امروز : پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۱۲/۲۵
کد خبر : 19809
چاپ خبر :
پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان

هشدارهای نیروی انتظامی گلپایگان در مورد چهارشنبه آخر سال

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان– روابط عمومی فرماندهی انتظامی گلپایگان با ارسال اطلاعیه ای به دفتر این پایگاه خبری در مورد چهارشنبه آخر سال(چهارشنبه سوری) مواردی را خدمت مردم شریف شهرستان گلپایگان متذکر شده و در این باره به خانواده های محترم هشدارهایی را داد.

در این بیانیه آمده است:

 مردم سرزمین پهناور ایران اسلامی، با تاریخی کهن و گذشته ای سرشار از فراز و نشیب، گنجینه ارزشمندی از فرهنگ و تمدن را، در سینه ستبر خویش حفظ کرده و دارای آداب، رسوم و سنت های متعددی می باشد که یکی از این سنت های دیرینه چهارشنبه آخر سال است.

از زمان دقیق شکل گیری، تغییر و تحولات این مراسم اطلاع دقیقی در دست نیست. در تقویم ایران باستان هر سال 12 ماه و هر ماه 30 روز بود. با این احتساب طول سال عملاً 360 روز می شد که با سال کامل شمسی 5 روز و اندی فاصله داشت. مردم در این 5 روز آماده استقبال از سال نو می شدند و با خانه تکانی و شستشو آماده پذیرایی و استقبال از نوروز می گردیدند. افسانه های متعددی نیز در این خصوص وجود دارد و حتی در بعضی از این افسانه ها آمده است که آواز جغد نیز از فراق نوروز است و … .

ایرانیان باستان اعتماد داشتند که نباید چرک و پلیدی سال کهنه را تحویل نوروز دهند و چون رفع همه آلودگی ها با شستشو برای آنها ممکن نبود لذا علاوه بر آب به عنصر آتش نیز روی آوردند.

اما متأسفانه امروزه این مراسم با پیرایه های خرافی و تحریف دستخوش تغییر شده و هر ساله در روزهای پایانی سال باعث بروز اتفاقات ناگوار همراه با خسارت جانی و مالی، موجبات نگرانی خانواده ها و شهروندان را فراهم می سازد.

169837_364

تلخ اما واقعی؟!

*هرساله در آستانه ایام نوروز، شاهد گزارش های زیادی از نقص عضو افراد(نابینایی دایم، قطع دست، پا و انگشتان، سوختگی اعضای بدن، مرگ های فجیع و …) هستیم که فقط در اثر یک لحظه غفلت رخ می دهند.

*مواد منفجره در مجاورت لوازم گرمازا، در هوای گرم و حتی در جیب افراد، ایجاد انفجار و اشتعال می کنند.

*انفجار تنها 250 گرم مواد محترقه می تواند علاوه بر تخریب شدید یک ساختمان، منجر به شکستن شیشه ساختمان های مجاور تا شعاع زیادی شود.

*مواد منفجره ترکیبی به قدری حساس هستند که حتی در اثر جابجایی، حمل و نقل، وارد شدن ضربه، رسیدن حرارت اندک و حتی گاهی در اثر ارتعاشات صوتی، فعل و انفعالات شیمیایی و قرار گرفتن در محدوده یک فرکانس خاص، خود به خود فعال شده و منفجر می شوند.

*پرتاب ترقه و نارنجک های دست ساز به ویژه از روی بام ها می تواند خسارت فراوانی به خودروهای در حال عبور وارد و حتی منجر به مرگ عابران شود.

*صدای ناشی از انفجار برای نوزادان، خانم های باردار، بیماران و سالمندان بسیار خطرناک است.

*صداهای ناهنجار ناشی از انفجار می تواند موجب اختلال آنی در سیستم عصبی افراد گردد.

*ترس از انفجار در افراد کاملاً طبیعی است. چرا که حتی نوزادان با وجود نداشتن هیچ تصوری از محیط زندگی خود از صداهای ناهنججار با شدت بالا می ترسند.

پایان سال، از سال 1382 به بعد هر ساله کاهش داشته است، اما در مواردی هنوز شاهد بروز حوادث تلخ و ناگواری هستیم. امید است با تلاش، همکاری و مشارکت همه خانواده ها بخصوص نوجوانان و جوانان عزیز شاهد بروز هیچ گونهحادثه دلخراشی نباشیم. ان شاء ا…

1_8812260293_L600

IMG11504654

سخنی با والدین محترم

*آمارها نشان می دهند که بیشترین قربانیان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند.

*از کودکان و نوجوانان خود مراقبت کنید تا باعث بروز فجایع دلخراش و غیرقابل جبران نشوند.

*فرزندان خود را از خطرات موادمنفجره و آتش زا آگاه نموده و آنان را از بازی با چنین موادی بر حذر دارید.

*آثار سوختگی می تواند سیمای دلنشین فرزندان دلبند شما را غیرقابل تحمل کند.

*در صورت مشاهده هرگونه مزاحمت و دیگر موارد مشکوک در زمینه تهیه و توزیع مواد محترقه، مراتب را با تلفن 110 به پلیس اطلاع دهید.

یخنی با نوجوانان و جوانان عزیز

*با پرتاب ترقه و دیگر مواد محترقه هرگز باعث سلب آرامش و آسایش دیگران نشوید.

*از تجمع و برافروختن آتش و ایجاد راه بندان در معابر به شدت پرهیز کنید.

*هرگز سلامتی خود و خانواده را به آتش نسپارید.

*به آتش کشیدن لاستیک و لوازم فرسوده منزل علاوه بر تشدید خطرات جانی و مالی باعث نگرانی شدید بیماران ریوی و قلبی شده و محیط زیست را با خطر جدی روبرو می کند.

*بر افروختن آتش در دست شماست، اما همیشه اطفای آن در اختیار شما نیست و امکان سرایت آن به منزل، اتومبیل و … وجود دارد.

قوانین و مقررات

به استناد قانون مجازات اسلامی هرگونه قاچاق، خرید، فروش و … موادمنفجره و محترقه به طور غیرمجاز جرم محسوب شده و مرتکب آن به مجازات مندرج در قانون محکوم می شود.

ماده 618 قانون مجازات اسلامی

هر کس با هیاهو، جنجال، حرکات غیر متعارف یا با تعرض به افراد مخل نظم و آرامش عمومی گردد و یا مردم را از فعالیت باز دارد به حبس از 3 ماه تا یک سال و 75 ضربه شلاق محکوم می شود.

روابط عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان گلپایگان

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات