امروز : پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۰۲/۰۴
کد خبر : 22142
چاپ خبر :
مسئول انجمن MS استان اصفهان

حدود 120 بیمار مبتلا به MS در شهرستان گلپایگان زندگی می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان، در راستای تشکیل انجمن MS در شهرستان گلپایگان و به منظور مرتفع نمودن مشکلات مبتلایان به این بیماری در شهرستان،همایشی با حضور  دکتر مسعود اعتمادی فر ،مسئول انجمن MS استان اصفهان، دکتر مرتضی جابری سرپرست دفتر خدمات خیریه بهداشتی درمانی کشور ، دکتر حسنعلی ذاکری متخصص مغز و اعصاب ، معاونت فرمانداری گلپایگان، رییس و اعضای شورای شهرگلپایگان، ریاست شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان، تعدادی از خیرین و جمعی از بیماران مبتلا به MS و خانواده های آنان در سالن اندیشه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلپایگان برگزار گردید.

دکتر مسعود اعتمادی فر، مسئول انجمن MS استان اصفهان در ابتدای این همایش با بیان اینکه بیماری MS متاسفانه در نسل جوان و بخصوص خانمها شایعتر می باشد، اظهار داشت: زمانی که خانمی حدود 20 تا 30 به این بیماری مبتلا می شود و بخواهد حدوداً 60 تا 70 سال زندگی نماید، واقعاً سخت خواهد بود که در اوج کارهای زندگی مانند تحصیل و ازدواج و تشکیل خانواده با این بیماری دست و پنجه نرم نماید.

وی بیان کرد : بیش از حدود سه میلیون بیمار مبتلا به MS در دنیا زندگی می کند که حدود هفتاد الی هشتاد هزار نفر از آنان در کشور ایران و حدوداً شش هزار نفر آنان در استان اصفهان می باشند که از این تعداد حدود 120 نفر در شهرستان گلپایگان زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه درک یک بیماری مزمن برای یک خانواده خیلی سخت می باشد افزود:بیماران مبتلا به MS ، نیاز به مراقبت و حمایتهای دارویی و درمانی ویژه ای دارند که سهم خانواده ها نیز در این مقوله قابل اهمیت می باشد.

مسئول انجمنMS استان اصفهان ادامه داد: اینکه چگونه بیماری MS برای خانواده مبتلایان به این بیماری شرح داده شود خیلی مهم است و حمایت خانواده ، بخصوص حمایتهای دارویی به مراتب بیشتر است ، زیرا بیمار مبتلا به MS ، بیماری است که نیازمند حمایتهای همه جانبه از جانب خانواده و پزشک مربوطه و مسئولین شهر می باشد.

دکتر اعتمادی فر، رنج و مشقتی که بیماران مبتلا به MS تحمل می کنند را بسیار سخت دانست و افزود:بخاطر همین موضوع گروهی از متخصصان مغز و اعصاب، تصمیم به تشکیل انجمن حمایت از این بیماران را در کشور گرفتند.

وی تصریح کرد: تلاشهایی که در 20 سال اخیر در کشور صورت گرفت منجر به این شد که داروهای خوبی برای مبتلایان به بیماریMS فراهم گردد و از نظر اجتماعی حمایتهای خوبی از این عزیزان گردد.

وی ادامه داد:جاهایی که انجمن MS دارد ، از نظر رفاهی و اردوها و برنامه های متنوع و متعددی که برای بیماران برگزار می شود و رایگان شدن بسیاری از داروهای آنان ،وجود این انجمن نقش  بسیار مهمی را برای درمان بیماران MS بازی می کند.

دکتر اعتمادی فر در ادامه بیماران مبتلا به MS را به دو دسته بیماران خیلی خوب و بیماران واقعاً بد تقسیم کرد و بیان نمود:آنهایی که بد هستند کسانی هستند که شدیداً ناتوانند و در زندگی مشکلات زیادی دارند و حمایتهای لازم از آنان انجام نمی گیرد .

وی گفت : در این دسته از بیماران ، فرد مبتلا دارو مصرف نمی کند ،مشکل کاری و خانوادگی و اجتماعی دارد  و کسی نیست که از آنان حمایت نموده و آنان را ساپورت نماید.

وی افزود: وجود انجمنهای MS باعث می شود که بیمارانی که خیلی خوب هستند به آنها در مصرف مداوم دارو ،  و صحبت کردن با خانواده های آنان خصوصاً حمایت شوهر از همسر و بالعکس که در درمان این بیماری خیلی کمک کننده است گوشزد نمایند ، زیرا این بیماری ، بیماری نیست که تنها با دارو درمان شود.

مسئول انجمن MS استان اصفهان تاکید کرد: از آنجا که در بیماری MS ، روان یک شخص در جسم او می تواند بهبود حاصل نماید ، این بیماری از آندسته از بیماریهایی است که اگر بیمار از لحاظ روانی حوب باشد مطمئناً سلامت و بهبودی حاصل خواهد شد ، بنابراین خانواده ها می توانند خوب جمایت نمایند و تشکیل انجمن MS در این زمینه بسیار کمک کننده است.

وی در پایان ضمن تشکر از مسئولین و خیرین گلپایگانی خصوصاً حاج حسین معینی که در زمینه تامین لوازم و تجهیزات پزشکی در شهرستان مانند دستگاه MRI کمک قابل توجهی را به بیماران نموده اند ، خواستار شد همانگونه که این عزیزان در تمام امور خیر یاریگر مردم شهرستان بوده اند در زمینه کمک و حمایت از مبتلایان به بیماری MS و تشکیل انجمن حمایت از این بیماری نیز قدم بردارند.

شایان ذکر است دکتر حسنعلی ذاکر متخصص مغز و اعصاب شهرستان گلپایگان در مورد بیماری MS  و علائم آنان و نحوه حمایت و کمک و مراقبت از مبتلایان به این بیماری برای حاضرین در جلسه توضیحاتی را ارائه نمودند.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات