امروز : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۱۱/۱۲
کد خبر : 16874
چاپ خبر :
احکام غسل

طهارت

پرسش: اگر کسی پس از غسل(ترتیبی) بفهمد جایی از بدن را نشسته است، تکلیفش چیست؟
پاسخ:
آیات امام، بهجت، خامنه ای، صافی، فاضل و نوری: اگر از طرف چپ باشد، شستن همان مقدار کافیست و اگر از سمت راست باشد، باید بعد از شستن آن مقدار دوباره طرف چپ را بشوید و اگر از سر و گردن باشد، باید بعد از شستن آن مقدار دوباره سمت راست و سپس سمت چپ را بشوید.
آیت ا… تبریزی: اگر از طرف چپ باشد، شستن همان مقدار کافیست و اگر از سمت راست باشد، احتیاط مستحبّ آن است که بعد از شستن آن مقدار دوباره طرف چپ را بشوید و اگر سر و گردن باشد، باید باید بعد از شستن آن مقدار دوباره طرف راست و چپ را بشوید.
آیات سیستانی و مکارم: اگر از طرف چپ باشد، شستن همان مقدار کافیست و اگر سمت راست باشد، احتیاط مستحبّ آن است که بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشوید و اگر از سر و گردن باشد، بنا بر احتیاط واجب باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره بدن رابشوید.
آیت ا… وحید: اگر از طرف چپ باشد، شستن همان مقدار کافیست و اگر از سمت راست باشد، احتیاط واجب آن است که باید بعد از شستن آن مقدار دوباره طرف چپ را بشوید و اگر از سر و گردن باشد، باید بعد از شستن آن، دوباره طرف راست و چپ را بشوید. (رساله دانشجویی، پرسش 65)
توضیح: فرض سؤال مذکور، در غسل ترتیبی است که مکلّف می داند به چه قسمتی از بدن آب نرسیده، امّا اگر جای آن را نداند یا غسل ارتماسی بوده باشد( چه جای آن را بداند چه نداند) به فتوای تمامی مراجع تقلید باید دوباره غسل کند.
(آموزش فقه، درس دهم، احکام غسل)

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات