امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۱۰/۲۲
کد خبر : 42098
چاپ خبر :
رئیس اتاق بازرگانی تهران

آقای رئیس جمهور اصلاح ساختار بانکی به کجا رسید/540 هزار میلیارد تومان بدهی معوق دولت/سرمایه‌گذاران را فراری ندهیم

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: از رئیس جمهور می‌خواهیم تا نامه‌ای که تیر ماه برای اصلاح ساختار بانکی به معاون اول داده بودند، را پیگیری کنند تا گزارشی داشته باشیم و ببینیم اصلاح ساختار بانکی به کجا رسید.

مسعود خوانساریبه گزارش بیان نیوز، مسعود خوانساری صبح امروز در دهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به وضعیت بازار روسیه و تلاش ایران برای کسب این بازار پس از ایجاد تنش بین روسیه و ترکیه اشاره کرد و گفت: از هفته گذشته 500 کامیون مواد غذایی از مرز آذربایجان برای روسیه فرستاده شد و موافقت‌نامه‌هایی در زمینه قرنطینه دامی و نباتی آماده شده و اولین محصوله‌های لبنی آخر ژانویه به روسیه ارسال خواهد شد.

وی بخش دیگر از سخنان خود را به وضعیت دولت اقتصاد داد و گفت:‌در ماه گذشته اتاق بیانیه‌هایی را در رابطه با بدهی‌های دولت صادر کرد که وزیر اقتصاد بعد از آن رقم بدهی‌های دولت را 540 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی، پیمانکاران و بانک‌ها اعلام کرد که البته رقم بدهی نفتی نیز 50 میلیارد یورو اعلام شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین در مورد اتفاقات اخیر در زمینه ارتباط ایران و عربستان هم گفت: همه ما می‌دانیم که در طول مذاکره 1+5 دو کشور عربستان و رژیم اشغالگر اسرائیل به طور جدی بر سر راه این موضوع بودند، اما مسئله و دیپلماسی قوی کشورمان حل شد، اما با اعدام ناعادلانه مسلمان آزادی‌خواه در عربستان خشم همه شیعیان برانگیخت و همه این اعدام را محکوم کردند و عربستان در موضوع انفعال به سر می‌برد.

وی با ابراز تأسف از اتفاقی که در ایران در برابر کنسول‌گری و سفارت عربستان در دو شهر مشهد و تهران اتفاق افتاد، تصریح کرد: با این کار عربستان موضع تهاجمی گرفت که شاید برای دیپلماسی کشور خوب نبود، بنابر این دولت و مسئولان این عمل را محکوم کردند.

وی حمله به سفارتخانه‌ها را خلاف امنیت ملی و توسعه اقتصادی کشور دانست و گفت: هجوم هیأت‌های سیاسی و اقتصادی بیانگر همین مطلب است که ایران‌هراسی تغییر پیدا کرده و همه کشورها با برداشته شدن تحریم‌ها رشد اقتصادی 4 تا 6 درصدی را برای ایران پیش‌بینی کردند و امروز باید مراقب بیش از پیش این حرکت‌ها باشیم.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران سال‌های گذشته کشورهای حاشیه خلیج فارس در ایران سرمایه‌گذاری‌های کردند که شاید اکنون کشورهایشان در کمپین عربستان کار کنند و باید مراقب باشیم، تا سرمایه‌گذاری دچار خدشه نشود.

خوانساری همچنین در مورد سیستم بانکی کشور به این نکته اشاره کرد که طی سال‌های گذشته شاهد سرکوب‌های مالی و مشکلات و بی‌انضباطی‌های دستوری بودیم که چالش‌های فعلی را به وجود آورده است، اکنون 60 درصد دارایی‌های بانک‌ها منجمد شده قابلیت نقدشوندگی ندارند و سهم مطالبات مشکوک‌الوصول 64 درصد مطالبات غیرجاری است و سرمایه غیرجاری در بانک‌های خصوصی و موسسات به 176 درصد رسیده است.

وی بر این نکته تصریح کرد: که قطعا این برداشت که با برداشته‌شدن تحریم‌ها مشکلات بانکی حل خواهد شد، درست نیست و اصلاحات ساختاری می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

خوانساری خطاب به رئیس جمهور گفت: ایشان تیر ماه نامه‌ای به معاونان من دادند تا در مورد اصلاح ساختارهای بانکی اقداماتی انجام دهد و اکنون مایلیم گزارشی در این زمینه داشته باشیم که چه اتفاقاتی رد اصلاحی ساختار بانک‌ها افتاده است، چرا که اقتصاد ما یک اقتصاد بانک‌محور است و اگر اعتبارات بانکی بتواند در سیستم اقتصاد کشور بیاید بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

به نقل از فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات
  1. رفیعی گفت:

    مجلس در راس امور است.امام خمینی

    لطفا این پیام را به اطلاع نمایندگان محترم ملت برسانید.

    ***

    افرادسرشناس غربی از ایران میگویند ،شکپپیر استاد دانشگاه و اقتصاددان:

    ایران بر پا دارنده دین و وجود خداست،امیدوارم بزودی به مدل اقتصادی دست پیدا کنه که قابل عرضه به دنیا باشد فکر می کنم در حال حاضر این را کم داره،اگر ایران از بین بره نخست جهان در معرض بلعیدن توسط نخبگان اقتصادی کثیف و فاسد قرار می گیره این نخبگان در پی بدهکار کردن همه مردم جهان از طریق وام های غیرقابل پرداخت هستند.
    http://ar-rafiee.mihanblog.com/post/986

    ***

    نخستین بیانیه سیاسى امام خمینى (ره) نوشته شده در سال 1323 هجری شمسی درقم

    بسم اللَّه الرحمن الرحیم (بخوانید و بکار بندید)

    قال اللَّه تعالى: قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَهٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنى‏ وَ فُرادى‏. (1)

    http://ar-rafiee.mihanblog.com/post/977

    سوره سبأ، آیه 46: اى رسول، بگو به امت، که من به یک سخن شما را پند مى‏دهم؛ و آن سخن این است که شما خالص براى خدا، دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها، قیام کنید.

    ***

    یکی از اقدامات خوب دولت آقای احمدی نژاد تشکل بانک قرض الحسنه مهر بود که در اساسنامه آن گرفتن سود و پرداخت سود منع شده فقط فعالیت قرض الحسنه باید داشته باشد این اقدام بسیار خوبی بود که باید حمایت شود و گسترش یابد.

    در حال حاضر اوضاع اقتصادی به نفع دو گروه می باشد: 1- ثروتمندانی که از بانک ها سودهای زیاد می گیرند و مالیات پرداخت نمی کنند ،در واقع شبیه قرون باستان و وسطی از مالیات معاف هستند.(در تاریخ خوانده اید که در روزگار قدیم بودند طبقات ممتاز و اشراف که از مالیات معاف بودند)

    2- کسانی که با استفاده از رانت و ارز ارزان در کار واردات هستند،سود بانکی زیاد و ارز ارزان و واردات کالای خارجی با اقتصاد مقاومتی در تناقض است و به شدت به تولید و صادرات ضربه می زند و باعث وابستگی،فقر و عقب ماندگی کشور می شود.

    سالهاست که از محل بیت المال یعنی پول نفت(جیب ملت مستضعف) سرپوش گذاشته می شود بر فساد قانونمند بانکی و اختلاف طبقاتی دائماً بیشتر می شود این اختلاف درآمدها ضد وحدت و یکپارچگی و کار و فعالیت و زحمت کشی و پیشرفت کشور می باشد،ضد عدالت است،نظام بانکی و اقتصادی حاکم بر کشور راحت طلبی و تنبلی را تشویق می کند و باعث وابستگی و عقب ماندگی کشور می شود.کاهش قیمت نفت و تحریم ها بهترین فرصت را بوجود آورده که با کاهش سود سپرده های بانکی و حمایت از تولید و صادرات به بازار کسب و کار و تولید و صنعت رونق دهیم و ملت و کشور عزیزمان ایران را از شر وابستگی و عقب ماندگی و زورگویی مستکبران نجات دهیم.آیا کاهش سود و حمایت از صادرات سخت تر است یا سال ها مذاکره و نهایتا وابستگی به نفت و خام فروشی و وابستگی به بیگانگان و هزاران خسارت مادی و معنوی دیگر.

    دردولت قبلی زمانی که دولت می خواست سود بانکی را کاهش دهد می گفتندسود بانکی را نمی توان دستوری پایین آورد، می گفتند سود بانکی باید متناسب با تورم باشد ولی امروز می خواهند علی رغم نرخ تورم دستوری سود بانکی را بالا نگه دارند، با تناقض گویی و به کار گیری اصطلاحاتی نظیر دستوری و کارشناسی و علم اقتصاد ،ضد علم و منطق و دستورات صریح الهی عمل می شود.

    اورانیوم ۲۰ درصد در دست ایران قیمت نفت را بالای ۱۰۰ دلار حفظ می‌کرد
    http://www.rajanews.com/news/231507#comment-119190
    ***
    شکر نعمت نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند.
    وقتی نسبت به زحمات دولت قبلی ناسپاس و ناشکر باشیم نتیجه همین است مقام معظم رهبری از همان اول فرمودند که نسبت به مذاکرات بد بین هستند از نصف راه ضرر هم منفعت است دو سال فقط فرصت را از دست دادیم و بدهی های دولت خیلی خیلی بیشتر شد ولی کمتر نشد.باید از اول شروع کنیم و فقط به اقتصاد مقاومتی فکر کنیم یعنی اصلاحات اقتصادی در داخل، یعنی 1-کاهش سود سپرده ها و اخذ مالیات از ثروتمندان(با کاهش سود سپرده ها اتوماتیک وار راه برای اخذ مالیات از ثروتمندان و ایجاد کار و تولید و دریافت مالیات باز می شود)اشتباه محض است اگر سود تسهیلات کم شود ولی سود سپرده ها کم نشود.
    2-حمایت از صادرات و مقابله با کسانی با ارز ارزان و واردات کالای خارجی به تولید داخلی ضربه می زنند.
    3-اورانیم 20 درصد پشتوانه و ضمانت اجرایی بسیار خوبی برای رسیدن به پیشرفت و اقتدار است.
    http://ar-rafiee.mihanblog.com/post/986

دیدگاه شما

تبلیغات