امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۰۵/۲۷
کد خبر : 30269
چاپ خبر :
با هنرمندان؛

معرفی هنرمند خوشنویس گلپایگانی سرکار خانم امینی

سرکار خانم مهین امینی در سال 1357 در خانواده ای اهل هنر و هنردوست و از پیشکسوتان موسیقی در شهرستان گلپایگان متولّد شد.

ن والقلم و مایسطرون

هنر همواره محملی برای به تصویر کشیدن و تجلّی تصوّرات انسان در طول تاریخ بوده است. پیوند هنر با فرهنگ‌ها و تمدّن‌ها چنان ناگسستنی و عمیق می‌نماید که باید اذعان نمود هر فرهنگ و تمدّنی که توجّه بیشتری به هنر و هنرمند نشان داده درگذر زمان ماندگارتر، اثرگذارتر و عمیق‌تر ظاهر شده است.
در این رهگذر، هنر خوشنویسی و خوشنویسان ایرانی اگر نگوییم بیشترین سهم را در پاسداشت و پرورش فرهنگ و اندیشه اسلامی داشته‌اند، لااقلّ می‌توان گفت سهم به سزا و چشمگیری در این باره ایفا نموده‌اند که البتّه باید ریشه‌های این اثرگذاری را در اصالت و جایگاه خطّ، نگارش و خوشنویسی در فرهنگ اسلامی جستجو نمود.
آنچه پیش رو دارید، گفتگوی ما با بانویی خوشنویس است که یکی از راویان منظومه بلند هنر، فرهنگ و فرزانگی ایران زمین است.
سرکار خانم مهین امینی در سال 1357 در خانواده ای اهل هنر و هنردوست و از پیشکسوتان موسیقی در شهرستان گلپایگان متولّد شد.
وی اظهار داشت: اولین کسی که مرا به سمت و سوی هنر و رشته خوشنویسی سوق داد، معلم هنر من سرکار خانم صافی در دوره راهنمایی بود که یاد و خاطره این معلم عزیز را گرامی می دارم.

IMG_4326

مهین امینی عنوان کرد: از سال 80 به صورت جدی هنر خطّاطی را شروع کردم و ابتدا بیرون از شهرستان توسّط یکی از اساتید، هنر خطّاطی را فرا گرفتم، سپس از وجود اساتید این هنر مرحوم استاد جعفری نژاد، استاد محسن خوشنویسان و استاد کرمی بهره بردم و در مقطع فوق ممتاز از کلاس استاد دکتر علی فرزانه استفاده نمودم و کلاس خط شکسته را در محضر استاد کابلی خوانساری فرا گرفتم که جا دارد از زحمات تمامی این عزیزان قدردانی نمایم.
وی با بیان اینکه مراتب خوشنویسی به ترتیب: مقدّماتی، متوسّط، خوش، عالی، ممتاز، فوق ممتاز و سپس استادی می باشد و شخص پس از سپری نمودن این دوره ها به مقطع بالاتر راه می‌یابد، گفت: در رشته خطّاطی و خوش نویسی هر چه انسان به سمت جلو حرکت می کند، نیاز به آموزش بیشتر دارد و در صدد استفاده از تجارب اساتید مجرّب و خبره می باشد؛ زیرا دنیای هنر آن قدر زیبا و بزرگ است که تا رسیدن شخص به نقطه تعالی، فرسنگ ها فاصله می باشد.
بانوی هنرمند شهرستان و مدرّس رشته خوشنویسی افزود: حدود ده سال است که در آموزشگاه ها و مدارس و کانون های فرهنگی، هنرجویان خوشنویسی و خطّاطی را آموزش می‌دهم و این را یکی از الطاف خداوند می دانم که بنده را در مسیر آموزش قرار داده است.
وی گفت: یکی از افتخارات من در دوره فعّالیّت هنری ام شرکت در جشنواره جوانان موفق بود که به نام جشنواره حضرت علی اکبر(ع) در شهرستان برگزار شد و من به عنوان جوان موفّق شهرستانی در شاخه هنر معرفی شدم.
وی در ادامه افزود: من به عنوان اوّلین بانوی خوشنویس شهرستانی در مقطع فوق ممتاز در جشنواره انجمن خوشنویسان در تهران مورد تجلیل قرار گرفتم که یکی دیگر از افتخارات من به عنوان یک بانو و حضور در عرصه هنر خوشنویسی می باشد.
امینی افزود: از سال 88 تاکنون به عنوان مسؤول انجمن خوشنویسان شهرستان در حال فعّالیّت می باشم و به استحضار می رسانم انجمن خوشنویسان شهرستان در حال حاضر با 8 نفر خوشنویس ممتاز و یک نفر فوق ممتاز در حال فعّالیّت می باشد.
مسؤول انجمن خوشنویسان شهرستان ابراز کرد: آشنایی فرزندان ما با هنر خطّ و خوشنویسی، آشنایی بیشتر با آموزه های دینی و عرفان و ادبیّات خوب ایران را برای آنها به همراه خواهد داشت و هنگامی که جوانان با این آموزه ها سر و کار داشته باشند، می توان گفت آنها به نوعی در برابر فرهنگ های غلط بیمه می شوند.
بانوی خوشنویس شهرستان بیان داشت: در عرصه خوشنویسی زمانی که هنرمند در کنار علم و آگاهی، دل خویش را صیقل می دهد و از بسیاری از گناهان دوری می کند این صفای دل آنها در صحفه کاغذ نمایان می شود و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند که این ویژگی در آثار خوشنویسان بزرگ مشهود است.

 

IMG_4322

وی عنوان کرد: خط مانند تکلّم است و وسیله ای برای تفهیم مفهوم و مقصد و منظور می باشد و تفاوت آن با تکلّم صرفاً در این است که تکلّم مختصّ به زمان حال و مکان معلوم می باشد، ولی خطّ فراتر از زمان و مکان است و مرزهای زمان و مکان را در می نوردد و منظور نویسنده را به نسل های آینده در اقصی نقاط دنیا منتقل می کند و احساس شخص هنرمند را به مخاطب می رساند؛ زیرا دایره نفوذ خط بسیار بیشتر از کلام می باشد.
وی با بیان جمله ای از علّامه دهخدا که در تعریف خطّ می فرماید «خط هنر تثبیت ذهنیات است» تصریح کرد: نیاز به ثبت خاطره ها نخستین عامل پیدایش خطّ در بین اقوام عالم بوده است و می‌توان گفت خوشنویسی، تاریخی به قدمت خطّ دارد و جغرافیایی به وسعت اندیشه عالم بشریّت و انسان اندیشمند وقتی قصد دارد تا از فنا شدن اندیشه جلوگیری کند آن را در قالب کلام می‌ریزد و کلام را خامه نشین خانه خطّ می کند.
وی در خصوص قدمت و پیشینه خط اظهار داشت: 600 هزار سال از زمان پیدایش وجود انسان می گذرد ولی تنها 6 هزار سال است که انسان به نوشتن پرداخته است و بر اساس نظریه باستان شناسان، اّولین آثار توسّط انسان ها در غارها ترسیم شده است که مربوط به 22 هزار سال پیش می باشد و 17 هزار سال طول کشید تا هنر نگارش و نوشتار به عنوان شگفت انگیزترین هنر انسان به دست ما برسد.
وی خاطر نشان کرد: اگرچه ایران در پیدایش خطّ در رتبه نخست نیست، ولی خوشنویسی در ایران در رتبه نخست می باشد و دوره درخشش خطّ در ایران مربوط به دوره هخامنشیان می باشد و همان خطّی است که با رنگ آبی در زمینه ای طوسی در دخمه داریوش در نقش رستم باقی مانده است.
مسؤول انجمن خوشنویسان شهرستان گلپایگان در خصوص معضلات و مشکلات سر راه این هنر زیبا بیان داشت: عدم وجود رشته های نگارگری و کتابت در هنرستان های گلپایگان یکی از معضلات برای علاقه مندان هنر خوش نویسی در شهرستان می باشد.
وی در خصوص مشکلات موجود افزود: عدم موزه نگارخانه و موزه های هنر و مردم شناسی و حتی مکانی صرفاً به عنوان خانه هنرمندان در شهر احساس می شود و در این خصوص بارها این مشکلات، با مسؤولین مطرح شد ولی متأسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

 

IMG_4318
مهین امینی عدم وجود سالن مناسب و فضای استاندارد جهت برپایی نمایشگاه را از دیگر مشکلات برای هنرمندان دانست و گفت: البتّه اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان یکی از سالن ها را ریل گذاری نمود ولی این فضا، فضای استاندارد برای نمایشگاه نمی باشد.
وی با تأکید بر اینکه برپایی کلاس های تابستان توسط مراکزی که فاقد تخصّص بوده یکی دیگر از مشکلات عرصه هنر در شهرستان می باشد، شناسایی پیشکسوتان عرصه های گوناگون هنری و معرّفی آنان به شهرستان و جوانان را از جمله ضروریات فرهنگی شهرستان دانست.
مسؤول انجمن خوشنویسی شهرستان در خاتمه ضمن تقدیر از پدر و مادر و خانواده و اساتیدی که سالیان دراز همپای این بانوی هنرمند بودند، گفت: در عرصه هنری، هنرمندان توانمندی در شهرستان داریم و می توانیم جشنواره خوشنویسی را در غرب استان برگزار نماییم و تنها این فعّالیّت نیازمند تأمین بودجه می باشد.
شایان ذکر است که برپایی آموزشگاه و ارائه دروس مهارتی برای بازماندگان از تحصیل، از جمله فعّالیّت های این بانوی موفّق شهرستان می باشد.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات
  1. باران گفت:

    پشتکار و هنرمندی این بانو مثال زدنی است، همچنین خلق و خو و صبوری ایشان که در آثار و احوالات ایشان پیداست. از کسانی که هنر و باطن شان یک سمت و سو دارد یکی ایشان و دیگری سرکار خانم شهلا خوبرو استاد نقش و رنگ و تصویر.

  2. شهلا خوبرو گفت:

    خانم امینی از معدود هنرمندان خانم در گلپایگان هستند که همیشه پایدار وموفق بودند وهدفشان اعتلای هنر(خصوصن هنر خوشنویسی) در این شهرستان بوده وهست.من از ایشان بابت تمام زحمات بی دریغشان برای خودم وشهرم سپاسگذارم.امیدوارم همیشه پایدار باشند.(ضمنن از دیدگاه باران متشکرم نظر لطف شماست اما راه تا استاد شدن من بسیار است.)

  3. صفایی گفت:

    درود بر بانوان هنرمند شهرم
    امیدوارم در اره اعتلای هنر شهرستان و برگزاری دوره های آموزشی به جوانان و نوجوانان و همچنین برپایی جشنواره ها و نمایشگاه ها فعال تر عمل نمایند و موجب بالندگی بیش از پیش شهر هنر و معرفت گلپایگان گردند.

  4. hafezi گفت:

    درود بر شما بانوی گرامی

دیدگاه شما

تبلیغات