امروز : جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۱۱/۰۹
کد خبر : 16632
چاپ خبر :
پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان

مصاحبه اختصاصی بیان با مرادی، ریاست اداره بهزیستی شهرستان گلپایگان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان؛ با توجه به درخواست همشهریان و خوانندگان عزیز از نشریه بیان به منظور تهیه گزارش از اداره بهزیستی شهرستان، بر آن شدیم تا مصاحبه ای را در این زمینه با جناب آقای حسن مرادی ریاست اداره بهزیستی شهرستان گلپایگان انجام دهیم که در ادامه مشروح آن بدین شرح می باشد:

بهزیستی گلپایگان-bayan news (4)

 

بیان: ضمن عرض سلام، وظایف و خدمت رسانی اداره بهزیستی عموماً در چه حوزه هایی می باشد؟
اداره بهزیستی شهرستان گلپایگان با هدف حفظ کرامت و پاسداری از کیان خانواده در قالب کمکهای مادی و معنوی به منظور کمک به تامین حداقل معاش، تهیه مسکن، لوازم ضروری منزل، جهیزیه، هزینه تحصیل، خدمات درمانی، بیمه زنان خانه دار، و تشکیل گروه های همیار زنان سرپرست خانوار با تعداد پرسنل کم که هر کدام دارای چندین مسئولیت در حوزه خود و حوزه های مختلف هستند در سه مجتمع شهری گلپایگان، گوگد و گلشهر و دو مجتمع روستایی نیوان و سعیدآباد و یک مجتمع توانبخشی، خدمات خود را ارائه می نماید.

بیان: اهم فعالیت های صورت گرفته در سال 93 توسط اداره بهزیستی چه می باشد؟
این اداره در سال 93 به 112 نفر جهت طرح های اشتغال زایی در زمینه های کشاورزی، دامپروری، خدماتی، صنعتی، صنایع دستی و طرح های توجیهی پیشنهاد شده از طرف مددجو تسهیلات پرداخت نموده و مورد حمایت قرار داده است. در حوزه توانبخشی به بیش از 1700 نفر معلول شامل معلولین ضایعه نخاعی، جسمی حرکتی، ناشنوا، نابینا، معلولین ذهن و اعصاب و روان خدمات توانبخشی ارائه گردیده است.
همچنین در زمینه مناسب سازی منازل و اماکن عمومی جهت رفاه معلولین اقدامات مفیدی انجام گرفته. در حوزه اجتماعی به 400 نفر از زنان خانوار بی سرپرست و نیازمند در زمینه مستمری ماهیانه، کمک هزینه تحصیل، کمک هزینه پرداخت شهریه دانشجویی، کمک هزینه خرید جهیزیه، بیمه زنان سرپرست خانوار، تحویل شیر خشک به خانواده های دارای فرزند دو قلو و بیشتر، کمک هزینه به خانواده های فرزند چند قلو سبد غذایی و کمک های موردی، پرداخت وام و کمک هزینه درمان خدمات ارائه شده است.
به فرزندان فاقد سرپرست یا بد سرپرست که از سوی مراجع قضایی به اداره معرفی شدند خدمات ارائه گردیده است، همچنین به خانواده ها در خصوص نگهداری کودکان در مهدهای کودک و پیش دبستانی خدمات ارائه گردیده است- خدمات در اورژانس اجتماعی در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مداخله در بحران بوده است.
در حوزه مشارکت های مردمی جذب مشارکتهای نقدی و غیرنقدی خیرین جهت خرید جهیزیه، کمک های موردی به مددجویان و نیازمندان، کمک هزینه ساخت مسکن، ایجاد اشتغال و ویزیت رایگان توسط پزشکان محترم شهرستان و توزیع صندوق صدقات در سطح شهرستان و نظارت بر مراکز خصوصی تحت نظارت اداره بهزیستی بوده است.
در حوزه پیشگیری برگزاری دوره های آموزشی پیشگیری برای خانواده های تحت پوشش- و سایر اقشار جامعه در زمینه های پیشگیری از معلولیتها، پیشگیری از اعتیاد و آموزش های پیش از ازدواج، مهارت های زندگی، انجام برنامه های غربالگیری شنوایی و پیشگیری از تنبلی چشم برای نوزادان و کودکان 1 تا 6 سال شهرستان و راه اندازی یک مرکز مشاوره ازدواج و خانواده و یک مرکز مشاوره عمومی زندگی پویا (بخش خصوصی) و ارائه خدمات در کلینیک ترک اعتیاد ابن سینا.

بهزیستی گلپایگان-bayan news (1)

بیان: تعداد خانوارهای تحت حمایت بهزیستی چند نفر است ؟
در حوزه اجتماعی و توانبخشی حدود 2100 خانوار تحت پوشش این اداره می باشد که علاوه بر این تعداد که دارای پرونده در اداره می باشند جهت برنامه های پیشگیری و کمک های موردی به مراجعه کنندگان خدمات ارائه می گردد.
بیان: چه طرح های برای اشتغال معلولین و زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده است ؟
در امر خود اشتغالی در زمینه های ذیل به مددجویان این اداره پرداخت گردیده:
در زمینه های کشاورزی، دامداری، صنعتی، خدماتی و صنایع دستی و طرح های توجیهی که از طرف مددجو معرفی شده و مورد تایید کارشناسان این اداره قرار گرفته باشد، که تا کنون در سال جاری، تعداد 112 نفر از مددجویان متقاضی جهت دریافت تسهیلات، به بانکها معرفی شده اند.
بیان: آیا افراد تحت پوشش بهزیستی دارای بیمه درمانی مناسب می باشند؟
کلیه مددجویان تحت حمایت این اداره از طریق سازمان تامین اجتماعی و خدمات درمانی تحت پوشش بیمه می باشند.
بیان: اداره بهزیستی چه تسهیلاتی برای مدد جویان تحت پوشش اعطا می کند ؟
ارائه خدمات در سطوح مختلف که بیش از 50 ماموریت می باشد و با توجه به پرونده مددجو و ضوابط اداری به شرح ذیل می باشد:
مستمری ماهیانه، پرداخت بیمه، کمک هزینه تحصیل، کمک های موردی، کمک هزینه درمان، سبدهای غذایی، پرداخت تسهیلات اشتغال، تجهیزات پزشکی و توانبخشی، ارائه برنامه های پیشگیری در زمینه های آسیب های اجتماعی و معلولیتها جذب مشارکت ها، نگهداری معلولین جسمی حرکتی و اعصاب و روان، خدمات پیرا پزشکی، خدمات اشتغال زایی و غیره می باشد.
بیان: بهزیستی گلپایگان برای پیشگیری از اعتیاد چه طرح هایی را اجرا کرده است ؟
برنامه مصون سازی در مهد های کودک، برنامه پیشگیری از اعتیاد در مدارس و دانشگاه ها و محیط های کاری، برگزاری نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد، افتتاح مرکز مشاوره و پیشگیری از اعتیاد ابن سینا، برگزاری جلسات مختلف با مسئولین شهرستان در خصوص پیشگیری از اعتیاد، تهیه بروشور و سی دی های آموزشی و تحویل آنها به خانواده ها جهت آگاه سازی عمومی و غیره .
بیان: سازمان بهزیستی تا چه اندازه توانسته در جذب مشارکت های مردمی موفق باشد؟
پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «مومنان در مهرورزی و همدلی با یکدیگر به پیکری می مانند که اگر عضوی از آن بدرد آمد سایر اعضاء به کمکش می شتابند» ارتقاء فرهنگ خیرخواهی و روحیه تعاون، همکاری و تفاهم و فعالیت های نیکوکارانه تلاشی در جهت ایجاد بستری مناسب برای توانمندی و کمک به مستمندان از اهداف معاونت های مشارکتی مردمی می باشد.
به لطف خداوند متعال و عنایت اهل بیت (ع) و نظر ویژه خیرین بزرگوار شهرستان گلپایگان جلب و جذب کمک های مادی و معنوی اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور حل مسائل و مشکلات اقشار محروم و معلولین در این بخش ها صورت می گیرد.
-سیاست گذاری در مورد مصرف بهینه اموال منقول و غیر منقول اهدایی بر اساس اولویت های مربوطه
-برگزاری مراسم های مختلف جشن عاطفه ها، شبی با محرومین، جمع آوری هدایای مداحی و نذورات در اعیاد فطر و قربان، توزیع صندوق صدقات که با توجه به اینکه اکثر شهروندان روحیه کمک و دستگیری دارند، این معاونت موفقیتهای خوبی را در جذب مشارکت های مردمی داشته است.
بیان: نگاه سازمان شما به تشکل های غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد چگونه است؟
دفتر توسعه، گسترش مراکز و موسسات غیر دولتی با توجه به سیاست گذاری دولت مبنی بر کوچک سازی حجم بدنه دولت در اجرای ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به این بخش سپرده شده است و سعی بر آن شده که خدمات رسانی با کیفیت بالاتری صورت گیرد و نظارت سازمان بهزیستی در این بخش پررنگ تر و محسوس تر گردیده است.
این دفتر وظیفه بررسی صلاحیت عمومی و تخصصی متقاضیان مرکز غیر دولتی را طی مراتب کارشناسی جهت صدور موافقت اصولی و پروانه فعالیت و رسیدگی به تخلفات و شکایات و ابطال پروانه ها را بر عهده دارد.
مراکزی که تحت نظارت سازمان بهزیستی می توانند مجوز دریافت نمایند عبارت تند از: مهدهای کودک، مراکز نگهداری شبانه روزی کودکان بی سرپرست و خیابانی، تاسیس خانه سلامت دختران و زنان، مجتمع ها و مراکز خدمات بهزیستی، کلنیک و اورژانسهای مددکاری اجتماعی، مراکز خدمات مشاوره اجتماعی، مراکز توانبخشی معلولین، مراکز حرفه آموزی معلولین، مراکز توانبخشی و نگهداری معلولان، مراکز توانبخشی و درمانی بیماران مزمن روانی، مرکز خدمات مشاوره، مراکز درمان و بازتوانی معتادین، انجمن ها و موسسات غیر دولتی و خیریه

بهزیستی گلپایگان-bayan news (2)

 

بیان: قطعاً درارتباط با خدمت رسانی به مددجویان، مشکلات و کمی و کاستی هایی دارید بفرمایید؟
با توجه به تعداد معلولین و خانواده های نیازمند و هزینه های سنگین درمان و مخارج روزانه و اینکه اکثر خانواده های تحت حمایت این اداره از درآمد اقتصادی پایینی برخوردار هستند؛ اعتبارات جوابگوی بر آوردن نیازهای این عزیزان نمی باشد که در این راستا کمک مسئولین و خیرین عزیز شهرستان را می طلبد.
بیان: آیا اداره بهزیستی به کسانی که از کمیته امداد ویا مراکز دیگر خدمات دریافت می کنند هم خدمات ارائه می کند و یا فقط از یک سازمان می توانند خدمات بگیرند؟
از لحاظ قانونی و دستورالعملهای موجود ارائه خدمات به نیازمندان فقط از طرف یکی از ادارات بهزیستی و کمیته امداد صورت می گیرد که هر یک از ادارات بر اساس بخشنامه ها وظایف خاص خود را انجام می دهند.
بیان: برنامه پیش روی سازمان بهزیستی برای مددجویان و افراد تحت پوشش به چه شکل پیگیری می شود؟
پیگیری در جهت بازتوانی مددجویان و معلولین، پرداخت تسهیلات و خدمات بیشتر، کمک به آموزش پیشگیرانه برای سایر اقشار جامعه جهت کاهش معلولیتها و آسیب های اجتماعی و ارتقاء سطح سلامت جامعه
بیان: نشریه بیان به عنوان وظیفه همواره سعی برهمکاری و بازتاب اقدامات و تحولات حوزه های مرتبط با خدمات اجتماعی مانند بهزیستی داشته، نگاه شما به رسانه ها به خصوص در حوزه اجتماعی چیست؟
با توجه به اینکه اداره بهزیستی در حوزه توانبخشی، اجتماعی، پیشگیری و مشارکت های مردمی فعالیت می نماید و با اقشار مختلف جامعه در تعامل می باشد امید است که بازتاب این فعالیت ها از طریق رسانه ها به جامعه، مسئولین و خیرین در خصوص شناساندن این خدمات جهت ارائه خدمات بهتر به جامعه ما را یاری رساند، که خوشبختانه در سالهای اخیر این تعاملات بسیار خوب بوده و اصحاب رسانه همکاری خوبی با این اداره داشته اند.
بیان: در پایان اگر مطلب ناگفته ای دارید بفرمائید
در پایان بار دیگر ضمن تشکر از مسئولین و کارکنان محترم نشریه بیان در همین جا لازم می دانم که از زحمات و پشتیبانی بی دریغ مدیر کل و معاونت های محترم بهزیستی استان، نماینده محترم شهرستان و مسئول دفتر نماینده، امام جمعه و فرماندار محترم، شهردار و اعضای محترم شورای شهر، اعضای محترم شورای مشارکتها و خیرین و نیکوکاران، اصحاب رسانه، شهروندان محترم و خصوصاً همکاران گرامی که با تلاش بی وقفه خود در جهت ارائه خدمات بهتر به نیازمندان و بالا بردن سطح سلامت اجتماعی شهرستان این اداره را یاری نموده اند، کمال تشکر را نمایم.

 

پایان خبر/گروه خبری بیان

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات