امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۱۰/۲۶
کد خبر : 42670
چاپ خبر :
سخنگوي کاخ سفيد

گزینه تحریم ایران همچنان روی میز است

ايران از تروريسم حمايت مي کند ، برنامه موشکي خصمانه اي دارد که در حال توسعه است،
جاش ارنست
به گزارش بیان نیوز، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت درباره اینکه آیا رئیس جمهور نیز گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه ایران را بررسی می کند یا نه؟ گفت: من نمی توانم از جانب رئیس جمهور صحبت کنم ولی انتظار نمی رود نیازی به بازبینی گزارش آژانس که باعث تاخیری چشمگیر شود، وجود داشته باشد. بخشی از این مساله در این است که ما به صورت مداوم با آژانس درباره فعالیتش در ارتباط هستیم و از این رو، نیازی به بازبینی که تاخیری عمده را شامل شود، وجود ندارد.
وی گفت: من این اطمینان را به شما می دهم که در زمان توافق، اهمیت کار مستقل آژانس بیش از مسائل فنی آن مورد نظر قرار گرفته است. افزون بر این، دسترسی آژانس به اطلاعاتی که نیاز دارند برای بررسی گام های اولیه برداشته شده  ایران و نیز موقعیت آنان و نیز پای بندی آنان به تعهدات خود بخش عمده ای از این توافق را شامل می شوند.
دلایل عمده ای برای بی اعتمادی به ایران در برنامه اتمی این کشور وجود داشت و به جای اینکه در موضعی باشیم که با آنها بر سر ارزیابی های ما و ادعاهای آنان مشاجره کنیم، نظامی را ایجاد کردیم که امکان میدهد یک نهاد مستقل با کارشناسان بین المللی دسترسی عمده ای به برنامه اتمی ایران داشته باشند و بتوانند پای بندی این کشور به توافق را راستی آزمایی کنند و این بخش عمده ای از توافق را شامل می شود.
برای همین ما به گزارش های این کارشناسان اطمینان داریم تا اطمینان حاصل کنیم ایران به تعهدات خود پای بند است.
ارنست درباره ادعای خبرنگاری درباره ادامه توافق با وجود سوء رفتارهای ایران در منطقه گفت: ما خیلی پیشتر از آنکه این توافق به دست آید گفته بودیم که هدف از مذاکرات برنامه اتمی ایران بود. این مساله شماره یک ما بود. نگرانی شماره یک متحدان ما در اسرائیل نیز همین بود. علت اینکه آمریکا و جامعه جهانی نگران ساخت سلاح اتمی در ایران بود، این بود که این کشور در بسیاری دیگر از حوزه ها بازیگر بدی بود. ایران از تروریسم حمایت می کند، برنامه موشکی خصمانه ای دارد که در حال توسعه است، این کشور به صورت دائم با اسرائیل دشمنی می ورزد و باید اطمینان داشت چنین کشوری به سلاح اتمی دست نمی یابد. این اولویت ما و شرکای ما بود که شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین می شدند که چنین چیزی برای آنها نیز اولویت بود. ما توانستیم یا امیدواریم به زودی اعلام کنیم که توانسته ایم راستی آزمایی کنیم که همه راه های این کشور به سوی بمب اتمی را مسدود کرده ایم.
وی ادامه داد: این باعث نمی شود نگرانی های دیگر ما که از دیرباز با این کشور داشته ایم، از میان برداشته شود ولی توضیح می دهد که چرا تلاش ما برای جلوگیری از رسیدنشان به سلاح اتمی اولویت اصلی بود. ما این مساله را بارها گفته ایم که تحریم هایی عمده ضد این کشور در خصوص آزمایش های موشک های بالستیک وجود دارند و ما به فشار بر آنها ادامه می دهیم.
این شامل افزایش حمایت ما از متحدانمان در منطقه در برابر ایران است و این حمایت نه تنها شامل اسرائیل بلکه شرکایمان در خلیج (فارس) مانند عربستان سعودی و دیگر کشورها می شود. موضوع قابل ذکر دیگر نیز اینکه تعاملات دیپلماتیک نه فقط باعث شده اند به توافقی برای جلوگیری از رسیدن آنان به سلاح اتمی دست یابیم بلکه  در حوزه های دیگر نیز به سود آمریکا عمل کرده است. به خاطر همین کانال ایجاد شده دیپلماتیک بود که توانستیم به صورت مناسب و سریع مساله ملوان (تفنگداران) آمریکایی را که سر از آب های سرزمینی ایران در آورده بودند، حل و فصل کنیم.
ارنست ادامه داد: منتقدان ما واکنشی غیر مسئولانه به موضوع تحریم ها دارند، حتی برخی از سناتورها گفته بودند می بایست نطق سالیانه رئیس جمهور نیز به تاخیر بیفتد. شب گذشته نیز یکی از سناتورها در گفتگوی تلویزیونی گفته بود به خاطر شرایط پیش آمده، آمریکا می بایست ایران را بمباران یا به این کشور حمله کند. برای من روشن نیست که چگونه این واکنش ها می توانند نتیجه ای بهتر در پی داشته باشند. نتیجه ای که به دست آوردیم این بود که ملوانان ما شانزده ساعت بعد از آنکه در آبهای ایران بازداشت شدند، بی هیچ آسیبی به همراه شناورهای خود آزاد شدند. تعاملات دیپلماتیک که رئیس جمهور به صورت جدی دنبال می کند در کنار انتقادهای تند منتقدانمان به روشنی نشان داده که رویکردی که رئیس جمهور برگزیده است، چگونه باعث پیشبرد منافع ملی کشور می شود. طرح دیدگاهی غیر از این برای منتقدان ما نیز دشوار است.
وی گفت: ما هرگز گزینه امکان آمریکا برای تحریم ایران براساس دیگر نگرانی های خود از رفتارهای آنان را از روی میز برنداشته ایم.
 بحث های زیادی درباره امکان اعمال تحریم علیه ایران به خاطر برنامه موشکی این کشور وجود دارد و این مساله را که چنین تحریم هایی ممکن است در هر زمانی ضد ایران اعمال شوند، رد نمی کنیم.
از این رو ، این مساله همواره گزینه روی میز ماست. همانطور که بارها گفته ایم گفتگوهای هسته ای ما با این کشور باعث حل و فصل در موضوع برنامه موشکی یا دشمنی آنان با اسرائیل نمی شود ، این را نیز به روشنی گفته ایم که این توافق هسته ای نمی تواند باعث از دست رفتن توان ما برای به پاسخگویی کشیدن ایران به خاطر این اقدامات ناخوشایند شود.
وی درباره احتمال تماس اوباما با روحانی برای آزادی آمریکایی های زندانی در ایران گفت:  برنامه ای برای تماس تلفنی اوباما با همتای ایرانی خود وجود ندارد. در خصوص آمریکایی هایی که در حال حاضر و به ناحق در ایران زندانی هستند، جان کری به روشنی گفته است که ما در چارچوب گفتگوهایی که برای برنامه هسته ای بود، نگرانی خود را با ایرانی ها درباره این آمریکایی ها که به ناحق بازداشت شده اند، ابراز داشته ایم.
ما این را اولویت می دانیم و اینکه رئیس جمهور بخواهد شخصا این مساله را دنبال کند، به خودش باز می گردد ولی تلاش ها برای آزادی آنان ادامه دارد.
به هرحال این مساله برای ما یک اولویت است تا به ایرانیان بگوییم آماده ایم تا آمریکایی هایی که به ناحق در ایران در بازداشت به سر می برند، آزاد شوند.
ارنست ادامه داد: به سود آمریکایی های بازداشت شده در ایران هم نیست که بخواهیم پرونده آنان را با موضوع توافق هسته ای ارتباط بدهیم. این باعث می شود آزادی آنها نیز برای ما آسان تر شود. ما گفته ایم که این مساله برای ما اولویت است تا آزادی آنان را تامین کنیم.
جاش ارنست در ادامه با انتقاد از رویکرد جمهوری خواهان در انتقاد از رئیس جمهور و پیشنهادهای آنان در خصوص تفنگداران دریایی که در آبهای ایران بازداشت شدند، گفت اگر قرار بود ما به توصیه های منتقدان جمهوری خواه دولت گوش بدهیم، اکنون به خاطر ملوانانمان (تفنگداران) درگیر جنگی خونین با ایران شده بودیم در حالی که این ملوانان در حال حاضر بی هیچ آسیبی بازگشته اند، شناورهای آنان آزاد شده است و هیچ کس آسیبی ندیده است. برای من روشن نیست چگونه امنیت و ایمنی آمریکا و نظامیان ما با شروع جنگی با کشوری مانند ایران که دارای ارتشی پیشرفته است، به دست می آمد.
وی در پاسخ به اظهارات خبرنگاری درباره بی تحرکی ناوگان پنجم در مواجهه با بازداشت تفنگداران آمریکایی اضافه کرد: اگر شما نیز فرمانده ناوگان پنجم بودید، دستور می دادید هیچ کاری انجام ندهند و دستور می دادید همان واکنشی را نشان بدهند که در حال حاضر انجام شده است.
به هر روی ، این مساله با رویکرد رئیس جمهور برای بازگرداندن سالم ملوانان همخوان بود که چهارده ساعت بعد از بازداشت آنان صورت گرفت.
ارنست درباره ادعاهای طرح شده درباره اینکه نشان دادن تصاویر نظامیان بازداشت شده آمریکایی نقض کنوانسیون ژنو محسوب می شود، با ذکر این موضوع که احتمالا جمهوری خواهان تنها کسانی هستند که از آزادی آنها خوشحال نشده اند گفت: البته شکی نیست که ما از اینکه آنها بی هیچ آسیبی و بعد از چهارده ساعت از بازداشتشان آزاد شدند خوشحال هستیم، ولی وقتی صحبت از کنوانسیون ژنو پیش می آید، درک من این است که این معاهده درباره زندانیان جنگی به کار می رود و شکی نیست که ما در حال جنگ با ایران نیستیم و کنوانسیون ژنو در این مورد بخصوص کاربردی ندارد.
وی گفت: اولویت ما از همان ابتدای بازداشت، بازگرداندن سالم ملوانانمان (تفنگداران) بود و این کاری بود که توانستیم بدون تاخیر در سخنرانی سالیانه رئیس جمهور و به راه انداختن هیچ جنگی ضد کشور ایران به دست آوردیم.
ارنست افزود: شکی نیست که ما در حال جنگ با ایران نیستیم، البته این را نیز باید در نظر بگیریم که اوضاع بسیار جدی بود و جا دارد از فداکاری نظامیان خود که امنیت و آزادی ما را تضمین و منافع ملی ما را حتی در آسیب پذیرترین نقطه دنیا تضمین می کنند، تشکر کنیم.
باید همچنین به واکنش حرفه ای رئیس جمهور نیز اشاره کنیم، رئیس جمهور بر سر این مساله جنگ به راه نینداخت بلکه به دنبال تعامل دیپلماتیک بود، از طریق وزیر خارجه خود، کانالی دیپلماتیک با وزیر خارجه ایران ایجاد کرد و به خاطر همین کار مهم دیپلماتیک بود که ملوانان ما چهارده ساعت بعد از بازداشتان، بدون هیچ آسیبی در شناورهایشان بودند.
ارنست افزود: بار دیگر می گویم که احتمالا جمهوری خواهان به شدت در تقلا بودند تا از این مساله تا جایی که میسر است، به سود خودشان بهره برداری کنند.
وی تصریح کرد: البته درک کامل انگیزه ایرانیان در آزادی این ملوان ها (تفنگداران) دشوار است ولی شکی نیست که تعامل موثر دیپلماتیک از همان ساعات اولیه این رویداد در موفقیت ما در آزادی آنان تاثیر داشت. این کانال دیپلماتیک نیز بین جان کری و همتای ایرانیش در سالها مذاکره بر سر برنامه اتمی ایران به دست آمد.
سخنگوی کاخ سفید درباره پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه چگونه اشتباه در سامانه ناوبری باعث شد که هر دو شناور آمریکایی سر از آب های ایران در آورند؟ گفت : شرایطی که باعث شد آنان سر از آب های سرزمینی ایران در آورند، همچنان در دست بررسی است.
شکی نیست که وزیر دفاع در مقایسه با من دسترسی بیشتری به اطلاعات و تحقیقات جاری دارد و در عین حال درباره اظهارات وزیر دفاع (درباره اینکه اشکال در سامانه ناوبری باعث بروز چنین اشتباهی شد) نیز نظری ندارم. وی می تواند به صورت دست اول، درباره اینکه چه روی داد که آنها (تفنگداران آمریکا) سر از آبهای سرزمینی ایران در آوردند، توضیح بدهد.
بهرحال تحقیقات در وزارت دفاع در این خصوص ادامه دارد.
خبرنگار پرسید: منطقه ای که آنان حضور داشتند، جایی است که بسیاری از کشورهای در آن اقدامات جاسوسی می کنند. آیا می توانید اطمینان بدهید که آنان مشغول جاسوسی نبودند؟
ارنست گفت: درباره جزئیات عملیاتی که این نیروها به دنبال آن بودند، شما را به وزارت دفاع ارجاع می دهم .
Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات