امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۰۶/۱۶
کد خبر : 31027
چاپ خبر :
بیان نیوز؛

مصاحبه با پرورش دهنده نمونه ماهی آقای محمد جوانمردی

محمد جوانمردی جوان موفق شهرستان، فارغ التحصیل دکترای صنایع به دلیل علاقه به پرورش آبزیان ، خصوصاً ماهیها، با همکاری مهندس احمد تنهایی اقدام به پرورش ماهی قزل آلای سردابی نمود و پس از چهار سال به عنوان تولید کننده برتر شهرستانی معرفی گردید.

به گزارش بیان نیوز؛ زمانی که سلاح علم در کنار قدرت ایمان بکار برده شود و زمانی که دست توانای یک جوان ایرانی برای انجام کارهای بزرگ بر زانوی ایمان پایه شود وکمر همّت برای انجام مقصود بسته گردد، می توان از آب نامناسب اقتصادی ماهی منظور را حاصل کرد و معنی ما می توانیم را به اثبات رسانید.
آنچه در انجام کار مهم است پس از توکل برخدا قطعاً پشتکار و علم خواهد بود .آنچه در اطراف ما رخ می دهد، همه می تواند چراغی باشد برای ادامه مسیر، و می‌تواند بازگو کننده توان آدمی باشد به شرط آنکه بخواهد و اگر بخواهد قطعاً سخت ترین مسیرها برای او هموار خواهد شد و طعم شیرین پیروزی برتمام وجودش خواهد نشست.
تولید و پرورش ، خصوصاً پرورش آبزیان، تولیدی جدید و به نوعی نو محسوب می شود والبته برای برخی ها، انجام آن در اذهان کاری همواره با ریسک تداعی می گردد.

محمد جوانمردی پرورش دهنده نمونه ماهی-بیان نیوز (2)

در این شماره از نشریه بیان بنا داریم به معرفی جوانی موفق در عرصه پرورش ماهی بپردازیم، جوانی که از طرف اداره جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان، به عنوان پرورش دهنده برتر ماهی در این شهر معرفی گردیده است.
محمد جوانمردی جوان موفق شهرستان، فارغ التحصیل دکترای صنایع به دلیل علاقه به پرورش آبزیان ، خصوصاً ماهیها، با همکاری مهندس احمد تنهایی اقدام به پرورش ماهی قزل آلای سردابی نمود و پس از چهار سال به عنوان تولید کننده برتر شهرستانی معرفی گردید.
محمد جوانمردی در گفتگو با خبرنگار بیان اظهار داشت: به جهت انجام این کار ملزومات و مقدماتی نیاز بود و باتوجه به پتانسیل های موجود و با استفاده از استخرهای دو منظوره کار پرورش ماهی را چهار سال پیش در شهرستان شروع کردیم.
وی گفت: به دلیل عدم تجربه در سال اول پرورش ماهی، توفیق زیادی حاصل نکردیم. ولی در سالهای بعد با استفاده از علم روز و توکل برخدا توانستیم تولیدات خوبی داشته باشیم.
وی بیشترین عامل موفقیت خود در این زمینه را استفاده از علوم روز دنیا دانست و عنوان کرد: هرچند رشته دانشگاهی من با این فعالیت مناسبتی ندارد ولی با تحقیق و مطالعه در خصوص آبزیان،تصمیم به پرورش ماهی قزل آلای سردابی در این منطقه را گرفتم.
جوانمرد ادامه داد: ما تلاش کردیم هر ساله با افزایش تولید و ثابت نگهداشتن فضای استخر و آب موجود ، نسبت به سال قبل تولیدات بیشتری راداشته باشیم

محمد جوانمردی پرورش دهنده نمونه ماهی-بیان نیوز (4)

پرورش دهنده برتر شهرستانی خاطر نشان کرد: نوع ماهی پرورشی در این استخر از نوع ماهی قزل آلای سردابی ازنژاد فرانسوی به نام آکوالند می باشد که بچه ماهیها از شرکت های تولید کننده ای که تحت لیسانس اکوالند فرانسه می باشند خریداری شده و پس از دوره های پرورش، ماهی ها در وزن های پانصد گرمی تا حدود یک و نیم کیلوگرمی به بازار مصرف عرضه می شود.
جوانمردی گفت: دوره های پرورش ماهی بین نه تا یازده ماه می باشد و در هر دوره به طور متوسط بین 40 تا 42 تن ماهی برداشت می شود.
وی عنوان کرد: در سال گذشته تولیدات ما در بازار داخلی ایران توزیع شد و در سال 92 دو بار با وزن های حدود26 تن به کشورعراق توسط شرکت صادر کننده صادرگردید.
وی ابراز داشت: سال گذشته به دلیل شیوع بیماری VHS و عدم نظارت دقیق و کافی برپرورش دهندگان ماهی ، مقدار کمی تلفات داشتیم ولی با یاری خداوند و با پیشگیریهای انجام شده و درایت هایی که در خصوص ضد عفونی کردن لوازم و ماشین آلات انجام دادیم، این بیماری مهار گردید و تولیدات ما آسیبی ندید.
پرورش دهنده برتر ماهی با اعلام اینکه در شهرستان گلپایگان، بالغ بر 16 واحد تولید و پرورش ماهی در حال فعالیت می‌باشند تصریح کرد: آنچه برای ما بسیار مهم بود و مد نظرما قرار داشت استفاده حداقل از زمان و حداکثر برداشت در هر دوره بوده است و در مدت زمان استفاده از آب کشاورزی سعی کردیم بهترین کارایی را در تولید داشته باشیم و طول دوره پرورش ماهی راکاهش دهیم و در تولیدات کمترین استفاده از مواد شیمیایی را داشته باشیم.
وی در خصوص تهیه خوراک ماهی بیان داشت : خوشبختانه شرکت های تولید کننده غذای ماهی در کشور بسیار زیاد است و تولیدات آنها از کیفیت خوبی برخورداراست و در زمینه تهیه خوراک ماهی ها با مشکلی مواجه نیستیم.
وی گفت: شرایط برای پرورش انواع ماهی ها از جمله آمور وکپور و تیلاپیا مساعد می باشد ولی بهترین نوع ماهی پرورشی برای این شهرستان با توجه به اقلیم منطقه قزل آلای سردابی می باشد.

محمد جوانمردی پرورش دهنده نمونه ماهی-بیان نیوز (1)

محمد جوانمردی به علاقه مندان و افرادی که مایل به ورود در این زمینه می باشند توصیه کرد: جهت ورود به این کار می بایست ضمن کسب حداقل یکسال تجربه در کنار یک تولید کننده، مستقیماً وارد این عرصه نشوند زیرا عدم تجربه و مهارت ممکن است ریسک بالایی را برای آنان به همراه داشته باشد و تنها داشتن علم در این زمینه کفایت نخواهد کرد.
وی گفت: تولیدات ما به دلیل پایین بودن مصرف بازار داخل شهرستان ؛ همه به سمت بازار تهران فرستاده می شود.
وی به تولیدکنندگان توصیه نمود: تا حد ممکن از مواد شیمیایی و آنتی بیوتیک ها استفاده نکنند و از مواد ضد عفونی کننده طبیعی مانند نمک ها کمک بگیرند زیرا مواد شیمیایی هم به بافت ماهی آسیب می رساند وهم برای سلامت بدن و جامعه مضر می باشد.
وی با بیان اینکه در ایران نوعی ماهی به نام سالمون به بازار عرضه می شود که دارای گوشت قرمز می باشد و این ماهی، ایرانی نمی باشد تصریح کرد: متاسفانه برخی از تولید کنندگان با استفاده از رنگدانه،گوشت ماهی را تغییر رنگ داده و به عنوان ماهی سالمون به بازار عرضه می کنند و مسئولین بهداشت باید در این خصوص با جدیت برخورد نمایند زیرا رنگدانه ها به بافت ماهیچه ای بدن آسیب جدی وارد می کند.
جوانمردی به مصرف کنندگان توصیه نمود: به هیچ وجه ماهی یخ زده خریداری ننمایند و با فشار کمی بروی کمر ماهی وبرگشت گوشت ماهی به حالت اولیه ،از تازه بودن آن اطمینان حاصل کنند.
وی در خاتمه یادآور شد: رنگ آبشش ماهی همواره باید قرمز باشد و اگر پس از باز کردن شکم ماهی، استخوان کمر ماهی بدون فشار از گوشت جدا گردید، باید از مصرف ماهی خودداری کرد زیرا نشان از فاسد شدن ماهی دارد.

مصاحبه از خانم مهری طالاری

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات
  1. مهاجر 175 گفت:

    بهترین راه برای پیش بینی آینده ساخت آن است. (پیتر دروکر)

    *** به امید دیدن موفقیت هایی این چنینی از مردمان سرزمینمان***

  2. جواد گفت:

    سلام میخاستم ببینم که پرورش ماهیان گرمابی سودش بیشتر یا سردابی من میخام این کارو شروع کنم لطفا راهنمای کنید ممنون از مطالب خوبتون.

    • هادی ک گفت:

      بستگی به محلی داره که میخوای فعالیت خود را شروع کنید . هر ماهی شرایط بخصوص خودش رو داره و نمیشه در شرایط آبی که برای سردابی پرورش داد گرمابی پرورش داد یا به عکس . در هر صورت به صورت کلی ماهی سردآبی و از نوع قزل آلا و نژاد فرانسوی به صرفه تر است .

دیدگاه شما

تبلیغات