امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۵/۱۲/۲۶
کد خبر : 95135
چاپ خبر :

صبوری: باید به آیین‌های باستانی در سینما توجه شود

لاله صبوری، بازیگر سینما و تلویزیون، معتقد است: پرداخت به آیین‌های باستانی و سنتی کشور مثل عید نوروز در فضای سینما جایگاه فرهنگی خاصی دارد و باید به آن توجه شود.

androidonlinenewsimage-13

به گزارش خبرگزاری بیان،  لاله صبوری، بازیگر سینما و تلویزیون، معتقد است: پرداخت به آیین‌های باستانی و سنتی کشور مثل عید نوروز در فضای سینما جایگاه فرهنگی خاصی دارد و باید به آن توجه شود.

صبوری در تکمیل صحبت‌های بالا بیان کرد: پرداخت به مقوله آیین‌های باستانی در سینما، یک مسئله فرهنگی است و باید ببینیم چگونه به آن پرداخته می‌شود. سینما و تلویزیون از دل جامعه بیرون می‌آیند. طبیعتا زمانی هم که پرداختن به مسائل آیینی و سنتی در جامعه کم شود، نمودش هم در سینما و تلویزیون کمتر خواهد شد. در اینکه باید به آیین‌های باستانی کشورمان توجه کرد شکی نیست اما باید به شیوه درست به این مقوله پرداخت.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم در حد معمولش این اتفاق در سینما می‌افتد. به عنوان مثال، فیلم «چهارشنبه سوری» اصغر فرهادی در عین حالی که به مسائل اجتماعی پرداخته، به بخشی از آیین‌های سنتی‌مان هم اشاره کرده است. اگر منظور از پرداخت به آیین باستانی همچون نوروز، پهن کردن سفره هفت سین و روز طبیعت و بیرون رفتن در آن روز و … است که فکر می‌کنم در این حد سینما به مقوله آییین باستانی نگاه می‌کند. البته این موضوع را هم در نظر بگیریم که فضای سینما متفاوت‌تر از تلویزیون است. با این حال توجه بیشتر به این مقوله در فضای سینما اتفاق بدی نیست و اصولا پرداختن به آیین‌ها خوب است؛ چراکه یک مسئله فرهنگی است و قطعا اگر نگاه بیشتری به آن شود باعث پیشرفت خواهد شد.

صبوری همچنین عنوان کرد: ناگفته نماند که پرداخت و توجه بیشتر به آیین‌های باستانی کشور در سینما، یک کاربرد طولانی و درازمدت دارد. به عنوان مثال، در حال حاضر در بخشی مهدکودک‌ها و موسسه‌های خصوصی ما جشنی با عنوان جشن هالوین برگزار می‌کنند؛ در حالی که این جشن اصلا در آیین‌های ما نیست. باید مراقب باشیم به شیوه درست و سنجیده وارد این مقوله شویم.

این بازیگر سینما سپس در پاسخ به اینکه آیین‌های باستانی ما چقدر بار دراماتیک دارند و آیا می‌توان نوروز را به عنوان یک مضمون سینمایی نگاه کرد و بر اساس آن خلق اثر کرد، گفت: آیین‌های باستانی هنری است که باید دراماتیزه شوند. کسی که می‌خواهد در این زمینه کار کند قطعا می‌تواند موفق باشد البته اگر سوژه‌اش را درست انتخاب کند.

لاله صبوری در پایان گفت‌و‌گوی خود در پاسخ به اینکه چه پیشنهادی برای مخاطبان نوروزی برای گذراندن اوقات فراغتشان دارد، بیان کرد: به نظرم این ایام بهترین فرصت برای تماشای فیلم‌هایی که اکران نوروزی دارند، است. همچنین با توجه به در دسترس بودن فیلم، به نظرم از سینمای دنیا عقب نمانیم. اگر در این ایام فرصت داشتند حتما رمان بخوانند و از مطالعه غافل نشوند.

منبع: میزان

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات