امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۰۲/۲۸
کد خبر : 23682
چاپ خبر :
رابرت گيتس

جایگزین نرسیدن به توافق با ایران، جنگ نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان؛  رابرت گیتس در گفتگو با شبکه سی بی اس آمریکا درباره ی نگرانی های خود از مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: نخستین نگرانی من به زمان برداشته شدن تحریم ها مربوط می‌شود. پرسش این است که آیا همه تحریم ها بلافاصله برداشته خواهند شد، یا اینکه تحریم ها به مرور زمان و به صورت مرحله ای براساس عملکرد ایران برداشته خواهند شد؟
وی همچنین افزود: موضوع دوم راستی آزمایی است. تا زمانی که بازرسی‌ها در همه تاسیسات ایران از جمله تاسیسات نظامی این کشور انجام نشود، پتانسیل زیادی برای تقلب وجود دارد. سومین موضوع این است که این ایده که بتوانیم خیلی سریع تحریم‌ها را دوباره برقرار کنیم یعنی پس از برداشته شدن تحریم ها توانایی اعمال دوباره آنها را داشته باشیم یک ایده ی بسیار غیر واقع بینانه است.
وی در ادامه افزود: به نظر من دنبال کردن توافقنامه مبتنی بر امید رئیس جمهور آمریکا به این مسئله است که در یک دوره زمانی ده ساله پس از برداشته شدن تحریم‌ها و تبدیل شدن ایرانی‌ها به یک سهامدار سازنده در جامعه بین‌المللی و رشد دوباره ی اقتصاد آنها ،آنها ایدئولوژی خود را کنار می‌گذارند و به مداخله در منطقه پایان می‌دهند. به نظر من این امید بسیار غیر واقع بینانه است.
مجری  شبکه سی بی اس پرسید: اگر ما نتوانیم به توافق دست یابیم گزینه جایگزین چه خواهد بود؟
وزیر دفاع سابق آمریکا در پاسخ گفت : فکر نمی‌کنم گزینه جایگزین جنگ باشد. یک گزینه این است که توافق بهتری بدست آید. به نظر من احتمالا دوباره به سراغ تحریم‌ها خواهیم رفت. توافقنامه‌ای باید با این کشور منعقد شود که به همپیمانان ما اطمینان بدهد یا اینکه دست کم آنها را خیلی نترساند. اگر آنها (ایرانی‌ها) بخواهند پای میز مذاکره باز نگردند و به جای آن به سرعت به سمت سلاح هسته‌ای حرکت کنند در این صورت حدس می‌زنم که این اقدام آنها نشان خواهد داد که آنها در همه این مدت قصد داشتند چنین کاری کنند هر چند  که اظهار کردند  هیچ علاقه‌ای به سلاح هسته‌ای ندارند. به نظر من پتانسیل دستیابی به یک توافق بهتر وجود دارد.

 

 

 

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات