درصد واکسیناسیون ها انجام گردیده است ابراز داشت: در سال گذشته با توجه به شیوع آنفولانزای پرندگان و مشکلات مرغداری ها ۲۶۴ مورد واکسیناسیون انجام شده است.

? رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی تب مالت در شهرستان گفت: سال گذشته آموزش هایی را با همکاری جهاد کشاورزی و دامپزشکی برای کشاورزان داشتیم که بسیار موثر بود .

? وی با عنوان اینکه یکی از مهمترین شاخصه ها در خصوص وضعیت بهداشت و مراقبت از بچه‌ها و خانم های باردار میزان مرگ و میر نوزادان (زیر ۱ماه ) می باشد گفت: در سال ۹۶ میزان مرگ و میر نوزادان ۵/۴ و در سال ۹۵ این میزان ۸ و سال قبل از آن ۷/۷ درصد بوده که این شاخص خوبی است یعنی از هر هزار بچه ۵ نفر فوت شده که این فوت ها بیشتر بخاطر ناهنجاری های مادرزادی یا نارسی بوده است.

 

وی افزود: در سال گذشته میزان مرگ و میر بچه‌های زیر ۱ سال در شهرستان گلپایگان ۶/۲ و در استان اصفهان ۱۰ بوده است.

رستمی با بیان اینکه مرگ و میر در بچه های زیر ۵ سال در سال گذشته ۷/۸ بوده است یاد آور شد: در سال ۹۵ این شاخص ۱۳/۸ بوده و میزان مرگ و میر بچه‌های ۱ ماه تا ۵۹ ماه در سال گذشته ۲/۳ درصد بوده است که این میزان در سال ۹۵
۵/۸ درصد بوده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان خاطر نشان کرد: خوشبختانه در سال های گذشته هیچ مورد مرگ مادر باردار نداشته ایم.

دکتر رستمی در خصوص بحث درمان با اشاره به جداسازی درمانگاه سرپایی از بخش اورژانس در ایام نوروز ابراز داشت : از تاریخ ۹۶/۱۲/۲۸ تا ۹۷/۰۱/۱۳ یازده هزار نفر به این دو بخش مراجعه کردند یعنی به طور متوسط روزی ۷۰۰ نفر مراجعه کننده داشته است.

وی ضمن قدردانی از رییس بیمارستان و تیم شان افزود: این باعث شد آمار رضایت‌مندی بیماران و همکاران آمار خوبی باشد .

 

? رستمی یکی از مشکلات شهروندان را تعداد نیروهای متخصص دانست و گفت: در حال حاضر با پیگیری هایی که با کمک دانشگاه علوم پزشکی ، معاونت درمان و مهندس بختیار نماینده شهرستان گلپایگان و خوانسار انجام شده یک نفر متخصص قلب و عروق به صورت تمام وقت و یک نفر رزیدنت هر ماه به شهرستان اعزام می شود.

 

وی در مورد حضور جراح عمومی در شهرستان بیان کرد: در حال حاضر ۳ جراح عمومی در شهرستان گلپایگان وجود دارد.

رستمی ادامه داد : دو نفر متخصص بیهوشی ، یک نفر متخصص رادیولوژیست و دو نفر پزشک متخصص داخلی در بیمارستان امام حسین مشغول فعالیت هستند .

 

وی افزود: دکتر کیانی در رشته ارتوپدی به صورت تمام وقت در شهرستان حضور دارند و دکتر گلکار دو روز در هفته و دکتر مهرور با بیمارستان همکاری دارند و با توجه به عدم کشش جمعیت ممکن است حضور سه متخصص در شهر دوام نداشته باشد کما اینکه تا کنون اینگونه نبوده است.

 

وی اضافه کرد: دکتر صنیعی پزشک مغز و اعصاب ، چشم پزشک ، دو نفر بیهوشی و دو نفر متخصص زنان و زایمان در بیمارستان امام حسین علیه السلام حضور دارند .

دکتر رستمی بیان کرد: مشکل شهروندان عدم وجود مطب خصوصی متخصص مغز و اعصاب است که با توجه به آیین نامه جدید ظرف مدت ۱ ماه آینده متخصص مغز و اعصاب و قلب و عروق غیر از بیمارستان مطب خصوصی نیز خواهد داشت.

 

وی گفت: دو متخصص کودکان نیز در شهرستان مشغول فعالیت می باشند.

? رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان با بیان اینکه در چارت سازمانی همه چیز تعریف شده که در چه حیطه ای فعالیت شود بیان کرد : در زمینه فوق تخصصی دندانپزشکی ، اطفال ، گوارش ، جراحی مغز و اعصاب ، شیمی درمانی در چارت سازمانی تعریفی نشده و اگر در برهه ای از زمان فعالیت داشتند جذب استان شده و کسی جایگزین نشده است و در حال حاضر چنین امکانی وجود نخواهد داشت.

? رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان ضمن قدردانی از خیرین شهرستان عنوان کرد : از سال ۹۴ تا کنون زیر ساخت های بهداشت و درمان به خوبی صورت گرفته است.

 

رستمی تصریح کرد: شهرستان گلپایگان در زمینه زیر ساخت های بهداشتی و درمانی پیشرو بوده و در هیچ جای ایران در مدت ۳ سال آنقدر زیر ساخت بهداشتی و درمانی انجام نشده است .

 

دکتر رستمی اظهار داشت: حدود ده هزار متر مربع زیر ساخت بهداشت و درمان احداث شده است و در بخش بهداشت تعمیرات اساسی هزار متر مربع انجام شده است و در بخش درمان حدود ۵ هزار متر مربع انجام شده است

وی گفت: این به معنای این است که در مدت ۵۰ ماه ۲۵ پروژه تعریف شده است و می توان گفت هر دو ماه یک پروژه داشته ایم.

? رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان از افتتاح ۶ پروژه بهداشتی و درمانی در ماه جاری خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم جشن پایان زیر ساخت های بخش شبکه بهداشت و درمان را برگزار کنیم .

وی خاطرنشان کرد: قسمت اعظم ۲۵ پروژه ای که طی چند سال انجام شده با مشارکت خیرین و تعدادی نیز کاملا دولتی بوده است.

دکتر رستمی یاد آور شد: اورژانس بیمارستان امام حسین با ۹۶۰ متر مربع زیر بنا و کلینیک تخصصی بیمارستان کاملا دولتی بوده ولی بقیه پروژه ها دستی از خیرین وجود داشته است .

? وی ضمن نام بردن از پروژه هایی که در ماه آینده افتتاح می گردند گفت: یکی از این پروژه ها خانه بهداشت نیوان نار با ۱۴۴ متر مربع زیر بنا می باشد که در سال ۹۶ اعتبار دولتی به آن تعلق نگرفته و چون خیری وجود نداشت با منابعی که در اختیار بود بنا گردید.

وی پایگاه سلامت فیلاخص با ۱۴۴ متر مربع و پیگیری های اهالی و کمک حدود ۷۰ میلیونی مردمی را از دیگر پروژه ها دانست و افزود: مرکز آموزش بهورزی در خیابان امام حسن مجتبی با ۷۰۵ متر مربع زیر بنا احداث شده ۳۸۲ میلیون تومان اعتبار دولتی داشته و بقیه آن از منابعی که در اختیار داشتیم ساخته شده است.

 

رستمی سالن آموزش شبکه با تجهیزات کامل و ۳۴۰ متر مربع زیر بنا را از دیگر پروژه ها دانست و بیان داشت: کل اعتبارات دولتی به این منظور ۲۱۲ میلیون تومان بوده و برای آن حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.
وی افتتاح پایگاه سلامت ابن سینا با ۵۰۵ متر مربع زیر بنا را از دیگر برنامه‌های ماه آینده خواند و گفت: زمین این پایگاه ۴۹۵ میلیون تومان خریداری شده ، ۳۷۲ میلیون تومان اعتبار داشته و۱۶۰ میلیون تومان توسط خیر مصطفی عبدلی برای خرید اهدا گردیده است.

 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ها احداث پست برق بیمارستان را یکی دیگر از پروژه های در دست افتتاح دانست و اظهار داشت: زیر ساخت برق زیر ساخت قدیمی و فرسوده ای بود و جوابگوی توسعه ای که در بیمارستان در پیش داشتیم نبود و ممکن بود آسیب زا باشد اعتباری که برای این منظور هزینه شد ۲۵۰ میلیون تومان بود و ۱۸۰ میلیون تومان خانم صدیق کمک کردند.

 

وی با اشاره به اینکه بخش nicu که خانواده علی اکبری ۶۰۰ میلیون تومان در این جهت متقبل شدند با ۳۳۰ متر مربع زیر بنا تکمیل شده ابراز داشت: این بخش در واقع icu نوزادان است که با راه اندازی این بخش می توانیم غرب استان اصفهان را پوشش دهیم.

 

وی خاطرنشان کرد: این بخش به صورت کامل ساخته شده است اما هیچ گونه امکانات و تجهیزاتی ندارد و متاسفانه با وجود پیگیری های صورت گرفته تا کنون موفق به گرفتن تجهیزات نشده ایم و امیدواریم تا یکی دو ماه آینده بتوانیم تجهیزات را بگیریم و این بخش را با وجود تجهیزات و امکانات افتتاح نماییم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان در خاتمه از خانم طاهره جعفر علی ساکن کشور کویت که در شهرستان منشا خیر بوده و علاوه بر بنای مسجدی در شهرک الوند در بخش دیالیز بیمارستان در سال ۹۵ مبلغ ۲۵۰ میلیون هزینه کردند و در تهیه آسانسور ان که مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان هزینه در بر داشت مبلغ۱۲۰ میلیون تومان پرداخت نمودند تشکر و قدردانی نمود.

تصاویر مرتبط: 

   

خبرنگار بیان: مریم محمدی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات