امروز : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۱۰/۲۸
کد خبر : 42932
چاپ خبر :

زندگی سالم تر با قند کمتر

امروزه شاهدافزايش روز افزون مصرف قند و محصولات شيرين هستيم به تدريج كه ذائقه مردم به غذاهاي شيرين عادت مي كند كارخانجات مواد غذايي نيز روز به روز محصولات شيرين تري به بازار روانه مي كنند و اين سيكل معيوب پيوسته در حال چرخش است.
قند و شکر
به گزارش بیان نیوز، امروزه شاهد افزایش روز افزون مصرف قند و محصولات شیرین هستیم به تدریج که ذائقه مردم به غذاهای شیرین عادت می کند کارخانجات مواد غذایی نیز روز به روز محصولات شیرین تری به بازار روانه می کنند و این سیکل معیوب پیوسته در حال چرخش است.
عادت کردن به مواد شیرین که به طور معمول از دوران کودکی شروع می شود، عوارض متعددی نظیر اضافه وزن، چاقی، دیابت، بیماریهای قلبی عروقی و سرطان را به دنبال دارد.
قند و ترکیبات حاوی قند کالری زیادی برای بدن تأمین می کنند اما متأسفانه فاقد مواد مغذی لازم هستند بنابراین باید سهم ناچیزی از انرژی دریافتی روزانه را تشکیل دهند.
انواع مختلفی از قندها به طور طبیعی وجود دارند که شامل : گلوکز ، فروکتوز، لاکتوز، مالتوز و سوکروز هستند. برخی از انواع قندها به طور طبیعی در میوه ها و سبزی ها و سایر مواد غذایی یافت می شوند.(گلوکز ، فروکتوز و لاکتوز)
اما بسیاری از مواد غذایی که مصرف می شوند دارای شکر افزوده هستند این نوع شکر برای افزایش طعم به محصولاتی که در کارخانه ها یا در خانه ها تولید می شوند. افزوده می شوند. مهم ترین منابع شکر افزوده ، نوشابه های گازدار، ماء الشعیر، آب میو های صنعتی ، شیر و ماست با طعم میوه، شیر کاکائو ، شیر شکلات، بستنی، انواع کیک و شیرینی و شکلات ها هستند. در حقیقت شکر افزوده به عنوان عامل اصلی در بروز مشکلات سلامت معرفی شده است.
نکات توصیه شده برای کمک به کاهش شکر مصرفی
–       استفاده از میوه های تازه به جای شیرینی و شکلات به عنوان میان وعده
–       محدود کردن مصرف نان های شیرین ( نان قندی، نان شیرمال، شیرینی ، کیک و …) و انواع شکلات و آب نبات
–       خرید نوشیدنی های بدون شکر و یا کم کالری ( دوغ، آب و آب میوه های طبیعی بدون قند افزوده) به  جای نوشابه های گاز دار
–       استفاده از میوه هایی نظیر سیب ، هلو، گلابی که قند کمتری دارند و محدود کردن مصوف میوه های شیرین مانند انگور، خربزه، خرما، انجیر ، توت و …
–       مصرف قند و شکر را همراه با چای و قهوه به حداقل برسانید در صورتی که قهوه های فوری مصرف می کنید انواع بدون شکر را انتخاب نمائید.
–       هنگام پخت کیک و شیرینی ، میزان شکر اضافه شده را به نصف کاهش دهید.
–       به جای مصرف کیک های خیلی شیرین از کیکهای تهیه شده از غلات کامل یا نان شیرینی هایی که قند بسیار کمتری در آن ها به کار رفته استفاده کنید.
–       به منظور طعم دار کردن مواد غذایی از ادویه هایی مانند دارچین، زنجبیل استفاده کنید.
–       مواد غذایی شیرین که در مناسبت های مذهبی توزیع می شود مثل شله زرد ، حلیم، حلوا و شیربرنج را با حداقل مقدار شکر تهیه کنید.
–       در هنگام خرید مواد غذایی، بر چسب آن ها را از نظر مقدار قند افزوده شده مقایسه و محصولاتی که حاوی کمترین مقدار قند افزوده هستند را انتخاب کنید.
–       خرید مواد قندی را به حداقل برسانید: سعی کنید خرید انواع شیرینی، کلوچه، شکلات، کیک و مواد قندی را محدود و منحصر به مناسبت های خاص کنید و از انبار کردن مواد قندی ذکر شده در کابینت آشپزخانه جداً بپرهیزید.
–       به یاد داشته باشید در بسیاری موارد حتی در متون علمی از شکر و نمک به عنوان دو سم سفید نام برده می شود پس دقت کنید: این سم به ظاهر خوش طعم را بیهوده وارد بدن خود نکنیم.
–       به اظهار نظرهای افراد غیر متخصص توجه نکنید: بسیاری بر این عقیده اند که مصرف شیرینی بعد از صرف غذا ها (به ویژه چرب) باعث هضم آن می شود ؛ در حالی که مصرف شیرینی در این مواقع کار معده را سنگین کرده و از طرفی باعث جذب کامل مواد غذایی شده و منجر به اضافه وزن و چاقی می شود.
–       از تلقین به خود بپرهیزید : بسیاری از افراد اظهار می کنند تا زمانی که شیرینی و مواد قندی نخورند قدرت انجام کاری را ندارند و افت قند خون پیدا می کنند؛ در حالی که بدن خود قند خون را تنظیم می کند و با مصرف مواد قندی به خصوص محصولات طبیعی حاوی قند به مقدار متعادل و اندازه ی مورد نیاز برای تنظیم قند خون، با مشکل جدی مواجه نخواهند شد.
 
      زینب لطفی
کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه
     شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان
Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات