امروز : سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۱۲/۲۵
کد خبر : 49454
چاپ خبر :
گزارش میدانی از بازار شب عید؛

نارضایتی بازاری‌ها از وضعیت بازار/خالی بودن جیب مردم دلیل اصلی بی‌رونقی این روزهای بازار/ بازاری‌ها هم اثرات برجام را حس نکرده‌اند

در آستانه سال جدید مردم در هیاهوی خریدهای پایان سال خود هستند و در این میان با وجودی که رئیس جمهور کشور گفته بود که تمام مردم اثرات برجام را در زندگی خود حس می کنند مغازه داران و مردم عادی نظری خلاف این موضوع را داشتند.

بازار

به گزارش بیان نیوز، به نقل از «رازق»، همه ساله با رسیدن ایام پایانی سال مردم به سمت بازارها هجوم می‌آورند که طی چندین سال اخیر این شلوغی بازارهای شب عید یکی از شاخصه‌های بارز این روزهای بازار محسوب می‌شود.

در این ایام با وجود شلوغی بازارها و افزایش تقاضایی که به دنبال این شلوغی به وجود می‌آید، افزایش قیمت برخی کالاها را نیز خواه با ناخواه به دنبال دارد که البته امسال برخی فروشندگان معتقد بودند به خاطر رکودی که در سال گذشته گریبان بازار را گرفته بود و افزایش بیش از حد عرضه چنین افزایش قیمتی را امسال کمتر شاهد بودیم.

در این میان در کشور ما اینطور مرسوم شده همه ساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و فرار رسیدن سال نو مردم به دنبال این هستتد تا لباس ها و برخی از اجناس داخل منزل خود را هم با رسیدن سال جدید نو کنند.

guy_img_۲۰۱۶۰۳۱۱_۱۶۴۲۵۳.jpg

از همین رو معمولا بازارها از شور اشتیاق دیگری برخوردار است و همه تمام ایام سال را به انتظار می‌نشینند تا شب عید فرا برسد آنگاه برای تأمین نیازهایشان سری به بازارها بزنند.

در این ایام معمولاً در هر محله‌ای می‌توان یکی از این بازارهای محلی را پیدا کرد که در آن مردم در حال خرید و فروش هستند و بوی عودی که یکی از این دستفروشان روشن کرده، فضا را عطرآگین کرده است.

هیاهویی در این بازار ها برپاست و هر فروشنده ای با صدای بلند مردم را به خرید از کالاهای خود دعوت می کنند، یکی ماهی شب عید می فروشد و دیگری انواع و اقسام عطرآگین ها.

محمد میرزایی از مغازه دارانی است که زیاد از وضعیت بازار امسال دل خوشی ندارد و معتقد است بازار های شب عید در سال های گذشته از رونق و شور و حال بهتری نسبت به امسال برخوردار بوده است.

وی که در مغازه کوچوک ته پاساژ خود جوراب و لباس های زیر مزدانه می فروشد می گوید برجام هنوز نتوانسته تاثیر خود بر بازار را به خوبی نشان دهد و این امری زمان بر است.

میرزایی با بیان اینکه خالی یودن جیب های مردم علت اصلی بی رونقی بازار است افزود: البته در حال حاضر نمی توان وضعیت بازار را به درستی توصیف کرد چرا که الان شب عید است و طبیعتا حتی افرادی که کمی فقیر نیز هستند سعی می کنند تا با قرض و وام هم که شده در آستانه سال نو کمی از خرید های خود را انجام دهند.

این کاسب چندین ساله با عنوان اینکه طبیعت بازار شب عید این شلوغی و بهتر بودن بازار نسبت به سایر ایام سال است بیان داشت: در کل الان بازار کمی بهتر شده نسبت به چند ماه اخیر اما این رونق بازار بخاطر فرارسیدن عید می باشد که البته شب عید امسال در مقایسه با شب عید سال های گذشته حدود 30 تا 40 درصد افت داشته است.

h5k_img_۲۰۱۶۰۳۱۱_۱۶۴۴۰۵.jpg

وی در رابطه با تاثیر برگزاری نمایشگاه های بهاره بر کسب و کار شب عید اظهار داشت: در مجموع برگزاری این نمایشگاه ها نمیتواند زیاد مثبت عمل کند اما یکسری از کارهای صورت گرفته در این نمایشگاه ها می تواند برای تولید کنندگان مفید باشد و همان کار ها به عرضه کننده ها و مغازه داران آسیب بزند.

میرزایی درباره عملکرد مثبت این نمایشگاه ها برای تولید کنندگان، گفت: تولید کنندگان چون معمولا اجناس خود را به صورت چکی و حتی تا 6 ماه می فروشند این نمایشگاه ها فرصت خوبی است که می توانند کالای خود را نقدا بفروشند از همین این موضوع را می توان امری مثبت برای آنها تلقی کرد اما در مجموع برگزاری نمایشگاه های بهاره برای مغازه داران و تک فروشان زیاد مثمر ثمر نیست.

وی در پایان با تایید این موضوع که در حال حاضر اجناس به وفور در بازار یافت می شوند و نیازی به برگزاری نمایشگاه ها نیست خاطر نشان کرد: قیمت ها نیز در بازار فکر نمی کنم زیاد بالا باشند و انهایی را که من خودم رصد کردم از قیمت های مناسبی برخوردار بوده اند و با این وجود دیگر نیازی به برگزاری نمایشگاه ها نبود.

 حسین مهدوی نیز پدری است که در کنار کیسه های پر از لباس های نو و اجیل و خشکبار هایی که خریداری کرده نشسته است و منتظر اعضای خانواده خویش است تا با تکمیل خرید هایشان به خانه خود باز گردند.

fc73_img_۲۰۱۶۰۳۱۱_۱۶۵۵۴۵.jpg

وی در رابطه با ارزیابی خود از بازار شب عید امسال عنوان کرد: شلوغی بازار شب عید انسان را کلافه می کند طوری که برای طی کردن یک مسافت 10 متری باید 15 دقیقه زمان صرف کرد، با اینحال به نظرم امسال قیمت ها در بازار آرامش خود را نسبت به سال های دیگر حفظ کرده اند و اکثر کالا ها از قیمت های مناسبی برخوردار هستند.

مهدوی در پایان با پاسخ به این سوال که آیا اثرات برجام را به خوبی در زندگی خود حس می کند یا نه، گفت: برجام هیچ عملکرد مثبتی بر زندگی مردم نداشته، من خودم به عنوان یک کارمند دولت بعد از برجام چقدر بر حقوق من اضافه شده که بتوانم تاثیر ان را در  زندگی خودم حس کنم، یا وضعیت رفاه عمومی مردم در این دو ماه مگر چقدر تغییر داشته که بتوان آن را از آثار برجام دانست؟

آقای عرب سرخی نیز یکی از کسبه ای است که در زیرپله ی کوچک عطر فروشی خود مشغول به کار است و او هم سال های گذشته را بهتر از بازار امسال می دانست.

وی با بیان اینکه سال به سال وضعیت رونق بازار شب عید بدتر از سال های گذشته بوده و هست عنوان کرد: علت این موضوع فکر می کنم تورم سالانه و کاهش قدرت خرید مردم نسبت به سال های گذشته باشد چرا که وقتی فردی گرفتار تهیه ضروری ترین نیاز های سالانه خود مثل خوراک باشد دیگر هزینه ای صرف عطر و ادکلن نخواهد کرد.

q9fi_img_۲۰۱۶۰۳۱۱_۱۸۳۱۵۰.jpg

عرب سرخی با اشاره به تأثیر برجام در بازار اظهار داشت: برجام هنوز که نتوانسته اتفاق خاصی را در بازار بوجود بیاورد و در آینده هم فکر نمی‌کنم بتواند کاری را از پیش ببرد چرا که در هر صورت اجناس از این که هست دیگر ارزان تر نخواهد شد فقط خدا کند تورم بیش از این بالا نرود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید سعی کرد تا کالاها بیش از این گران نشوند چرا که از برجام هر توقعی که باید داشت نمی‌توان توقع ارزانی کالاها را داشت.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات