امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۰۳/۱۶
کد خبر : 25166
چاپ خبر :
اختصاصی بیان-با روستائیان

روستای اسفرنجان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان؛ در راستای معرّفی روستاهای شهرستان و آشنایی با کمبودها و مشکلات مردم در روستا ، در این شماره سری به روستای اسفرنجان زدیم و از دهیار آن آقای پیروی که حدود دو سال است که دهیار این روستا است، جویای حال کنونی وضعیّت روستا شدیم که وی مواردی را به شرح ذیل مطرح نمود:

معرّفی روستا
روستای شهید و عالم پرور اسفرنجان در شمال شرقی شهرستان گلپایگان با جمعیّتی بالغ بر 550 نفر و 165 خانوار است که شغل عمده ی روستاییان کشاورزی و دامداری است.
از بارزترین شاخصه ی این روستا می توان به وجود شخصیّت های علمی و دینی فراوان و کارآفرین های خبره و خیّرین فعّال نام برد؛ از جمله حضرت حجّت الاسلام محمّدی گلپایگانی دامت برکاته رییس محترم دفتر مقام معظّم رهبری (مدّ ظلّه).
این روستا با تقدیم شش شهید بزرگ و والامقام به نظام و همچنین عزیزان جانباز در دوران هشت سال دفاع مقدّس، باعث غرور و افتخار و وجه متمایزتری بین سایر روستاهای اطراف شده است.
روستای اسفرنجان از حوزه نفوذ پذیری بالایی برخوردار بوده به طوری که در دوران قدیم به عنوان مرکز مدیریّت منطقه محسوب می شده و نماز پر فضیلت جمعه در شهرستان فقط در این روستا برپا و اقامه می گردید.
بزرگانی چون حضرت آیت ا… العظمی گلپایگانی (ره) در این روستا در خدمت روحانیّون وقت، کسب فیض و علم می نمودند. وجود موقوفات بسیار در این روستا نشان از علاقه ی مردم به این امر مقدّس بوده. هم چنین وجود امام زاده ابراهیم (ع) از فرزندان حضرت عبدا… الحسین (ع) و سید السّادات (ع) و بقعه ی زین العابدین موسوی نشان از ویژگی های خاصّ این روستا دارد.
برگزاری مناسبت های طول سال مانند محرّم، صفر، و نذورات با قدمت، دلیل بر اعتقادات مردم به این امور است.
وجود دو منزل قدیمی از بنای خشت و گل که در آثار میراث فرهنگی ثبت گردیده و وجود سایر بناهای زیبا از خشت و گل و چوب نشان از بافت قدیمی و قدمت بالای روستا دارد.
این روستا از نظر موقعیّت و مکان در گذر اصلی راه ابریشم قرار دارد که خط مواصلاتی بین استان اصفهان و پانزده استان مرکزی کشور است که با تردّد وسایل نقلیّه و مسافرین، ظرفیّت مناسبی جهت معرّفی روستا از حیث توریستی و گردشگری دارد که توجّه بیشتر مسؤولین، خصوصاً اداره ی محترم میراث فرهنگی و گردشگری را در این زمینه می طلبد. وجود جایگاه سوخت از قدیم الایّام از نفت سفید کپنی، کپسول گاز و … و هم اکنون مرکز سوخت مایع در راه اصلی و روستاهای اطراف، وجود پست بانک و مغازه های خوار و بار فروشی و لبنیّات، این روستا را چه در سطح شهرستان بلکه مناطق اطراف شاخص نموده است.
وجود اراضی کشاورزی و آب مناسب از امتیازات مثبت این روستا می باشد. همچنین وجود دو رشته قنات با قدمتی بالا گویای زحمات و تلاش این مردمان روستا است که در کسب و کار فعّال و پیشرو بوده اند. وجود خانه عالم و حضور روحانی عزیز و زحمت کش که همه وقت در روستا فعّالیّت دارند و نماز در سه وقت به جماعت اقامه می گردد و باعث جذب سایر افراد از روستاهای اطراف به مسجد جامع می گردد.
از دیگر مناطق قدیمی روستای اسفرنجان می توان به وجود کبوتر خانه های متعدد در سطح روستا اشاره کرد.
از دیگر آثار با قدمت این روستا می توان به محلّه های قدیمی و تاریخی در سطح روستا اشاره نمود از جمله : کوچه تالار، محلّه قلعه، کوچه قُضات، کوچه سرآسیاب، صحرای هفتمی و … .
فعّالیّت ها و کارهای عمرانی صورت گرفته برای آبادی روستا
بحمدا… و المنّه بعد از انقلاب کارهای زیادی در سطح روستا انجام گرفت بالأخصّ با حضور بسیج سازندگی و جهادکشاورزی به گونه ای که شالوده و اساس امور زیربنایی را این عزیزان پایه گذاری نمودند.
شورای اسلامی و دهیاری با هدف خدمت و رفع موانع و مشکلات در حدّ توان یار و یاور و بازوی توانمند مسؤولین در روستا هستند که إن شاء ا… با بهبود وضع معیشتی و درآمدی مردم، به طور خود جوش و فعّال هر منطقه بتواند به عنوان قطبی مستقل و سربلند در جهت حلّ مسائل و مشکلات خود صاحب نظر باشد.
در روستای اسفرنجان دهیاری با هدف اتّکا به ظرفیّت های داخل هر روستا، خیّرین، کارآفرینان و جوانان فعّال و برومند در راستای حلّ مشکلات موجود و ایجاد آبادانی مورد خواست عموم حرکت و فعّالیّت می کند.

از جمله کارهای انجام شده در طول دو سال فعّالیّت این دهیاری می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1-آزادسازی معابر، تعریض خیابان ها و کوچه ها که باعث گردیده روستا از حالت بن بست خارج شده و به فضای کسب و کار و رفت و آمد مناسب با نیاز امروز باشد.
2-نامگذاری کوچه ها و معابر و خیابان ها به نام مزیّن شهدای محلّ، بزرگان دینی و علمی و شهدای والامقام گمنام.
3- احداث خیابان های مواصلاتی بین محلّه ها، مراکز زیارتی و سیاحتی، جدول کشی آنها و تعویض و ترمیم معابر اصلی
4-در اختیار گرفتن زمین مناسب با موقعیّت مکانی عالی جهت احداث پارک کودک، فضای سبز، زائر سرا و استراحتگاه
5-آسفالت کوچه های معابر، ترمیم ترانشه های ایجاد شده در سطح روستا، زیرسازی و خاکریزی و شن ریزی بسیاری از معابر جهت آسفالت و سنگ فرش نمودن معابر در حدّ توان و بودجه ی سالیانه
6-تهیّه و خرید زمین دهیاری(احداث ساختمان دهیاری)
7-احداث مجموعه ی فرهنگی، ورزشی و مذهبی روستا به کمک خیّرین و عنایت ویژه حضرت حجّت الاسلام محمّدی گلپایگانی به این امر و همکاری مسؤولین ذیربط و به اهتزاز درآمدن غرور انگیز و با افتخار پرچم همیشه سرافراز جمهوری اسلامی ایران در این روستا و در کنار راه اصلی در مجاورت امامزادگان و آرامستان تاریخی روستا
8-نظافت معابر و خیابان ها و کوچه ها به طور مرتّب و آب پاشی و شستشو کردن معابر اصلی با تانکر مخصوص
9-برگزاری مسابقات علمی و فرهنگی و تفریحی به مناسبت های ایّام در طول سال و اهدای جوایز در حدّ توان
10-دعوت از مسؤولین شهرستان، امام جمعه محترم و نماینده شریف یکی دو نوبت در سال جهت شنیدن و دیدن مشکلات مردم و ارائه کارهای انجام شده در طول سال
11-دیدار و تشکّر و دلجویی از خانواده شهدا و تقدیر از آنها و بستگان آنها در ایّام ا… دهه فجر
12-مدیریّت ترافیک سطح روستا در ایّام مناسبت های محرّم و صفر با عنوان افتخاری راهور محله به دهیار و دهیاری و نصب علایم ترافیکی و هشداری و اخباری در گذرگاه ها و موانع راه و رنگ آمیزی این موانع سالیانه در جهت حفظ جان مردم که در عبور از راه اصلی حقّاً تلفات جانی و مالی زیادی را این مردم سالیان قبل متحمّل شده اند (توجّه و رسیدگی بیشتر مسؤولین به این راه و رفع خطرهای آن)
در مورد مشکلات و کم و کاستی های روستای اسفرنجان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
حرف کم و کاستی و مشکلات وقتی به میان می آید، زمان و وقت بسیار زیادی لازم است تا به همه آنها پرداخته شود ولیکن انصاف نیست که ما همه ی مشکلات و گرفتاری های گریبانگیر را بر دوش دولت و مسؤولین و … بیاندازیم و خود کنار نشسته و درصدد حلّ آنها از سوی دیگران باشیم و هی بر طبل «نمی توانیم و نمی شود» بکوبیم. در واقع همه و همه با هر توان و هر امکان با حضور در صحنه و مشارکت، مشارکت و مشارکت در تمامی کارهای زیربنایی به پاخیزیم و بی تفاوت نبوده و در حلّ مشکلات محلّه و روستای خود بکوشیم؛ خواهیم دید که مسایلی که سالیان و زمان بسیاری برای رفع و رجوع آنها باید بگذرد، در کمترین زمان حلّ و نتیجه می دهد.
البتّه اینجا لازم است ذکر کرد که جای نقد و بررسی و ارائه انتقاد و پیشنهادهای سازنده که به فکر ما و خیلی از مسؤولین شاید نرسد، چنانچه بیان و مطرح گردد چه بسا مسیرهای اشتباهی را متوقّف و چراغ های روشن و بینایی را فرا روی آینده و دیگران قرار می دهد.
و اما به ذکر برخی از مسایل و مشکلات و کمبودها در سطح روستای اسفرنجان می پردازم:
1-عدم جابجایی به وقت و مناسب تیرهای برق در سطح روستا
2-نبود فضای علمی، تفریحی و ورزشی مناسب در روستا برای جوانان بخصوص در ایّام فراغت از تحصیل و تابستان
3-وجود کوچه های خاکی و معابر نامناسب عبوری که نیاز به تخصیص اعتبار لازم و کافی برای آنها می باشد.
4-نبود پایگاه بسیج در سطح روستا؛ که به حق، این روستا به لحاظ موقعیّت مکانی و جمعیّتی سرآمد سایر روستاها می باشد و متأسّفانه می بایست اعضای بسیج و فعّالین آن جهت انجام امور مربوطه به روستاهای اطراف و یا مراکز شهر مراجعه کنند.
5-نبود ناوگان مناسب و آماده روزمرّه جهت جابجایی مسافرین و روستاییان و احداث محلّ مناسب برای این امر
6-عدم رسیدگی مسؤولین به بناهای ثبت شده میراث فرهنگی در سطح روستا که در حال تخریب و نابودی است.
7-آسفالت و روکش خیابان های بین روستایی که ارتباط روستاییان به همدیگر و شهر را امکان پذیر می کند، از وضع نامطلوبی برخوردار است.
8-برخورداری روستا از شبکه مخابراتی کابلی مناسب و کافی به طوری که روستا در حال افزایش جمعیّت و ساخت و ساز است و مشکل نبود کافی و به اندازه خطوط تلفن و استفاده از اینترنت پر سرعت (ADSL) جهت امور روزمرّه و تحصیلی و مطالعاتی و مشکل آنتن دهی گوشی همراه در سطح روستا بالأخصّ در مراکز قدیمی و خشتی تبدیل به مناطق کوری درآمده که در سطح روستا پراکنده است و چنانچه مسؤولین مراجعه فرمایند، به عینه شاهد آن خواهند بود.
9-و امّا عدم یکپارچه سازی و تسطیح و ایجاد شبکه ی آبرسانی مناسب برای اراضی حاصلخیز روستا جهت بهره وری بیشتر و ایجاد اشتغال که از ظرفیّت و پتانسیل بسیار بالایی جهت کار و سرمایه گذاری و درآمدزایی برخوردار می باشد.
این از خواسته های عموم مردم است که اگر عنایت ویژه ی مسؤولین جهادکشاورزی در این زمینه، مطالعه و بحث و بررسی گردد، نه تنها این روستا بلکه سایر روستاها رو به سوی آبادی خواهند داشت و از مشکلاتی چون مهاجرت به شهرها و بیکاری و … جلوگیری به عمل خواهد آمد.
10-نبود سند مالکیّت رسمی برای اراضی کشاورزی و مالکین آنها جهت بهره مندی از حقّ و حقوق خود و ارائه به بانک های عامل جهت سرمایه در گردش مناسب و سایر اعتبارات اختصاصی
11-یکی دیگر از مشکلات روستا در این دوره زمانی عصر جدید، تردّد احشام از خیابان ها و ایجاد کثیفی و مسایل غیر بهداشتی از نظر کود آنها و سایر بیماری های مشترک انسان و دام است که باید با اجماع نظر جهاد کشاورزی و دامپزشکی این عزیزان توجیه گردند تا راه برای دهیاری تسهیل تر گردد.
12-آخرین مشکلی که سرآمد سایر مشکلات و راه کاری برای حلّ بهتر مسائل است، مسأله ی آموزش روستاییان است که می طلبد مجموعه آموزش و پرورش، فنّی و حرفه ای، اداره کار ، ارگان ها و ادارات ذیربط جهت آموزش روستاییان، اعتبار ویژه ای را اختصاص و همکاری های لازم را با دهیاران در این زمینه داشته باشند إن شاء ا… .
در پایان جا دارد از تمام مسؤولین محترم شهرستان که با همکاری خود در جهت رفع این مشکلات دهیاری و مردم روستای اسفرنجان را یاری می دهند، کمال تقدیر و تشکّر را داشته باشم و همچنین تشکّر ویژه از اهالی و خیّرین مؤمن و متعهّد روستای اسفرنجان که با تلاش و کوشش نسبت به آبادی روستای خود اهمّیّت قائل شده و ما را در رفع این مشکلات با نقدها و پیشنهادهای دلسوزانه یاری می نمایند.

گروه خبری بیان

 

تصاویر مربوط به خبر:

 

روستای اسفرنجان (1)

روستای اسفرنجان (89)

روستای اسفرنجان (88)

روستای اسفرنجان (87)

روستای اسفرنجان (86)

روستای اسفرنجان (85)

روستای اسفرنجان (83)

روستای اسفرنجان (82)

روستای اسفرنجان (81)

روستای اسفرنجان (80)

روستای اسفرنجان (79)

روستای اسفرنجان (78)

روستای اسفرنجان (77)

روستای اسفرنجان (76)

روستای اسفرنجان (75)

روستای اسفرنجان (74)

روستای اسفرنجان (73)

روستای اسفرنجان (72)

روستای اسفرنجان (71)

روستای اسفرنجان (69)

روستای اسفرنجان (68)

روستای اسفرنجان (67)

روستای اسفرنجان (66)

روستای اسفرنجان (65)

روستای اسفرنجان (64)

روستای اسفرنجان (63)

روستای اسفرنجان (62)

روستای اسفرنجان (61)

روستای اسفرنجان (60)

روستای اسفرنجان (59)

روستای اسفرنجان (58)

روستای اسفرنجان (57)

روستای اسفرنجان (56)

روستای اسفرنجان (55)

روستای اسفرنجان (54)

روستای اسفرنجان (53)

روستای اسفرنجان (52)

روستای اسفرنجان (51)

روستای اسفرنجان (50)

روستای اسفرنجان (49)

روستای اسفرنجان (48)

روستای اسفرنجان (47)

روستای اسفرنجان (46)

روستای اسفرنجان (45)

روستای اسفرنجان (44)

روستای اسفرنجان (43)

روستای اسفرنجان (42)

روستای اسفرنجان (41)

روستای اسفرنجان (40)

روستای اسفرنجان (39)

روستای اسفرنجان (38)

روستای اسفرنجان (37)

روستای اسفرنجان (36)

روستای اسفرنجان (35)

روستای اسفرنجان (34)

روستای اسفرنجان (33)

روستای اسفرنجان (32)

روستای اسفرنجان (31)

روستای اسفرنجان (30)

روستای اسفرنجان (29)

روستای اسفرنجان (28)

روستای اسفرنجان (27)

روستای اسفرنجان (26)

روستای اسفرنجان (25)

روستای اسفرنجان (23)

روستای اسفرنجان (22)

روستای اسفرنجان (21)

روستای اسفرنجان (20)

روستای اسفرنجان (19)

روستای اسفرنجان (17)

روستای اسفرنجان (16)

روستای اسفرنجان (15)

روستای اسفرنجان (14)

روستای اسفرنجان (18)

روستای اسفرنجان (12)

روستای اسفرنجان (13)

روستای اسفرنجان (11)

روستای اسفرنجان (10)

روستای اسفرنجان (9)

روستای اسفرنجان (8)

روستای اسفرنجان (7)

روستای اسفرنجان (6)

روستای اسفرنجان (5)

روستای اسفرنجان (4)

روستای اسفرنجان (3)

روستای اسفرنجان (2)

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات