امروز : جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۱۱/۱۸
کد خبر : 46077
چاپ خبر :
رئیس جمهور روحانی:

خوش نبودن حال کتاب یعنی جامعه در مسیر رشد با مشکل مواجه است/نقاد نباید نگران آینده‌اش باشد

آیین اختتامیه سی و سومین دوره جایزه کتاب سال و بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور رییس جمهوری برگزار شد.

رئیس-جمهور-روحانی

به گزارش بیان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم سی و سومین جایزه کتاب سال ایران که عصر امروز (یکشنبه 18 بهمن) در تالار وحدت برگزار شد،‌ با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی از معیارهای توسعه کشور است، اظهار داشت: ما در اقتصاد شاخص‌های روشنی داریم که از رونق اقتصادی گرفته تا رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، رشد سرمایه‌گذاری و شاخص‌های دیگر که بی‌تردید کتاب نیز می‌تواند یکی از شاخص‌های رشد جامعه باشد.

روحانی تاکید کرد: در بخش فرهنگ، سیاست، اقتصاد و سایر بخش‌های دیگر کتاب شاخص رشد جامعه است، اما طبق گفته‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متاسفانه حال، فروش کتاب و طبع آن چندان خوش نیست.

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: اگر حال کتاب خوش نباشد به معنای این است که جامعه ما در مسیر رشد و تعالی بامشکل مواجه است.

وی با طرح این سوال که چرا در نشر طبع ، نوشتن و خواندن کتاب امروز دچار مشکل هستیم، اظهار داشت: چرا باید تیراژ کتاب پایین باشد در حالی که وضعیت عناوین کم نیست، اما وقتی تیراژ کتاب پایین می‌آید به معنای این است که ناشر، مولف و کتاب فروش دچار مشکل است.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: چگونه باید جامعه خود را به کتاب و کتاب خوانی تشویق کنیم و چگونه کتاب باید در صحنه رقابت قرار گیرد. همواره هر موضوعی که در مسیر رقابت قرار می گیرد دچار مشکل می‌شود.

روحانی افزود: کتاب، نوشتن، نشر در مراکز علمی دانشگاهی باید در مسیر رقابت قرار گیرد و ما باید مشوق قرار گرفتن این عرصه و در داخل کشور در سطح منطقه و جهان باشیم.

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: در یک مقطع زمانی برخی از کتاب های اسلامی و نویسندگان معروف به محض آنکه کتابشان بعنوان مثال در کشور مصر چاپ می‌شد در شهر قم بر این مهم تلاش می شد که آن کتاب در اختیار پژوهش گران قرار گیرد. حال آیا امروز ما وارد رقابت در این عرصه شده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر امروز در عرصه کتاب و کتاب خوانی وارد رقابت نشویم نمی‌توانیم در این عرصه تحول‌آفرین شویم.

روحانی ادامه داد: در کتاب باید حرف و اندیشه نو وجود داشته باشد و از برکت فضای مجازی و فضای جدیدی که ایجاد شده، تتبع نیز زیاد شده است، اما این سوال مطرح می‌شود که آیا اندیشه و سخن نو نیز در حال افزایش است؟

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه نقاد نباید از آینده زندگی‌اش نگرانی داشته باشد، گفت: مسیر باید برای سخن گفتن و اعلام نظر برای نقادان باز باشد همچنین هر مقدار فضای دانشگاه، دانشکده، نشر و… را آزادتر کنیم اندیشه‌ای نو خواهیم داشت.

رئیس جمهور کشورمان افزود: هیچ کس در بیان نظرش مصون نیست و هر سخنی که گفته می‌شود را می‌توان در سخنی دیگر نقض کرد بنابراین همه مردم باید در سایه تحمل از افکار یکدیگر استفاده کنند و اگر شرایط به گونه‌ای باشد که کسانی از حذف یکدیگر لذت ببرند در آن جامعه پیشرفت نخواهد بود.

وی اضافه کرد: ما در آستانه پیروزی انقلابی هستیم که شعارش آزادی بوده و ما در طول این 37 سال یکی از افتخاراتمان نقد و نظر آزاد بود به همین جهت باید این شیوه را در مدارس پیاده کرده و دانش آموزان و معلمان را در فضای نقد قرار دهیم.

روحانی با اشاره به اینکه باید خواندن کتاب و تشویق به آن را از دوران ابتدایی آغاز کنیم گفت: باید دانش آموزان را به سمت خواندن کتاب هدایت کنیم تا این موضوع جز سبد ضروریات زندگی خانواده‌ها شود.

رئیس قوه مجریه با اشاره به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در آستانه یک روز مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ سیاسی زندگی‌مان هستیم و شما اصحاب قلم باید همه مردم را تشویق کنید تا به پای صندوق آرا بیایند ولو اینکه شرایط از دید شما صد در صد ایده‌آل نباشد.

رئیس جمهور کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم در صورتی که همه مردم در 7 اسفند ماه به پای صندوقهای رای بروند سرنوشت زیباتری را برای کشور رقم خواهند زد، انشاالله همه ما در این رسالت موفق شویم و برگ زرین دیگری را به تاریخ کشورمان بیفزاییم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات