امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۰۱/۰۹
کد خبر : 20363
چاپ خبر :
پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان

« مصاحبه با سرکار خانم نامداری مربی آموزشگاه هنر ایرانی »

 پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان؛ مصاحبه ای با خانم ملیحه نامداری به بهانه ی نمایشگاه نقاشی «هنر ایرانی» که اواخر دی ماه توسط ایشان، سید سعید شمس و جمعی از هنرمندان تصویر گر شهرستان، در سالن اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.داد که به سمع و نظر مخاطبین عزیز می رسد.
– استقبال مردم از نمایشگاه چطور بود؟
حدود ده سال است در زمینه ی نقاشی به صورت جدی فعالیت می کنم. امروز اهمیت و جایگاه نقاشی نسبت به سال های قبل خیلی بهتر شده. خوشبختانه بازدید از نمایشگاه خیلی خوب بود . هم مسئولین و هم مردم استقبال کردند.
-در آثار بعضی از هنرمندان شهرستان کارهای امپرسیونیستی و پسا دریافت گرایانه هم به چشم می خورد. مثلن چندتا از تابلوها «تراس کافه در شبِ» وَن گوگ را به خاطر می آورد. چقدر به نقاشی جهان توجه دارید؟
وظیفه ی ما کار روی هنر اسلامی ست. این طور کارها بیشتر ذوقی و سلیقه ای هستند. بعضی ها الگویی و از روی مدل کار می کنند و بعضی ها مفهومی. مثلاً آقای مهدوی کارهایی با ذغال کشیده بود با ظاهر ساده و مفهوم پیچیده. هنر می تواند چندتا خط باشد ولی مفهوم بالایی داشته باشد.
-امروز کارهای مفهومی و پیچیده بیشتر کاربرد دارند یا کارهای رئال و ساده فهم؟ درواقع مخاطب کدام بیشتر است؟ هنر مدرن یا هنر کلاسیک؟
در هنر مدرن دست هنرمند بازتر است. کارهای امروز هم بیشتر ذهنی و خلاقانه هستند. در قرن بیست و یکم هر کسی کار خودش را دارد و از هر وسیله و تکنیکی برای نشان دادن هدف خودش استفاده می کند. به همین خاطر بود که امسال وقتی در جشنواره ی رضوی شرکت کردیم کارمان مورد توجه قرار گرفت و سال آینده هم تصمیم داریم در مکتب سقاخانه ای فعالیت کنیم. سعی داریم با شرکت در جشنواره ها گلپایگان و هنر این منطقه را معرفی کنیم… در واقع محتوای کار ما بومی و اسلامی و فرم و تکنیک آن مدرن است.

ملیحه نامداری 2

-تا چه اندازه قائل به نوآوری در سبک هستید؟
داشتن سبک مستلزم رعایت قواعدی ست که باید ثبت بشود و طبق آن رفتار بشود. آدم باید آزاد باشد وباتوجه به علاقه به نوع متریال، به رنگ و … کارش را انجام بدهد.
-قبلن گفتید هنر شما متعهد است و به ارزش های جامعه می اندیشد. رسالت های هنری تان را چگونه در کارهای مدرن و آزاد نشان می دهید؟
در جنگ تحمیلی، شهید آوینی، استاد زنده رودی، ناصر پلنگی، کاظم چلیپا و … مفاهیم اسلامی را در جدیدترین کارها به دنیا معرفی می کردند. امروز بچه های ما با کارهای تلفیقی و «مَکس مدیا» همان ارزش ها را به شکل دیگری نشان می دهند. رسالت ما چیزی بالاتر از کپی و ترسیم چهره است. مثلن یکی از بچه ها با پاشیدن خون روی بوم و قرار دادن یک پَر سبز روی آن مفهوم زیباییِ شهادت امام حسین(ع) را نشان می دهد. در کنگره ی امامزادگان عشق بچه های ما دوازده تا امامزاده را به تصویر کشیدند که خیلی از آن ها برای ما ناشناخته بودند.
-در کارهای مناسبتی خطِر کلیشه شدن را چطور مهار می کنید؟
با کارهای تلفیقی و خلاق! آزادی را در فرم می گذاریم. در کارهای دهه فجرمان بچه ها را در نشان دادن اتفاقات مربوط به پیروزی انقلاب و رنگ آمیزی آن ها آزاد گذاشتیم تا خودشان نوآوری کنند. خلاقیت یعنی با کمترین و ساده ترین وسیله، زیباترین کارها را آفریدن و این خودش از کلیشه شدن جلوگیری می کند.
-چندتا از نقاش های خوب شهرمان را معرفی کنید.
استاد کرمی، که هر چه از ایشان گفته شود کم است و جایگاه ایشان باید به درستی شناخته شود. استاد سعید شمس، که علاوه بر تسلط در نقاشی و در زمینه ی چهره، معمار و مجسمه ساز بزرگی هم هستند. استاد غزنوی در زمینه ی رنگ و روغن، استاد جمالی در زمینه ی مینیاتور، جا دارد از استاد منتظری مجسمه ساز هم یادی بکنیم و تصویرگرها و نقاش های دیگری که در نمایشگاه هم حضور داشتند.از همه شان قدردانی می کنم.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات