امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۰۱/۲۳
کد خبر : 21332
چاپ خبر :
بذرپاش در دانشگاه تهران مطرح کرد

کسانی که جام زهر را به امام نوشاندند، خون به دل ایشان کردند نه دلواپسان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان؛ مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست “از رنجی که می‌برم” که به‌همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: برخی اصرار دارند که مرتب با تهدید افرادی که نگران اتفاقات خاصی در کشور هستند، تلاش کنند صدای‌شان شنیده نشود.

وی با اشاره به روند پرونده هسته‌ای کشورمان گفت: ایران مذاکرات هسته‌ای خود را از سال 82 با سه کشور عضو اروپایی برگزار کرد؛ سعدآباد نشست تلخی شد که نمایندگان کشورهای اروپایی حاضر نشدند با رئیس جمهور وقت کشورمان دیدار کنند مگر اینکه فعالیت‌های هسته‌ای کشور تعلیق شود. اگرچه به‌گفته آقایان این موضوع جزو برنامه‌های آنها نبود اما البرادعی می‌گفت: “شما تعلیق را بپذیرید، ظرف شش ماه پرونده ایران از شورای حکام خارج می‌شود” اما همان شورا قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: پس از تغییر دولت در سال 84، رفع پلمپ انجام شد و از آن دوران جهش صنعت هسته‌ای رخ داد.

وی با اشاره به اینکه ایران با سه نسل از تحریم‌ها مواجهه کرده است، گفت: نسل اول با تسخیر لانه جاسوسی رخ داد، نسل دوم با داماتو و نسل سوم تحریم‌ها پس از وقایع 88 ایجاد شد. امروزه نیز همه تلاش‌ها برای از بین بردن تحریم‌های نسل سوم است.

بذرپاش یادآور شد: برخی تحریم را به کشور تحمیل کردند و حالا می‌گویند «آی دزد» حال اگر آمریکا این تحریم‌ها را نیز بردارد، تازه به سال 88 می‌رسیم، در حقیقت به 4 سال پیش که سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان با کری مذاکره کرد و قیمت نفت را کاهش دادند.

وی افزود: ما با آمریکایی مواجه هستیم که در برنامه اول خود با ما مذاکره می‌کند و در برنامه دوم خود برای قیمت نفت کشورمان نقشه می‌کشد.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه گفت: عربستانی که برخی از این دوستان تا دیروز از آن دفاع می‌کردند و می‌گویند اگر حاج آقای فلانی یک سفر به آنجا کند تمام مشکلات حل می‌شود، حال ما می‌خواهیم الآن یک سفر آنجا تشریف ببرند.

وی تأکید کرد: نگرانان منافع ملی و دلواپسان منافع ملی خون به دل امام نکردند، کسانی که جام زهر را به امام نوشاندند دل امام را خون کردند. اینهایی که شما به آنها دلواپس می‌گویید، خیلی جوانند و در آن موقع نبودند که امام را اذیت کنند.

بذرپاش در ادامه با اشاره به بیانیه لوزان گفت: 9 بند این بیانیه با توافق ژنو در تضاد است، به‌عنوان مثال در ژنو غنی‌سازی 5 درصد را پذیرفتیم اما در این بیانیه 3.7 درصد تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه در مورد بیانیه لوزان سؤالات مختلفی وجود دارد، گفت: آیا این بیانیه است یا توافقنامه، چرا که در بیانیه نمی‌گویند توافق شده است. اما در این بیانیه مکرر از واژه ایران توافق کرده است، سخن به میان آمده، بنابراین این یک بیانیه نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه ایران واقعاً 16 ماه پس از ژنو مذاکره کرد که به بیانیه برسد، ادامه داد: اطلاعات ما می‌گوید تا 6 سند بخش زیادی از مذاکرات نگارش شده است.

وی با بیان اینکه فکت شیت آمریکایی متضمن برخی از تعهدات ایران است، تصریح کرد: پس بلافاصله بعد از مذاکرات فکت شیت آمریکایی که یک سند قابل توجه است منتشر می‌شود، حال جای سؤال است: اگر اطلاعات آن نادرست است چرا تکذیب نمی‌شود و یا فکت شیت ایرانی را منتشر نمی‌کنند؟

بذرپاش خاطرنشان کرد: چرا دیگر اعضای 1+5 فکت شیت آمریکایی را تکذیب نمی‌کنند، لااقل روسیه که در برخی از موارد با آمریکا زاویه جدی دارد، چرا آن را تکذیب نمی‌کند؟

وی گفت: وقتی به بیانیه مطبوعاتی لوزان استناد می‌کنیم، می‌گویند: “تا تیرماه صبر کنید” حال ما می‌گوییم چه اصراری داشت که آن را اکنون منتشر کنید، صبر می‌کردید در 10 تیرماه توافق نهایی را منتشر می‌کردید؟

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه در بیانیه مطبوعاتی لوزان به کلیات اشاره شده است اما در فکت شیت آمریکایی جزئیاتی مانند 5هزار سانتریفیوژ نطنز آمده است، گفت: با این وجود دوستان گاهی به جزئیاتی اشاره می‌کنند که حاصل این فکت شیت است لذا باید سؤالات منتقدین را به‌درستی پاسخ داد و نباید با مغلطه و با توهین به منتقدان، رفتار کرد، این منتقدان و جوانان اگر از شما نسبت به منافع ملی دلسوزتر نباشند کمتر از شما نیستند.

وی با اشاره به اینکه ایران عضو ان‌پی‌تی است، گفت: تقریباً همه اعضای شورای حکام، اروپایی هستند وحتی چند کشور آسیایی مانند عربستان نیز در راستای تصمیمات آنها تصمیم می‌گیرند. وقتی انتقاد می‌کنیم می‌گویند در آینده و در تیرماه درست می‌شود اما وقتی به ژنو انتقاد کردیم حاصل آن بیانیه لوزان شد، می‌ترسیم در آینده مسائل بیشتری برای کشور ایجاد شود.

بذرپاش با اشاره به اینکه اجرای پروتکل الحاقی خلاف قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است، گفت: بالاتر از پروتکل الحاقی سامانه نظارتی را پذیرفتیم اما آقایان دسترسی‌های بیشتر و نظارت بیشتری را پذیرفتند؛ این نظارت بیشتر با تکنولوژی مدرن چیزی غیر از (پی‌ام‌دی ــ PMD) نیست که همان ابعاد نظامی است که از دوره هاشمی، آمریکایی‌ها به آن اشاره داشتند.

وی با بیان اینکه براساس این توافقات، مرجع بررسی هر سایتی آژانس است نه ایران، گفت: حال اگر آژانس به سایتی مشکوک شود، ما نمی‌توانیم بگوییم مشکوک نیست و آژانس می‌تواند این مسئله را عدم‌پایداری ایران تلقی کند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: با این وضعیت پرونده ایران از شرایط خاص خارج نمی‌شود.

وی با مقایسه برخی از بندهای ژنو و بیانیه لوزان، گفت: در ژنو پذیرفتیم تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای توسط تحریم‌های اروپا خاتمه اجرایی داشته باشد و این حذف قانون تحریم‌ها نبود.

بذرپاش گفت: در مورد تحریم‌های آمریکایی هم توقف تحریم‌های ثانویه مطرح است.

وی با اشاره به بحث مربوطه در این توافقنامه در خصوص قطعنامه تأکید کرد: شش قطعنامه علیه ایران صادر شده است که امروز می‌خواهیم آنها را لغو کنیم اما در قطعنامه جدید که آن را می پذیریم، محدودیت‌هایی را در برنامه‌های هسته‌ای قبول می‌کنیم و در واقع قطعنامه جدیدی را می‌پذیریم که نمی‌توانیم بگوییم غیرقانونی است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما معتقدیم آن چیزی که دوستان به‌عنوان بیانیه مطبوعاتی مطرح کردند با چیزی که آمریکایی‌ها منتشر کرده و مسائلی که در مصاحبه‌های‌شان می‌گویند یکی نیست. در بیانیه مطبوعاتی و در بند آخر درباره لغو تحریم‌ها می‌گوید اجرای آن بعد از تعهداتی است که ایران قرار است انجام دهد. این سخن اوباما و یا کری نیست، بنده به بیانیه مطبوعاتی استناد می‌کنم، زیرا آنچه در فکت شیت است بسیار افتضاح و وحشتناک است.

وی ادامه داد: ممکن است من با آقای ظریف یا دوست دیگری اختلاف نظر سیاسی داشته باشم اما اینجا محل این اختلافات نیست، زیرا ما در مذاکرات در خصوص منافع کشورمان صحبت می‌کنیم، مسئله‌ای که شاید 50 یا 100 سال دیگر آیندگان درباره آن قضاوت کنند همان‌گونه که ما در خصوص عهدنامه ترکمن‌چای و یا مسائلی درباره پایان جنگ اظهارنظراتی را مطرح می‌کنیم. البته این دو به هیچ وجه با یکدیگر قابل مقایسه نیست اما مسائلی است که باید به آن توجه کرد.

 

منبع: تسنیم

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات