امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۰۱/۲۱
کد خبر : 21199
چاپ خبر :

ترک‌ها قول “حسن نیت” دادند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان به نقل از ایسنا، در شرایطی که حجم روابط تجاری ایران و ترکیه نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار برآورد می شود و قطعا دو کشور بسیاری از نیازهای اقتصادی خود را از طریق مرزهای زمینی‌شان در بازرگان برطرف می کنند ترک‌ها سال گذشته ناگهان تصمیم گرفتند با به هم زدن برنامه‌ای که برای بیش از دو دهه از سوی دو کشور اجرا می شد این مرز را برای چند ماه از حالت عادی خود خارج کنند.بحث مابه‌التفاوت نرخ سوخت در ایران و ترکیه که از سابقه‌ای چند ده ساله برخوردار است با یک قرارداد مشارکتی بین دو طرف از سال ها پیش با راه حلی اجرایی شده بود تا کامیون‌های ترک و ایرانی بتوانند با کمترین مشکل کار ترانزیت را در مرز مشترک ایران و ترکیه اجرایی کنند.

پس از این اقدام ترکیه هر چند ایران باز هم حسن نیت خود برای حفظ رابطه با همسایه خود را حفظ کرد و حتی برای بهبود شرایط و انجام مذاکرات وزیر حمل و نقل ترکیه را نیز به ایران دعوت کردا ما ترک ها بسیاری ازاین راه حل ها را رد کردند تا عملیات ترانزیت بین دو کشور همچنان بحرانی بماند و سرانجام با چند دور مذاکره فشرده و توافقی که با حضور نماینده تام الاختیار رییس جمهور ایران در ترکیه انجام شد گره از کار باز شود.

حالا و با گذشت چند ماه از آن اختلافات رییس جمهور ترکیه در سفر یک روزه به تهران تیم اقتصادی خود را به همراه آورد تا بخشی از اهداف اقتصادی مشترک بین دو طرف پیگیری شود.

این حضور اردوغان که به امضای چند توافقنامه اقتصادی و به طور ویژه طرح افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار ختم شد در حالی صورت گرفت که هنوز ترک‌ها توضیح چندان قاطعی در رابطه با اقدامات چند ماه قبل ارائه نکردند.

در حاشیه این جلسه نیز عباس آخوندی با جودت ییلماز وزیر حمل و نقل ترکیه دیدار کرد و بنا شد حجم مبادلاتی دو کشور به ۴۵۰ هزار تن در سال ۲۰۱۵ و در چارچوب یک برنامه چندساله به یک میلیون تن در سال ۲۰۱۷ برسد.

در کنار آن رییس شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به همراه معاون وزیر حمل و نقل ترکیه نیز موظف شدند طرح های لازم جهت گسترش همکاری های ریلی دو کشور و ایجاد نقطه اتصالی جدید در مرز مشترک را نیز پیگیری کند.

در شرایطی که نتیجه دیدار دو جانبه وزرای راه و شهرسازی ایران و حمل و نقل ترکیه بسیار مثبت بوده و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مختلفی را در بر داشته است اما مشخص نیست آنچه ترک‌ها از آن به عنوان حسن نیت یاد کرده‌اند چه نتیجه‌ای در برخواهد داشت و آیا می توان امیدوار بود که دیگر مشکلاتی مانند آنچه در مرز بازرگان اتفاق افتاد شکل نگیرد یا همچنان برای بهبود روابط تجاری دو کشور نیاز به مذاکرات چند مرحله‌ای وجود خواهد داشت.

 

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات