امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۰۲/۲۳
کد خبر : 23434
چاپ خبر :
با روستاییان

روستای سرآور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان؛ در راستای معرفی روستاهای شهرستان و آشنایی با کمبودها و مشکلات مردم در روستا ، در این شماره سری به روستای سرآور زدیم و از دهیار آن آقای خوبان که حدود 5 سال است که دهیار این روستا هستند؛ جویای حال کنونی وضعیت روستا شدیم که وی مواردی را به شرح ذیل مطرح نمودند :

معرفی روستا

مسجد جامع روستا با سقفی چوبی قدیمی و ظریف کاری بسیار جالب ساخته شده و از نکته های مهم که می توان به آن اشاره کرد وقایع بسیار مهم تاریخی در آن ثبت شده مثل حمله محمود افغان به اصفهان.
وجه تسمیّه روستا بنا به اظهارات بزرگان آن سرآور در مسیر کار کاروانهای جاده ابریشم قرار داشته و مسجد جامع در اطراف آن مکان هایی را جهت استراحت کاروانها داشت که متاسفانه بعد از انقلاب جهت توسعه مسجد تخریب گردید.
نام سرآور بدلیل دفن یکی از سرهای مبارک امامزادگان که در هفده تن گلپایگان می باشد و بوسیله آب به این روستا آورده شده که از آن پس این روستا به نام سرآور معروف گردید.
این روستا در قدیم یکی از پر جمعیت ترین روستاهای شهرستان بوده که طبق سرشماری سال 1347 جمعیت آن بالغ بر 1470 نفر بوده است که متاسفانه در سرشماری سال 90 جمعیت آن به 440 نفر رسیده است.
روستای سرآور دارای دو مسجد؛مسجدجامع و فاطمیه و دو مامزاده ، آب شرب بهداشتی، برق،گاز،خانه بهداشت و درمانگاه نیمه وقت، پست بانک، مخابرات، نانوایی و فروشگاه تعاونی، پارک رُز و پارک کودک می باشد.
روستای سرآور طی 8 سال دفاع مقدس 5 نفر شهید و 4 جانباز و 3 آزاده تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است.
شغل مردم روستا اکثراً کشاورزی و دامداری می باشد و بطور کل گروه میانسالان و بزرگسالان 83 درصد جمعیت روستا را تشکیل می دهند.

کارهای صورت گرفته در روستا

1-از کارهای انجام شده در روستا جهت حفظ منابع آب با درخواست شورا و دهیاری و همکاری اداره محترم کشاورزی، اکثر موتورهای آب تا حدود 50 درصد آن لوله کشی شده که امید است این روند ادامه پیدا کند و به میزان 100 درصد برسد.
2-همچنین معابر روستا که تصدی اینجانب که شش ماه دوم 89 تا سال 93 هر سال آسفالت معابر را در فعالیت های عمرانی روستا داشته ایم؛ بنحوی که حدود 95 درصد کوچه ها و خیابان های روستا آسفالت شده و امیدواریم در سال جاری نیز 5 درصد باقی مانده آسفالت بشود.
3-فعالیت صورت گرفته بعدی در رابطه با نانوایی روستا بوده که نیمه ساز بود و تکمیل شد و وسایل لازم آن نیز خریداری شده که حدود 3 سال است مورد بهره برداری رسیده است.
4-پارک گل رز که در مجاورت مسجدجامع می باشد که با گلهای بسیار زیبا باعث نشاط و طراوت بهاری در این منطقه شده است.
5-پارک کودک همراه با ست ورزشی در پشت مسجدجامع و در مجاورت پارک رز احداث شده که مسافرینی که جهت زیارت و فرایض دینی در این مکان توقف می کنند از آن استفاده می نمایند.
6-ساخت سرویس بهداشتی که در این نقطه با همیاری اهالی ساخته شد.
7-بازگشایی خروجی پل روبروی نانوایی
8-ادامه کانال هدایت آب در جنب مسجدجامع
9-ساماندهی اطراف قبرستان و حصار کشی با سنگ
10-آزادسازی و خرید ساختمان مسکونی در مجاورت جاده اصلی که با هزینه بالغ بر 60 میلیون تومان صورت گرفته است که یکی از نقطه های حادثه خیز در روستا بدین وسیله از بین رفته که امیدواریم در آینده نه چندان دور نسبت به آزادسازی این ساختمانها که اعتبار قال توجهی را می خواهد از سوی فرمانداری محترم و استان توجه ویژه صورت گیرد.

مشکلات و معضلات روستای سرآور

1-از مشکلات مهم روستا بیکاری جوانان و موضوع اشتغال می باشد که شاید اگر مسئله طرح هادی که حاشیه جاده را با فیلتر فضای سبز و ممنوعیت ساخت و ساز محدود نکرده بود، تا حدودی حل می شد و از این پتانسیل عبور جاده از این روستا بهرهبرداری می شد و با ساختن مغازه و مکان تولیدی سبب رونق در این روستا می شد.
2-معظل دیگر اجرای طرح هادی در این روستاست که با توجه به اینکه در آن جاده اصلی 45 متری تعریف شده مسئله آزادسازی مطرح می شود که اعتبار قابل توجه ای جهت اجرای آن نیاز است و می طلبد که فرمانداری محترم، اداره محترم راه و شهرسازی و بنیاد مسکن و دیگر سازمان ها و نهادهای مرتبط بخصوص استانداری محترم توجه ویژه ای به آن عنایت کنند تا بلکه این روستا از این بن بست خارج شود.
3-از درخواستهایی که دهیاری از دفتر محترم امور روستایی، فرماندار محترم و بخشداری محترم دارد آن است که سهم روستاهایی که در مسیر جاده های اصلی قرار دارند از اعتبارات ویژه استان باشد زیرا به طور مثال هر هزینه ای که در این روستا می شود خواسته یا ناخواسته دیگران از آن بهره مند می شوند مثل آسفالت معابر، پارکهای کودک و پارک تفریحی، سرویسهای بهداشتی که برای نگهداری آنها در سال هزینه زیادی به دوش دهیاری می باشد.
4-دیگر مشکل اساسی و مهم در این روستا وضعیت ترافیکی می باشد که جاده فعلی جوابگوی این بار و حجم وسایل نقلیه سبک و سنگین نیست و حاصل آن کشته شدن حدود 15 نفر از اهالی در سالهای اخیر می باشد که عاجزانه از مسئولین محترم بخصوص نماینده محترم شهرستان خواستاریم نسبت به رفع آن اقدامات لازم را مبذول فرمایند.
در پایان از مسئولین محترم نشریه بیان که پل ارتباطی بین مردم و مسؤولین می باشند سپاسگذارم. همچنین جا دارد از فرمانداری محترم، بخشداری محترم، ریاست اداره راه و شهرسازی، اداره محترم بنیاد مسکن و تمامی ادارات و سازمانهای شهرستان تشکر و قدردانی نمایم.

تصاویر

منبر

روستای سرآور-1394 (11)

روستای سرآور-1394 (10)

روستای سرآور-1394 (9)

روستای سرآور-1394 (8)

روستای سرآور-1394 (5)

روستای سرآور-1394 (6)

فضای کنار جاده

مناطق حادثه خیز

روستای سرآور-1394 (1)

روستای سرآور-1394 (2)

روستای سرآور-1394 (4)

روستای سرآور

روستای سرآور-1394 (3)

پارک کودک

روستای سرآور-1394 (7)

گروه خبری بیان

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات
  1. کشاورز بدون آّب گفت:

    با تشکر از دست اندرکاران خبر گزاری بیان
    گزارشی در باره توزیع ناعادلانه منابع آب تهیه کنید تا به گوش مسئولان برسد.
    هر کس پارتی وپول دارد یک چاه آب شخصی دارند .نمی دانم این چه توزیع منابع آب است.
    چند نمونه چاه شخصی ( ……………………)
    این چاه ها در مسیر قلعه موتور تا رباط ابوالقاسم می باشد.

دیدگاه شما

تبلیغات