امروز : شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۰۸/۲۹
کد خبر : 36455
چاپ خبر :

وارنیش فلوراید تراپی چیست؟

روش های مختلف فلوراید تراپی و فیشور سیلانت تراپی از روش های موثر در پیشگیری از پوسیدگی دندانی بشمار می روند.

varnish4

به گزارش بیان نیوز ، در سالهای اخیر تغییرات شگرفی در الگوی بیماریهای دهان و دندان رخ داده است. پوسیدگی دندان در جوامع توسعه یافته بشدت در حال کاهش بوده اما ابعاد آن در کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه بصورت چشمگیری رو به افزایش است.
هر دو روند متفاوت در یک اصل مشترک می باشد و آن اینکه هیچکدام به شیوه های جاری درمانهای دندانپزشکی پاسخ نمی دهند. در حقیقت نیاز دندانپزشکی امروز (مدرن) چیزی بیش از تکنیک های جاری درمان می باشد. دغدغه آینده دندانپزشکی و سلامت دهان و دندان جامعه نیازمند زمینه های غیر تخصصی و غیر کلینیکی فعالیت های دندانپزشکی مانند ارتقاء سلامت دهان و خدمات پیشگیری جمعی می باشد.
لازم به ذکر است روش های مختلف فلوراید تراپی و فیشور سیلانت تراپی از روش های موثر در پیشگیری از پوسیدگی دندانی بشمار می روند.
در این میان درمانهای فلوراید از سال 1940 تاکنون به عنوان یک جزء بسیار مهم در پیشگیری از پوسیدگی دندانها به کار گرفته شده است.
امروزه محصول جدیدی از ترکیبات فلوراید به نام وارنیش فلوراید در امر پیشگیری از پوسیدگی دندان جای خود را در روشهای پیشگیری از پوسیدگی دندانها باز کرده است.
ADA( انجمن دندانپزشکان امریکا) اظهار می دارد کاربرد وارنیش به همراه فلوراید موجب صرف زمان کمتر، کاربرد راحت تر و مقبولیت  بیشتر نسبت به سایر روش های دیگر فلورایدتراپی مانند استفاده از ژل بخصوص در کودکان پیش دبستانی می شود.
مطالعه مطالب ذیل شما را با خصوصیات و نحوه استفادهاز روش وارنیش فلوراید تراپی بیشتر آشنا خواهد کرد

  • یکی از مزایای وارنیش فلوراید امکان خوردن و آشامیدن بلافاصله بعد از وارنیش فلورایدتراپی  می باشد.
  • تنها استثناء، بلافاصله خوردن نوشیدنی های داغ یا غذاهای خشک مانند چیپس می باشد که اولی باعث حل شدن وارنیش و دومی باعث پریدگی وارنیش از روی دندان می شود.
  • باید از مسواک یا نخ کشیدن به مدت 8- 6ساعت خودداری کرد.
  • بیشترمحصولات  وارنیش فلوراید بر خلاف سایرمحصولات فلوراید باعث تیرگی دندان نمی شود و در موارد کمی و برای مدت زمان کوتاهی ممکن است باعث کدر شدن رنگ دندان شود.
  • زمان لازم برای وارنیش فلوراید تراپی از سایر روشها  کمتر می باشد.
  • از نظر بلعیده شدن فلوراید در بررسی ها مشاهده شده است که میزان فلوراید موجود در پلاسما در روش وارنیش فلوراید مشابه استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و کمتر از میزان فلوراید استفاده شده از روش ژل است.
  • وارنیش فلوراید تراپی حتی در نوزادان 6 ماهه نیز بدون عارضه گزارش شده است.
  • توصیه ADA  در کاربرد وارنیش فلوراید به استفاده هر 6 ماه یک بار در کودکان و بزرگسالان می باشد. البته بعضی از مطالعات استفاده 4-3 بار در سال را توصیه کرده اند.
  • وارنیش فلوراید موجب کاهش ضایعات مینایی زودرس در دندانهای شیری می شود.
  • در مطالعات اخیر مشاهده شده که وارنیش فلوراید باعث کاهش نقاط سفید رنگ در بیماران ارتودنسی نیز می شود.
    خلاصه:
    وارنیش فلوراید به عنوان یک روش حرفه ای پیشگیری از پوسیدگی  دندانها به سایر روشها مانند ژل تراپی ارجعیت دارد و روشی است مورد اطمینان، موثر با کاربرد آسان که مورد پذیرش بیماران قرار می گیرد و در هر سنی قابل استفاده است.
  • دکتر اسداله وفایی-مسئول واحدبهداشت دهان ودندان شبکه بهداشت ودرمان گلپایگان
Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات