امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۵/۰۷/۲۷
کد خبر : 81943
چاپ خبر :
بروزرسانی شد/لحظه به لحظه همگام با عملیات نیروهای عراقی در موصل

آزاد‌سازی 56 چاه نفتی و دهها روستا در اطراف موصل/ توقف عملیات پیشمرگه

عملیات آزادسازی موصل وارد دومین روز خود شد؛ هر چند عملیات‌ها به شدت و سرعت دیروز نیست اما محور جنوبی عملیات از منطقه القیاره شعله‌ور است.

%d8%a2%d8%b2%d8%a7%d8%af%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d9%85%d9%88%d8%b5%d9%84-%d8%b9%d8%b1%d8%a7%d9%82به گزارش بیان گلپایگان؛ عملیات آزادسازی موصل سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش و اختلافات و رایزنی‌های سیاسی ساعت 2 بامداد روز گذشته (26 مهر 1395) با دستور مستقیم «حیدر العبادی» به عنوان نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای عراق آغاز شد.

کیفیت مشارکت نیروهای پیشمرگه، حضور یا عدم نیروهای الحشد الشعبی، سرنوشت موصل پس از آزادی، دخالت نیروهای ترکیه، ساماندهی آوارگان و حفظ جان شهروندان عادی از جمله مسائل عمده‌ای است که آغاز عملیات را با تأخیر مواجه کرد.

شهر موصل مرکز استان نینوی به عنوان سومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد و بصره محسوب می‌شود و استان نینوی با 32 شهر بزرگ و کوچک پس از استان الانبار دومین استان بزرگ عراق است.

در عملیات «نبرد موصل»، نیروهای ارتش، نیروهای یگان مبارزه با تروریسم، پلیس فدرال، الحشد الشعبی، پلیس استان نینوی و برخی نیروهای محلی از جمله الحشد الوطنی از سمت جنوب و منطقه القیاره (65 کیلومتری جنوب موصل)، عملیات را آغاز کردند و نیروهای پیشمرگه نیز از سمت شرق در 25 کیلومتری موصل حضور دارند.

 


%image_alt%

محورهای عملیاتی؛ ابعاد اصلی تصویر را در  %image_alt%  مشاهده کنید

درگیری‌های شدید در محور جنوبی

نیروهای به نوشته روداوونت، نیروهای تیپ 9 از لشگر 35 ارتش عراق امروز (سه شنبه) در حال ورود به روستای «عباس رجب» در ناحیه «نمرود» هستند و روستای «خضر الیاس» را هم محاصره کرده‌اند. بمب گذاری و کاشت مین گسترده داعش در اطراف این روستاها، پیشروی را کند کرده است.

بنا به این گزارش نیروهای عراقی اهالی روستای «عباس رجب» را تخلیه کرده‌اند اما تروریست‌های داعش کماکان در روستا حضور دارند و از تونل‌های کنده شده بهره می‌برند.

در اطراف روستاهای الحود، زاکه، خباته و سرد در محور القیاره نیز درگیری‌ها شدید گزارش شده است.

از سوی دیگر به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی الحشد الشعبی،  نیروهای پلیس فدرال و الحشد الشعبی امروز توانستند 5 خودروی بمب‌گذاری شده داعش را که به سمت نیروهای عراقی می‌آمد منهدم کنند و همچنین بتوانند 5 چاه نفت در نزدیکی موصل را آزاد کنند.

بخش رسانه‌ای الحشد الشعبی همچنین اعلام کرده است که 21 تروریست داعشی در روستای «بجوانه» در نزدیکی موصل کشته شده‌اند.

در ادامه این عملیات‌ها و بمباران هوایی مواضع داعش شبکه السومریه نیوز هم از فرار برخی از فرماندهان داعش به سمت سوریه از طریق منطقه «البعجاج» خبر داده است.

امروز همچنین وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده است که رئیس ستاد مشترک ارتش عراق و شورای ستاد وزارت دفاع وارد اربیل شده‌اند تا عملیات آزادسازی موصل را پیگیری کنند.

ظهر امروز نیز نیروهای عراقی توانستند با آزادی ارتفاعات «السمن» منطقه الشوری در جنوب موصل را آزاد کنند و از سوی دیگر در منطقه الحمدانیه وارد ناحیه «قره قوش» شوند و در منطقه «عین الجحش» در القیاره در جنوب موصل نیز نیروهای پلیس فدرال توانستند 56 چاه نفتی را آزاد کنند

توقف عملیات نیروهای پیشمرگه

نیروهای پیشمرگه روز گذشته فعالیت و عملیات‌های گسترده داشتند، امروز به علت افزایش تعداد انفجارهای انتحاری و گستردگی مناطق بمب‌گذاری و مین ‌گذاری شده؛ عملیات خود را متوقف کرده و اعلام کرده‌اند پس از عملیات مین‌روبی و انهدام خودروهای انتحاری عملیات پیشروی را آغاز خواهند کرد.

نام عملیات موصل

شبکه تلویزیونی المیادین با اعلام این خبر نوشت: حیدر العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و نخست وزیر این کشور نام عملیات ازادسازی موصل را قادمون یا نینوی (نینوی ما داریم می آئیم) گذاشته است.

انهدام کارگاه ساخت مواد شیمیایی داعش

الحشد الشعبی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که نیروهای این گروه به همراه نیروهای واکنش سریع توانستند با راکت کارگاه ساخت مواد شیمیای داعش را در جنوب موصل و در منطقه «المشراق» هدف قرار دهند.

لیست مرگ داعش

منابع محلی در استان نینوی اعلام کرده‌اند که داعش در داخل شهر موصل اسامی فرماندهان و نیروهای فراری را در لیستی نوشته و آن را در مناطق مختلف شهر نصب کرده است.

این افراد کسانی هستند که در طول یکی دو روز گذشته فرار کرده یا قصد داشتند علیه ابوبکر البغدادی کودتا کنند.

پخش 17 میلیون اعلامیه بر فراز شهرهای نینوی

در اقدامی بی سابقه اواخر شب گذشته هواپیماهای عراقی 17 میلیون اعلامیه را بر فراز 9 نقطه در استان نینوی، منطقه الحویجه در استان کرکوک و مناطق القائم و راوه در استان الانبار، پخش کردند و از مردم عادی خواستند برای حفظ جان خود از مراکز تجمع تروریست‌های داعش دوری کنند و تا می‌توانند از این مناطق خارج شوند.

>>فارس

****************************************

به نقل از پایگاه اینترنتی خبری نهرین نت عراق، والی خودخوانده موصل و نیز مسئول امنیتی بخش جنوب در گروه تروریستی داعش در موصل از جمله سرکرده‌های این گروه هستند، که در نبرد آزادسازی موصل به هلاکت رسیدند.

95/07/27
 پایگاه  نهرین نت به نقل از برخی منابع در ستاد تبلیغات جنگ عراق اعلام کردند: احمد جبوری، جنایتکار تروریست که والی داعش در موصل بوده و در مقرش در مسجد «صائغ» در محله «بلدیات» اقامت داشت، به هلاکت رسیده است.
همچنین «احمد خطاب عمر» مسئول امنیت داعش در بخش جنوبی موصل در نبردهای منطقه «الحود» به هلاکت رسید.
گفته می‌شود حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، در ساعات اولیۀ دوشنبه (۲۶ مهر) در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد: «زمان پیروزی فرا رسیده و عملیات آزادسازی موصل آغاز شده است.»
طی چند ماه گذشته، عراق در حال آماده‌سازی برای حمله به گروه تروریستی داعش در موصل، پایتخت خودخواندۀ این گروه در شمال عراق، بوده است. این شهر که مرکز استان نینوای عراق است از سال ۲۰۱۴ به اشغال داعش درآمد.
****************************
اخبار لحظه به لحظه از روز دوم عملیات آزادسازی موصل را در اینجا مشاهده کنید:
9:38 نیروهای مشترک عراق بیش از پانزده روستا را در جنوب موصل آزاد کردند.
9:37 نیروهای مشترک عراق حمله گسترده‌ای را از محور قیاره به سمت موصل آغاز کردند.
9:27 شبکه تلویزیونی العالم به نقل از منابع خبری اعلام کرد: با توجه به آغاز عملیات آزادسازی موصل، مقامات مالزی نگران بازگشت تروریست‌های مالزیایی وابسته به داعش به کشور هستند در نتیجه برای مقابله با این مشکل تدابیر امنیتی را درکشور تشدید کردند.
9:07 نیروهای مسلح عراق منطقه بساطلیه را نزدیک نمرود در اطراف شهر موصل آزاد کردند.
8:46 شبکه تلویزیونی العالم به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد، نیروهای عراقی با پیشروی در جنوب موصل و در تلاش برای آزادسازی منطقه نمرود، موفق شدند، دوازده روستای وابسته به منطقه نمرود را آزاد کنند.
باشگاه خبرنگاران

*****************************************

فرمانده مجاهدین مسیحی بسیج مردمی عراق در گفت‌وگو با تسنیم:

موصل به گورستان داعش تبدیل خواهد شد/ اجازه فرار داعش به سوریه را نمی‌دهیم

جنبش مسیحیان عراق یا گردان‌های بابلیون یکی از تشکیلات زیرمجموعه الحشد الشعبی (بسیج عمومی مردم عراق) به شمار می‌رود. گردان‌های بابلیون اخیراً به‌علت نقشی که در جنگ بر ضد تروریست‌ها دارند و همچنین همکاری‌ای که بین آنها با الحشد الشعبی در مبارزه با داعش وجود دارد، مطرح شده‌اند.

شیخ ریان سالم الکلدانی جوان مسیحی عراقی فرمانده مجاهدین مسیحی بابلیون است، فرماندهی که بارها در سخنان خویش اعلام کرده: ما فرزندان “جون” و “وهب” [دو تن از شهدای کربلا] هستیم و داعشی‌ها فرزندان یزید، هستند.

یکی از مهم‌ترین اهداف اعلام شده گردان‌های بابلیون مبارزه با داعش و آزادسازی شهر موصل اعلام شده است، به همین علت است که بیشتر عناصر داوطلب حاضر در این گردان‌ها از اهالی موصل هستند. موصل که به داشتن کلیساهای قدیمی و باستانی خود معروف است، یکی از نمادهای اصلی مشرق‌زمین برای مسیحیان است که برای اولین بار در تاریخ  به‌علت سخت‌گیری‌ها و افراط‌گرایی‌های داعش تقریباً از عناصر مسیحی خالی شده است.

شیخ ریان الکلدانی در مصاحبه با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به تشریح آخرین تحولات در عرصه نبرد با داعش برای آزادسازی شهر موصل پرداخت.

وی در این مصاحبه گفت: در ابتدا باید بگویم که از روز یکشنبه، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق آغاز عملیات ارتش و دیگر یگان‌های نظامی برای آزادسازی موصل را اعلام کرد. همچنین 5 یگان از نیروهایی که در حشد الشعبی حضور دارند وابسته به استان موصل بوده و تا کنون با مشارکت ارتش و نیروهای پلیس و همراهی نیروهای بسیج مردمی، مواضع زیادی از داعش باز پس گرفته شده است. انتظار می‌رود که دیگر یگان‌های نیروهای بسیج مردمی طی روزهای آتی وارد عملیات شده و ما همچنان منتظر دستور فرماندهان عالی‌رتبه در این زمینه هستیم تا مانع از آن شویم که عملیات پشتیبانی و امدادرسانی به نیروهای داعش در استان موصل صورت بگیرد.

تمامی نیروهای مسلح شرکت‌کننده در عملیات آزادسازی موصل تعهد دادند مانع از فرار داعش به سوریه شوند

شیخ ریان الکلدانی اضافه کرد: امروز تمامی گروه‌های نیروهای بسیج مردمی و تمامی یگان‌های ارتش تعهد دادیم که مانع از آن بشویم که نیروهای گروه تروریستی داعش به سوریه فرار کنند یا آنکه اجازه داده شود از این کشور وارد موصل شوند و به‌طور کامل باید محاصره آنها صورت بگیرد چون اگر نیروهای داعش به سوریه فرار کنند خطری برای استان موصل و تمام عراق خواهند بود. امروز ما با تمامی نفرات و تجهیزات خود آماده آزادسازی موصل هستیم.

موصل به گورستان داعش تبدیل خواهد شد

فرمانده مجاهدین مسیحی نیروهای بسیج مردمی در ادامه این مصاحبه گفت: عملیات با داعش ادامه دارد و خط امدادرسانی به نیروهای این گروه تروریستی از طریق سوریه همچنان پابرجا بوده اما ما تعهد دادیم که موصل به گورستان گروه داعش تبدیل شود و ما به‌عنوان یکی از گروه‌های نیروهای بسیج مردمی عراق، معتقدیم که موصل آخرین پایگاه تروریست‌های داعشی در عراق خواهد بود.

شیخ ریان الکلدانی در ادامه این مصاحبه درباره حضور نیروهای ترکیه‌ای در عراق گفت: تصمیم درباره نیروهای ترکیه‌ای در عراق در اختیار فرماندهان عالی‌رتبه دولت عراق بوده و ما به‌عنوان نیروهای بسیج مردمی به خود اجازه نمی‌دهیم که از تصمیم مقامات دولت سرپیچی کنیم. همان‌طور که می‌دانید فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که نیروهای ترکیه‌ای فقط حق حضور در بعشیقه را داشته و اگر یک متر از این منطقه تجاوز کنند همانند نیروهای داعش با آنها برخورد خواهیم کرد و ما به‌عنوان یکی از گروه‌های نیروهای بسیج مردمی اعلام کردیم که هر نیرویی که خارج از چارچوب توافقات در عراق حضور داشته باشد همانند داعش با آنها رفتار خواهد شد.

به نظر می‌رسد که درباره حضور نیروهای ترکیه‌ای در عراق بین بغداد و آنکارا گفت‌وگوهایی وجود دارد و همان‌طور که رسانه‌ها خبر داده‌اند یک هیئت عالی‌رتبه ترکیه‌ای به بغداد خواهد آمد تا در این باره گفت‌وگو صورت گیرد.

 

 

95/07/26

فرمانده کل نیروهای مسلح کردستان عراق به مناسبت آغاز عملیات آزادسازی موصل بیانیه‌ای صادر کرد.

بر اساس گزارش وبگاه شبکه تلویزیونی «رووداو»، در این بیانیه آمده است: عملیات نیروهای پیشمرگه از تاریخ 17/10/2016 و در ساعت 6 صبح در محور «الخازر» واقع در شمال موصل آغاز شده؛ بر اساس توافقی که پیشتر میان مقامات منطقه کردستان و دولت عراق صورت گرفته بیشتر از 4 هزار نیرو از پیشمرگه در این عملیات از سه محور و با هدف پاکسازی روستاهای محور خازر مشارکت دارند.

«عزیز ویسی» یکی از مسئولان و نظامیان حاضر در محور خازر تاکید کرد : در راستای موفقیت طرحی که «مسعود بارزانی»رئیس منطقه کردستان برای تمام محورها اتخاذ کرده ، کار خواهیم کرد.

وی افزود: مسعود بازرانی شخصا بر روند عملیات نظارت دارد و برای عملی کردن و موفقیت آموزش‌هایی که دیده‌ایم، تلاش خواهیم کرد.

پیشمرگه‌ها از سه محور در عملیات بازسازی موصل شرکت دارند و مرکز تجمع نیروهای آنها در 11 کیلومتری موصل و در محور خازر است.

پیشمرگه‌ها تا کنون موفق شده‌اند روستاهای «ابزخ» و «قرقشه» را از چنگال داعش آزاد کنند و روستای «تاخ» در دشت نینوا را در محاصره دارند. جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی ضد داعش با حملات هوایی خود این به پیشبرد این عملیات کمک می‌کنند.

شبکه الجزیره اعلام کرد پیشمرگه‌ها طی 4 ساعت از آغاز عملیات توانسته‌اند 7 روستا را آزاد کنند.

شبکه خبری رووداو دقایقی پیش اعلام کرد که نیروهای پیشمرگه روستای خازر در 11 کیلومتری موصل را توانسته‌اند آزاد کنند. در این خبر به جزئیات بیشتری اشاره نشد.

>>فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات