امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۱۰/۱۳
کد خبر : 41050
چاپ خبر :
حجت‌الاسلام اژه‌ای در نشست خبری

اقدامات علیه سفارت عربستان خلاف قانون بود/ تعدادی بازداشت شدند و عده‌ای تحت تعقیب‌اند

سخنگوی دستگاه قضا گفت: اقدامات علیه سفارت عربستان خلاف قانون بود متخلفان بازداشت شدند.

محسنی اژه ای

به گزارش بیان نیوز ، حجت‌الاسلام‎والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نودمین نشست خبری خود اظهار داشت: آنچه حکام جنایت‌کار آل‌سعود در منطقه صورت می‌دهد، مایه تألم و تأثر شدید است، همه دنیا می‌بینند حکام پادشاهی آل‌سعود ماههاست چگونه بر سر مردم مظلوم یمن آتش میریزد و تمام زیرساخت‌های این کشور را هدف قرار داده است.

وی ادامه داد: حکام جنایت‌کار آل‌سعود با حمایت همه جانبه از داعش در همه جنایت‌هایی که این گروهک تکفیری در عراق و سوریه انجام می‌دهند، با آنها شریک هستند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: آل‌سعود در به شهادت رساندن عالم بزرگ شیخ نمر، جنایات خود را به اوج رساندند. این جنایتها چیزی نیست که مسلمین بتوانند از آن بگذرند. ان‌شا‌الله ظالمان با عذاب دردناک الهی در دنیا و آخرت مواجه خواهند شد.

حجت‌الاسلام اژه‌ای گفت:‌ مایه تأسف است که سازمانهای مدافع حقوق بشر و سازمانهایی که مدعی آزادی بیان هستند در هیچ یک از این جنایتها نه اقدام درخوری انجام دادند و نه سخنی گفتند، بلکه بعضی از آنها فقط به ابراز نگرانی بسنده کردند.

وی با بیان اینکه علمای شیعه در ایران و خارج این عمل را محکوم کردند، افزود: مردم و جوانان غیرتشان به جوش آمده است.

* اقدامات علیه سفارت عربستان خلاف قانون بود

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: ما در کشورمان باید هر کاری را مطابق قانون انجام دهیم. اقدامی که نسبت به سفارت عربستان شد خلاف قانون بود که در این زمینه تعدادی دستگیر و بازداشت شدند و تعدادی نیز در حال شناسایی هستند.

حجت‌الاسلام اژه‌ای با اشاره به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تصریح کرد: کمتر از دو ماه دیگر دو انتخابات مهم در کشور داریم که امیدوارم با مشارکت حداکثری که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، برگزار شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم همه دستگاهها و نامزدها براساس قانون و انصاف عمل کنند تصریح کرد: دستگاه‌های اطلاعاتی انتظامی و قضایی نیز هماهنگی لازم را دارند که با هر نوع جرم و تخلفی در فضای مجازی و غیرمجازی برخورد کنند.

* احضار و بازجویی برخی اهل فتنه که فعالیت غیر قانونی داشتند

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: کسانی از اهل فتنه بودند که فعالیت‌های غیرقانونی خود را آغاز کرده بودند که احضار و بازجویی شدند و فعلا با یک قرار نسبتا خفیف آزاد شدند، اما بازداشت نشده‌اند. به آنها گفته شد اگر بخواهند از فتنه و فتنه‌گری حمایت کنند با آنها برخورد جدی خواهد شد.

حجت‌الاسلام اژه‌ای افزود: از نیروی انتظامی تشکر می‌کنم که تلاش می‌کند برخورد جدی‌تر و با برنامه‌ریزی‌تر با مجرمین خطرناک داشته باشد.

وی ادامه داد: با کسانی که در فضای مجازی اقداماتی علیه امنیت کشور انجام می‌دهند اقدامات خوبی انجام شده است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به ساماندهی در خصوص مسائل پولی و بانکی افزود: دولت، بانک مرکزی، دستگاههای نظارتی و قوه قضاییه به جد وارد شده‌اند تا در جهت منابع کشور قدم بردارند.

وی تأکید کرد: از مردم خواهش می‌کنم به مسئولان اعتماد داشته باشند و نگرانی و دلهره نداشته باشند.

حجت‌الاسلام اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قاضی صلواتی یکماه به وکیل بابک زنجانی فرصت داد که پول‌ها را برگرداند، اما 15روز گذشته اما هیچ پولی بازنگشته است، گفت: اگر بابک زنجانی پول‎هایی را که ادعا کرده است بیاورد حتما در پرونده‌اش تأثیر خواهد گذاشت.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: ممکن است بازداشت موقت به قرار وثیقه تبدیل شود و این بستگی به نوع جرم دارد. قانون تمام جرم های مالی ایشان را محاسبه می کند و مطابق این جرایم برای ایشان قرار وثیقه صادر می کند.

سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده بورسیه‌ها نیز گفت: پرونده‌ای در زمینه بورسیه‌ها در دادسرا تشکیل شده است .

وی در مورد پرونده موسسه ثامن الحجج نیز تصریح کرد: برای موسسه ثامن‌الحجج پرونده تشکیل شده اما کسی احضار نشده است.

حجت‌الاسلام اژه‌ای در مورد پرونده سارینا کیش گفت: اطلاعی ندارم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره حذف مجازات اعدام قاچاقچیان نیز بیان داشت: حذف مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر اقدام صحیحی نیست وقاچاق مواد مخدر را تشدید می‌کند.

* تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی در حال رسیدگی است

حجت‌الاسلام اژه‌ای در مورد پرونده‌ تحقیق و تفحص مجلس در خصوص سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: قوه قضاییه موظف است به گزارش تحقیق و تفحص مجلس رسیدگی کند، اما به این معنا نیست که ظرف سه ماه حکم داده و پرونده را به نتیجه برساند. پرونده تامین اجتماعی در دادسرا در حال رسیدگی است اما به طور کامل به نتیجه نرسیده است.

سخنگوی دستگاه قضا خاطر نشان کرد: برخی پرونده ها نیاز به کارشناسی و تحقیق دارند و گاهی غیر از دستگاه قضا باید دستگاه های دیگر روی آن پرونده نظر دهند مانند کارشناسی اموال مه آفرید که به او گفتیم ملک شما چه قدر می ارزد و خودش گفته بود دو هزار میلیارد تومان اما یک نظر کارشناسی آن را 1400 میلیارد تومان ارزیابی، کارشناسی دیگر هزار میلیارد تومان ارزیابی کرده بود و حتی یک کارشناسی آن را 600 میلیون تومان زیان ده می دانست. دادگاه به این کارشناسی ها نیاز دارد و براساس اعلام نظر کارشناس نظر می دهد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سپس به پرونده ملک ایران زمین بابک زنجانی اشاره کرد و ادامه داد: ملک ایران زمین برای اولین بار 700 میلیارد تمان کارشناسی شد که بعد از اعتراض به زنجانی در کارشناسی مجدد 1700 میلیارد تومان آن را برآرد کردند. زنجانی زمین را در یک دفتر ثبتی به قیمت هشت هزار میلیارد تومان سند رسمی زنده بود و مبلغ کلانی به آن دفتر ثبت پرداخت کد که این سردفتر نیز تحت تعقیب قرار گرفت.

معاون اول قوه قضایبه اضافه کرد: به هر حال پرونده تامین اجتماعی در دستگاه قضایی مطرح و در حال رسیدگی است و همه گلایه نمایندگان مجلس و مردم را که چرا قوه قضاییه بیشتر تلاش نمی کند و شب و روز وقتش را نمی گذارد، روی چشممان می گذاریم.

وی با اشاره به آخرین حکم جیسون رضاییان تصریح کرد: حکم صادر شده، اما قطعی نیست و تاکنون نیز ابلاغ نشده است اما برخی آمریکایی‌ها برای تبادل و معاوضه زندانی ها با ما تماس می گیرند.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به برخی تخلفات انتخاباتی نیز اظهار کرد: تبلیغات زودرس انتخاباتی بسیار در این دوره کاهش یافته و تنها در تهران حضور 5 عدد پرونده در این مورد تشکیل شده است اما در کل ایران اینگونه پرونده‌ها به زیر 10 عدد می‌رسد که این امر نشان دهنده رعایت مردم و ارتقا فرهنگ است.

حجت‌الاسلام اژه‌ای در ادامه بیان داشت: حکم پرونده علی مطهری صادر شده اما بدلیل قطعی نبودن از بیان جزئیات معذورم اگرچه حکم شلاق، حبس، انفصال، جزای نقدی و تعلیق در این پرونده وجود دارد.

* دولت مسئول مستقیم آلودگی هوا دولت است

وی با اشاره به آلودگی هوا طی این مدت گذشته تصریح کرد: رفع کامل آلودگی هوا کار آسانی نیست و این امر مستقیما با سلامت مردم در ارتباط است و هر کاری که در توان مسئولان است باید انجام شود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: اگر در این زمینه نیازمند تغییر و تصویب قانون هستیم باید اقدام شود و دولت نیز سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد و نباید مسئولان وظایف را به گردن یکدیگر بیاندازند.

سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد: مسئول مستقیم موضوع آلودگی هوا دولت و سازمان محیط زیست است اما اگر شخصی حاضر شده مسئولیت رفع آلودگی هوا را بپذیرد و در توانش نیز هست و تنها امکانات مقدور را می‌خواهد حتما باید به وی کمک کرد.

وی در ادامه  تاکیدکرد: رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در موضوع آلودگی هوا وارد شده تا بررسی کند چه دستگاه‌های مسئولی در این زمینه وظایف خود را بدرستی انجام نداده‌اند.

* دادستان کل کشور در حال تحقیق روی موضوع آلودگی هواست

سخنگوی قوه قضائیه اذعان کرد: شنیده‌ام رئیسی دادستان کل کشور نیز در حال تحقیق و بررسی بر روی موضوع آلودگی هواست تا اگر جایی نیاز به ورود مدعی‌العموم باشد وارد شود.

حجت‌الاسلام اژه‌ای با بیان اینکه در پرونده مرتضوی به هیچ عنوان تحت تاثیر پرونده فاضل لاریجانی قرار نمی‌گیرد، گفت: در قسمت‌هایی که مشترک باشد باید پرونده این دو با هم رسیدگی شود اما در غیر این صورت جدا بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پرونده کرسنت هنوز به جایی نرسیده و در قبال درخواست ما جوابی نیامده است، اذعان کرد: در مورد پرونده کرسنت حکمی صادر شد و دیوان عالی کشور اعلام کرد مشمول مرور زمان است، رای شعبه دیوان عالی نقض شد و محکومیت قبلی صادر شد.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه افزود: محکومیت قبلی صادر شده به قوت خود باقی مانده که نسبت به آن حکم، درخواست اعمال ماده 18 یا همان 477 شد که این درخواست در مراحل اولیه است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به برخی خبرها مبنی آلوده بودن بنزین‌های داخلی و نشر اکاذیب توسط رئیس سازمان محیط زیست بیان داشت: اینکه بنزین داخلی موجب آلودگی هوا شده یا خیر نمی‌دانم زیرا در تخصص ما نیست.

وی ادامه داد: به صورت کلی نمی‌توان اعلام کرد.لذا باید به صورت مصداقی عنوان شود که چه شخصی اقدام به تشویش اذهان عمومی کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین با بیان اینکه یکی از مراکز درمانی به صورت موقت پلمپ شده است، گفت: این مرکز درمانی به صورت موقت پلمپ شده و قرار است بعد از رفع مشکلات رفع پلمپ شود.

اژه‌ای تاکید کرد: مراکز درمانی را نمی‌توان به راحتی پلمپ کرد و باید این امر با هماهنگی وزارت بهداشت انجام شود.
Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات