امروز : سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۰۶/۲۵
کد خبر : 31376
چاپ خبر :
روحانی در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت:

گفتیم تا روی میز چیزی دارید و ما را تهدید می‌کنید، ما هم زیر کوه سایت می‌زنیم

رئیس‌جمهور گفت: گفتند که چرا سایت فردو را زیرزمین ساخته‌اید؟ ما گفتیم: تا شما روی میز چیزی دارید و ما را تهدید می‌کنید، ما هم می‌رویم زیر کوه سایت می‌زنیم.

به گزارش بیان نیوز به نقل از تسنیم؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در گردهمایی مدیران شرکت‌های دانش بنیان اظهار داشت: خداوند به مردم ایران استعداد کافی عنایت کرده است سابقه فرهنگی بسیار درخشان و علمی از آن این کشور است به شکلی که اگر به کتابخانه‌ها و رساله‌ها از چند قرن پیش مراجعه کنید در این مجموعه‌ها استناد به آثار بزرگان این سرزمین است.

وی با بیان اینکه فشارهای زیادی حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مردم ایران وارد شده است، گفت: این فشارها تحریم‌ها، بسته شدن دروازه‌ها، نفروختن تجهیزات برای بیمارستان‌ها ما را با مشکلاتی مواجه کرده بود اینکه می‌خواستیم تحقیقی را انجام دهید اما ابزار آن را نمی‌فروختند و یا اجازه دسترسی به مقاله‌هایی را نداشتیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این مسئله انگیزه مضاعفی را در بین مردم وطن دوست و علم دوست ایران ایجاد کرد گفت: این باعث شد غرور، جایگاه و عظمت مردم این سرزمین توسط آنها به منصه ظهور رسد و با وجود سختی‌های فراوان مسائل برطرف شود.

روحانی تأکید کرد: فشار، نیاز، غرور ملی و استعداد که با یکدیگر ترکیب شوند معجزه، خودباوری، اعتماد به نفس و اتکا به خدا می‌آورد.

وی با اشاره به شرایط کشور در دوران جنگ تحمیلی گفت: در دوران جنگ تحمیلی هرچه سیستم پدافندی را آماده می‌کردیم قبل از اینکه این سیستم بتواند علیه یک هواپیما دشمن موشکی را پرتاب کند سیستم‌های پدافندی از بین می‌رفت و نمی‌دانستیم چه کار کنیم و این درحالی بود که تنها 20 کیلومتر با هواپیمای دشمن که برد 60 کیلومتری داشت و رنج موشک پدافندی ما 40 کیلومتر بود فاصله داشتیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نه می‌توانستیم هواپیمای جدید بخریم و نه موشک‌های ضد رادار داشتیم و نه اینکه می‌توانستیم از این سیستم‌ها حفاظت کنیم گفت: در این شرایط عملیات بزرگ ولفجر8 نیز در پیش‌رو بود و افرادی مانند شهید ستاری و شهید بابایی و بسیاری از این بزرگان در  فاصله زمانی تا عملیات سختی‌ها و مشکلات زیادی را متحمل شدند حتی بی‌خوابی‌هایی که در آن زمان برای همه وجود داشت.

روحانی افزود: فشار بر روی مسئولان در آن دوران بسیار زیاد بود و هم به لحاظ غرور ملی و نجات رزمندگان که توسط هواپیمای دشمنان شهید می‌شدند فشارهای مضاعفی را برآنها تحمیل می‌کرد .

وی تصریح کرد: در ماه اول باقیمانده به عملیات به دستاوری و فناوری جدیدی نرسیدیم. در ماه دوم نیز فکرهای زیادی به سرما زداما به نتیجه نرسیدیم تا بالاخره در پایان ماه سوم به طرحی دست یافتیم که موفق بودن آن برای ما بسیار مهم بود که سرانجام موفق شدیم و به طرحی دست یافتیم که توانستیم موشکهای دشمن را قبل از آنکه به سیستم پدافندی ما برسد منحرف کنیم و موشک دشمن به سیستم پدافندی اصابت نکرده و وارد محدوده مورد نظر و سرانجام سرنگون شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه توکل به خدا، اعتماد به نفس و بهره گیری از تجربه‌ها باعث دستیابی به این طرح شد ادامه داد: با دو سه بار سرنگون کردن هواپیمای دشمن کل طرح دشمن در این بخش جمع شد و دیگر هواپیماهای دشمن به آن شکل وارد نشدند. این طرح هنوز هم به عنوان طرحی به کلی سری در سیستم پدافندی ما باقی مانده و من جایی ندیدم که دشمن فهمیده باشد رمز پیروزی این طرح چه بود.

روحانی ادامه داد: علم، دانش، تحقیق، توسعه، اعتماد به نفس و توکل به خدا از تمام ابزارهای ممکنی است که ما را به مقصد می‌رساند.

وی یادآور شد: ممکن است بسیاری از داروها را که دیروز در شرایط تحریم و فردا در شرایط برداشته شدن تحریم دشمن به ما ندهد یا با قیمت بالایی به ما بفروشد. آیا ما نمی‌توانیم خودمان به ابزار لازم برای تولید آن دارو یا آن تجهیزات پزشکی دست یابیم. البته اگر توان استعدادمان را به کار بگیریم ممکن است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه صرف انگیزه مالی و پول ما را به مقصد نمی‌رساند گفت: با این انگیزه که شرکتی ایجاد کنیم و درآمد کافی برای خودمان بدست آوریم ما را به مقصد نمی‌رساند بلکه نیازمند انگیزه ملی و انگیزه‌ای برای فداکاری، دفاع از ملت هستیم.مسئله‌ای که آن را می‌توانیم غرور ملی یا باور ملی بدانیم. البته در کنار آن چاشنی سود هم باید باشد. اما باید انگیزه‌های خود را بالاتر بریم.

روحانی به تجربه ژاپن و آلمان در این زمینه اشاره کرد و گفت: ژاپن و آلمان بعد از جنگ جهانی دوم چگونه پیشرفت کردند. قطعاً انگیزه مالی تنها باعث این پیشرفت نبوده است بلکه انگیزه ملی نیز به صحنه آمده و امروز آنها را به نقطه‌ای رسانده که هر دو کشور جزو کشورهای برتر جهان هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات ایران با 1+5 گفت: ما در مذاکرات 23 ماهه یکی از اصولی که حاضر نشدیم از آن دست برداریم عقب نشینی در توسعه علم، دانش و پیشرفت در زمینه دانش صلح آمیز هسته‌ای بود که بخشی از آن مربوط به پزشکی هسته‌ای می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: هفت‌ها و هفته‌ها بحث کردیم که رآکتور آب سنگین اراک بماند یا نماد. آنها رآکتور آب سنگین برای ما نه قابل قبول است و نه حاضریم در جلسات دیگر کلمه آب سنگین اراک را به کار ببریم و نسبت به آن حساسیت پیدا کردند و می‌گفتند این کار شدنی نیست و نخواهیم گذاشت در اراک آب سنگین باشد.

روحانی با بیان اینکه هدف اصلی آب سنگین اراک برای رادیوداروها و پزشکی هسته‌ای است گفت: آنها می‌گفتند تولید آب سنگین هم باید متوقف شود. ماه‌ها بحث و مذاکره شد در نهایت هم آب سنگین را پذیرفتند، هم رآکتور 40 مگاواتی در اراک را و هم اینکه نوع رآکتور آب سنگین باشد البته آنها پذیرفتند که این رآکتور باید پیشرفته‌تر شود و توسط خود این کشورها یعنی دو کشور از 1+5 رآکتور اراک مدرنیزه شود.

وی در همین زمینه یادآور شد: همه اینها را ضمن مذاکره طولانی بدست آوردیم مذاکرات در آنجا هم دانش بنیان بود. در کنار دانشمندان هسته‌ای دانشمندان بزرگ حقوقی، بین المللی، سیاست و اقتصادی دست به دست هم دادند تا به این نقطه برسیم.

رئیس‌جمهور افزود: ماه‌ها بحث کردیم و آنها می‌گفتند غنی سازی در ایران باشد IR1، IR2، IR4 تا IR6 هم می‌گفتند باشد. سانترفیوژ هم باشد اما IR8که جدید بود را می‌گفتند کنار بگذارید.

روحانی در همین زمینه خاطرنشان کرد: IR8 جزو دستاوردهای دولت یازدهم بود و ما نمی‌توانستیم از این دستاورد مهم دولت صرف نظر کنیم. همه بحث آنها این بود که شما سانترفیوژ جدید نداشته باشید و IR8 را کنار بگذارید و آن را برای 8 سال دیگر داشته باشید.

وی ادامه داد: می گفتند اشکالی ندارد تحقیق کنید  و این تحقیقات را ادامه دهید البته نه تحقیق روی کاغذ و با وسیله کامپیوتر که همیشه مجاز است بلکه تحقیقات برای اینکه قطعاتی را بسازید و آنها را به هم متصل کنید و شروع کنید برای استفاده برای تکمیل تحقیقات و حتی می‌توانید تست مکانیکی را آغاز کنید و پس از آن تزریق گاز را هم انجام دهید.

رئیس‌جمهور افزود: ماه‌ها مذاکرات ادامه پیدا کرد تا ما این دستاورد را بگیریم و امروز در توافق برجام بعد از اجرای این توافق در اولین روز اجرای توافق یکی از اقداماتی که ایران انجام خواهد داد تزریق گاز یو افسید به IR8 خواهد بود.

روحانی خاطرنشان کرد: این ایستادگی برای ادامه مسیر تحقیق و توسعه بود که IR8 ما متوقف نشود و بتوانیم این راه را ادامه دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مذاکرات صورت گرفته اظهار داشت: یک روزی می‌گفتند فردو را به طور کامل ببندید چون این زیر کوه است. می‌گفتند چرا آن را برده‌اید زیر کوه ساخته‌اید. می گفتیم از خودتان بپرسید. می‌گفتند ما کاری نکرده‌ایم، گفتیم وقتی شما می‌گویید روی میز یک چیزهایی دارید ما از روی میز شما ناچاریم برویم زیر کوه تا روی میز شما بی‌تأثیر شود، شما ما را تهدید کردید ما هم رفتیم در عمق کوه آنجا برای غنی‌سازی سایت درست کردیم.

رئیس‌جمهور در همین زمینه یادآور شد: ماه‌ها گذشت و در نهایت پذیرفتند نیمی از فردو به قول آنها یک بال از این فردو فعال بماند، یک بال دیگر جمع آوری شود. گفتیم حرفی نیست به شرط اینکه آن یک بال دیگر به مرکز تحقیقات در زمینه تحقیقاتی که ما هنوز تخصص‌های لازم آن را نداریم تبدیل شوند. ایزوتوپ‌هایی که باید به آن در آینده دست پیدا کنیم و در نهایت قبول کردند.

روحانی افزود: بخشی از این فردو مرکزی برای غنی سازی با بیش از هزار سانترفیوژ و بخشی به عنوان مرکز تحقیقات جدید در زمینه هسته‌ای در زمینه هسته‌ای می‌ماند.

وی گفت: این بیست و چند ماه مذاکره دربرابر شش قدرت جهانی در نتیجه دستیابی به توفیق مورد نظر برای این بود که  در بخش تحقیقات و تکمیل مسیر تحقیقاتی‌مان بتوانیم رآکتور اراک را تکمیل و مدرن‌تر از گذشته کنیم.اینکه بتوانیم سانترفیوژهای جدید را ادامه دهیم تا به صنعتی برسیم و بتوانیم در بخشی از فردو مراکز تحقیقاتی جدید در زمینه‌هایی ایجاد کنیم که هنوز به آنها ورود پیدا نکرده‌ایم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تلاش در زمینه مذاکرات هسته‌ای تنها نگه داشتن دستاوردهای گذشته نیست کمتر برای مردم توضیح داده شده است در این توافق زمینه برای رشد سریع‌تر در زمینه تحقیق و توسعه و دانش جدید در بخش دانش هسته‌ای صلح آمیز را بدست آوردیم.

روحانی در همین زمینه گفت: البته قطعنامه‌های غلط گذشته را هم ملغی کردیم البته تحریم‌ها را هم همزمان برخواهیم داشت البته فضای جدید هم برای کشور ، علم، دانش، تجارت، و صادرات بازخواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز باید جهان را در فضای پساتحریم ببینیم و برای آن برنامه ریزی کنیم، ادامه داد: ممکن است یک نگرانی پیش آید و آنچه شما که این اقتصاد دانش بنیان را و شرکت‌های دانش بنیان را برای این ایجاد کردید که خارجی‌ها به شما چیزی نمی‌دادند و شما ناچار شدید با تشکیل این شرکت‌ها آنها را فعال کنید، حالا همین دانش به روز‌تر و مدرن‌تر از سوی کشورهای دیگر در اختیار شما قرار می‌گیرد بنابراین ممکن است این دوران طلایی برای علم و دانش و پژوهش سپری شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این ادعا گفت: اگر درذهن کسی این باشد خطای بزرگی کرده است در تمام مذاکرات و حتی در مذاکرات با مسئولان اروپایی و هیئت‌هایی که به ایران می‌آیند به مسئولان کمپانی‌ها و شرکت‌ها به صراحت گفته‌ایم اگر می‌خواهید به ایران بیایید با سرمایه و تکنولوژی نو وارد این سرزمین شوید. ما از شما استقبال می‌کنیم در صورتی که سرمایه و تکنولوژی نوتان همراه شما باشد.

روحانی در همین زمینه افزود: به آنها گفته‌ایم باید از بازار جهانی مشترکاً استفاده کنیم و از نیروی انسانی تحصیلکرده داخل کشور استفاده شود. البته ما باید حواسمان در این مقوله جمع باشد و نباید ساده لوحی کنیم. باید در این فضای نو کار کنیم و با مشارکت دیگران از تجربه آنها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه  نمی‌شود علم و فناوری را از صفر شروع کرد، گفت: در همین صنعت هسته‌ای اگر می‌خواستیم از صفر شروع کنیم خیلی عقب بودیم از لحاظ علمی ما می‌دانستیم که کیک زرد قابل تبدیل به یو اف 4 و یو اف 6 است و می‌دانستیم اگر بخواهیم یک یو سی افی را در اصفهان کنیم که کیک زرد را تبدیل به یو اف 4 و یو اف 6 کند سالها و سالها طول دارد. رفتیم و از یک کشوری نقشه یک کارگاه یا یک کارخانه بزرگ یو اف 6 را خریدیم و آوردیم در اصفهان آنها در قدم‌های اول برای نصب هم کمک کردند اما در نهایت کار را رها کردند و ما خودمان آن را ادامه دادیم.

روحانی افزود: اگر از اول از آنها نقشه نمی‌خریدیم و یا با آنها صحبت نمی‌کردیم و خودمان دست به کار می‌شدیم نه اینکه شدنی نبود شدنی بود اما 10 تا 15 سال دیگر به آن دست پیدا می‌کردیم. معنی راه میانبر این است که بتوانیم از فناوری‌های آنها نیز بهره گیریم.

وی ادامه داد: اگر می‌خواستیم سانترفیوژ را از اول خودمان بسازیم و آن را ارتقا دهیم نه اینکه نشدنی است بلکه شدنی بود اما چند سال دیگر لذا رفتیم یک سانترفیوژ را از جایی آوردیم بحث کردیم، مهندسی معکوس کردیم یک قطعاتی را خودمان ساختیم و یک قطعات دیگر را به کشور دیگر بردیم و آن را ساختیم تا توانستیم یک سانترفیوژ تولید کنیم بعد آن را چرخاندیم و اشکالات آن را فهمیدیم و کم کم به سازنده IR1 تبدیل شدیم و از وسط راه آمدیم و از صفر شروع نکردیم.

رئیس‌جمهور افزود: از بسیاری علوم، دانش و فناوری اشکالی ندارد کار را از نقطه میانی راه شروع کنیم و مهندسی معکوس در قدم‌های اولیه برای رسیدن به طراحی نو اشکال ندارد و باید تلاش کنیم زمان را کوتاه کنیم.

روحانی در این بخش از سخنان خود یادآور شد: اولین هواپیمای جنگنده‌ای را که می‌خواستیم درست کنیم اگر از صفر می‌خواستیم نمی‌شد از یک هواپیمای دیگر مهندسی معکوس را شروع کردیم و به تدریج و قدم به قدم به ساخت یک هواپیما رسیدیم.

وی ادامه داد: امروز همه ما نیازمند یک اراده قوی برای دستیابی به استقلال علمی و خودکفایی علمی و فناوری در بسیاری از زمینه‌ها و رابطه درست با دنیا در بسیاری از زمینه‌های دیگر هستیم.

رئیس‌جمهور در همین زمینه خاطرنشان کرد: گاهی ساخت چیزی در داخل نمی‌صرفد و باید از خارج تهیه کنیم و گاهی چیزی برای خارج نمی‌صرفد و ما باید تولید کنیم و به انها بفروشیم. علم و دانش دنیا در هم تنیده شده است و ما باید از این فضا استفاده کنیم.

روحانی ادامه داد: خوشحالم که امروز دیگر تنها به دانشگاه و علم و کلاس نگاه نمی‌کنید بلکه به تولید علم و پژوهش نگاه می‌کنیم.خوشحالم که تنها به علم نگاه نمی‌کنیم بلکه به فناوری هم نگاه می‌کنیم و خوشحالم که تنها به فناوری نگاه نمی‌کنیم بلکه به بازار و تجاری شدن نیز نگاه می‌کنیم و خوشحالم که تنها به تجاری شدن و بازار نگاه نمی‌کنیم بلکه به صنعت و بازار و برند و تصرف بازار دیگران نگاه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه غرور ملی این است و باید بازار منطقه و جهان را از آن محصول ایرانیان و کار و تلاش و فکر ایرانیان قرار دهیم گفت: قطعاً این کار شدنی است امروز در زمینه ساخت دارو و تجهیزات پزشکی روی پای خودمان ایستاده‌ایم. باید بتوانیم در صنایع دیگر مانند نانو و صنایع هایتک دیگر که حرکت‌های بسیار خوبی شروع شده است فعال‌تر شویم و به فکر بازار باشیم.

رئیس‌جمهور افزود: بسیار خوشحالم که امروز وزیر محترم علوم، بهداشت و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری هر سه در کنار یکدیگر همکاری و هم‌افزایی می‌کنند. چند سال پیش در دورانی بین آنها دعوا بود و شکایتشان به دادگاه رسیده بود.  اما امروز خوشحالیم گرچه علل العموم رهبری از دولت یازدهم و مسئولان دولت یازدهم اعلام رضایت کردند اما بویژه نسبت به این سه نفر اعتماد کامل دارند و این مسئله را برای ما و دولت هموارتر می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: امیدوارم در فضای جدید پساتحریم همه توانمان را به کار گیریم و دولت نیز با به کار گرفتن تمام توان خود به غیر از مسائل مالی بتواند تسهیلاتی را در زمینه مسائل آیین‌نامه‌ای توانین، وام، و دیگر فراهم کند تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند در شرایطی بهتر به فعالیت خود ادامه دهند و این مسیر دانش بنیان را پیش برند.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان راه درست برای جذب جوانان غیور دانشگاهیان عزیز و بهترین راه برای اشتغال و جوانان تحصیل‌کرده ما هستند. امیدواریم در این مسیر شما عزیزان تلاشگران و کارآفرینان با همکاری دولت به اهداف بزرگی که آن سرافرازی و افتخار ملت ایران است دست یابیم.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات