امروز : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۰۱/۱۹
کد خبر : 21048
چاپ خبر :

آتش خشم در خانه ملت / نمایندگان: عمره را متوقف کنید!

namayandegan

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان به نقل از دولت بهار، مجتبی رحماندوست، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف شدید از فاجعه روی داده در فرودگاه جده و تجاوز پلیس سعودی به دو نوجوان ایرانی، گفت: در واکنش به این فاجعه، جمهوری اسلامی ایران باید اعزام حج عمره را متوقف و هرگونه ارتباطی را که نشان دهنده عادی بودن برخورد ما با عربستان است، قطع کند. بنده خواستار برخورد شدید دولت و وزارت امورخارجه با رژیم سعودی هستم.

وی که از حادثه رخ داده بسیار ناراحت و خشمگین بود، اضافه کرد: این فاجعه به هیچ وجه یک اشتباه فردی نیست، با شناختی که از سعودی ها و به خصوص مسئولان فرودگاه جده داریم، آن ها همواره با ایرانیان و شیعیان برخورد غضبناک و خصمانه داشته اند.

حسین طلا، نماینده مردم تهران نیز درباره جنایت فرودگاه جده، اظهارکرد: به خاطر آنچه اتفاق افتاده، شرمنده و خجالت زده ام. من برای سازمان حج و زیارت بسیار متاسفم که تا امروز هیچ واکنشی به جز یک بیانیه بی اهمیت از خود نشان نداده است. سازمان حج و زیارت متولی امنیت زوار ایرانی است و مردم با اعتماد به این سازمان زن و بچه شان را به آن ها می سپارند.

وی با بیان اینکه هم اکنون حیثیت و کرامت دو نوجوان مسلمان ایرانی خدشه دار شده، افزود: زمانی که آقای دکتر ظریف در کمیسیون امنیت ملی حاضر شدند، نامه ای در این باره نوشته و به همکاران ایشان دادم و شدیدا اعتراض کردم اما متاسفانه هیچ واکنشی از ایشان ندیدیم.

قاسم جعفری، نماینده مردم بجنورد با بیان اینکه باید از شان، اعتبار، حیثیت و پاکی ملت ایران به صورت قاطع حراست کنیم، اظهارکرد: خائنین به ناموس ایرانی باید مفتضح شوند و قارون و طاغوت آل سعود حتما رسوا خواهند شد. وقتی یک راهزن از پای یک زن تحت ذمه اسلام خلخالی را برگرفت، امیر المومنین (ع) فرمودند اگر انسان از غصه بمیرد قابل ملامت نیست، بلکه شایسته است، چه رسد به تجاوز به زائر حرم امن الهی. اتفاق بسیار شنیعی در جده رخ داده و نظام جمهوری حتما باید طوفان قاطعیت را به سعودی ها نشان دهد.

وی افزود: اگر مسئولین مربوطه کوتاهی کنند، مرتکب ظلم بزرگی شده اند. باید با استفاده از حقوق بین الملل عمومی و خصوصی و دادگاه های بین المللی جنایی، جنایتکاران را مجازات کنیم. یک موقع خدای نکرده این اتفاق برای یک شهروند عادی یک کشور رخ می دهد که انشالله هرگز در هیچ کجا این اتفاق رخ ندهد، در این شرایط انسان می گوید یک بزه زشت اتفاق افتاده است، اما در اینجا ماموران یک دولت در حق تابع یک دولت دیگر جنایت کرده اند، یعنی گرگ لباس چوپان پوشیده است.

محمد حسن آصفری، نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون امنیت ملی، با بیان اینکه کمسیون امنیت ملی به طور قاطع پیگیر حقوق این دو هموطن مظلوم است، گفت: سازمان حج و زیارت باید به طور جدی پیگیر باشد و وزارت امورخارجه موظف به برخورد قاطع است. این قبیل جنایات شنیع نشان می دهد که سعودی ها لیاقت ندارند خادم الحرمین باشند.

وی در ادامه از یک حادثه تلخ دیگر در حج سال گذشته نیز پرده برداشت و گفت: سال گذشته نیز دو زائر زن ایرانی زیر ماشین رفتند و قرار بود این مساله نیز پیگیری شود. من معتقدم به هیچ وجه این جنایات شخصی نیست و دولت عربستان مقصر است، اگر مجلس انفعالی از دستگاه های ذیربط در این مساله ببیند، از همه ابزارهای قانونی خود استفاده خواهد کرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم گیلان با بیان اینکه این جنایت، روح ایرانیان را آزرده کرده است، اظهارکرد: از دستگاه دیپلماسی خواهان پیگیری جدی این موضوع هستیم و طبیعی است که اگر خدای ناکرده در این زمینه قصور و کوتاهی کنند، مجلس مداخله خواهد کرد.

نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه نمایندگان مجلس با نگارش نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار مداخله وی شده اند، گفت: ما انتظار داریم رئیس جمهور شخصا وارد شود و سازمان حج و زیارت، وزارت امور خارجه و وزارت کشور شدیدا به این جنایت اعتراض و با عربستان برخورد کنند.

قاضی پور افزود: مسببین این جنایت باید مطابق شرع اسلام مجازات شوند و دولت تا آخرین مرحله موظف به پیگیری است. در حق دو ایرانی مسلمان جنایت کرده اند، ما به خانواده هایشان اطمینان می دهیم که این مساله را تا رسیدن به سرانجام پیگیری می کنیم.

وی درباره عملکرد سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: من معتقدم همان روز اول حمله عربستان دژخیم و ظالم به مردم بی سرپناه یمن، باید اعزام عمره را قطع و سفیر عربستان را اخراج می کردیم.

لاله افتخاری، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه دولت باید با این جنایت زشت شدیدا برخورد کند، اظها کرد: عربستان باید رسما عذرخواهی و عاملان این فاجعه را به اشد مجازات برساند، هرچند این لکه ننگ هرگز از دامن آل سعود پاک نمی شود، مجلس همه توانش را برای پیگیری مجازات پلیس عربستان به کار می گیرد.

فتح الله حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی نیز با کمیسیون امنیت ملی اهتمام ویژه ای برای پیگیری این اتفاق بسیار ناگوار و تاسف آور دارد، اظهارکرد: این مساله را تا رساندن پلیس سعودی به سزای جنایتش پیگیری می کنیم.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات