امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۱۱/۰۹
کد خبر : 16638
چاپ خبر :
پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان

مسؤولیت یعنی چه؟!

 پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان:در اردیبهشت سال جاری در سرمقاله ای با عنوان عیار فرهنگ در شهرمان نکاتی را متذکر شدیم، لیکن پس از گذشت چند ماه از این موضوع تا کنون اقدام در خور توجهی از سوی متولیان فرهنگ در سطح شهر را مشاهده نکرده ایم و بر آن شدیم تا مجدداً از باب تذکر و یادآوری در خصوص پاره ای از مسائل خصوصاً نام گذاری اماکن عمومی و نظارت بر آنها چند نکته ای را بیان کنیم.

در سالی که فرهنگ شعار اصلی آن و دغدغه رهبر حکیم و فرزانه مان است؛ مسؤولان در امر فرهنگ وظیفه ای مضاعف دارند چه در جنبه سلبی و چه ایجابی آن، فرای جایگاه و اهمیت مسؤولیت پذیری در احکام و روایات و آیات الهی، وظیفه انسانی نیز حکم می کند متولیان فرهنگ جامعه نسبت به آنچه که به آن مسؤولند، وظیفه خود را درست انجام دهند ولو به قیمت اینکه دیگران تعریف و تمجید نکنند و یا در انجام تعهدات خود کوتاهی بورزند.

اگر اعتقاد داشته باشیم در کشوری زندگی می کنیم که مسؤولیت ما در برابر کارهایی که انجام می دهیم تنها یک وظیفه و شاخصه کاری مشخص نیست بلکه ما در تفکرات امام راحل (ره) باید الگوی سازنده ای برای تمام بشریت باشیم و به فکر حکومت عدل جهانی باشیم و این کار کم و کوچکی نیست.

آنگونه که در هفته های اخیر دیدیم که عده ای از بهترین بندگان خدا برای انجام دادن مسؤولیت خویش در مقابله با مهاجمان خون آشام، جان خود را فدا کرده و از بهترین نعمت الهی که همانا جان خویش بود گذشته تا خدای نکرده تعدّی به دیگر همشهریان وارد نشود، خود را سپر بلا کردند تا ما در آسایش باشیم(روحشان شاد). لذا این اتفاقات که رخ می دهد یک سوال جدی به ذهن متبادر می شود آن اینکه ! : علت این جانفشانیها چیست؟ و شاید بتوان اینگونه پاسخ داد اول رضایت خداوند، بعد اجراء مسؤولیت و تعهدکاری! و سوال دیگر اینکه اگر این عزیزان و یا عزیزان دیگر که در عرصه دفاع مقدس جانانه از ناموس این آب و خاک دفاع کردند چه انگیزه ای داشتند؟ می توان به این سوال هم اینگونه پاسخ داد، پاسخ به ندای ولی امر خویش و ادای تکلیف؟ پس ما در حکومتی زندگی می کنیم که در برابر تمام کارها و مسؤولیت های خویش باید الهی فکر کنیم و اگر اینگونه شد و همانند این بزرگواران رفتار کردیم شاهد کم کاریها و کوتاهی ها نخواهیم بود.

ما باید قبول کنیم که دشمن وجود دارد و دشمنان در صدد ایجاد استحاله فرهنگی هستند و یکی از ابزارهای آنها ایجاد حس بی تفاوتی در جامعه و فریضه امر به معروف است. متاسفانه شاهدیم در کشور اسلامی و در شهری که جایگاه اعتقادی و اسلامی بالایی دارد، در ایام کریسمس در برخی از گل فروشی های شهر درخت کاج که سمبل مسیحیت است (که پرداختن به این نماد نیز جایگاه خود را می طلبد) فروخته شده و این چند سالیست که به خوبی در شهر دیده می شود. بدون هیچ عکس العملی از سوی مسؤولان! شاید به این جمله بربخوریم که چه اشکالی دارد؟!

یا برای نام گذاری اماکن شاهدیم بدون توجه به سنخیّت صنف، یا از اسامی ائمه بزرگوار استفاده شده و با کوچک کردن و سبک شمردن، نام آنها را استفاده می کنند؛ و یا از همه بدتر تعابیر لاتین که گاهاً دارای مفاهیم خاص است استفاده می شود، که در اینجا نکته ای نهفته است و آن اینکه در پس این بی تفاوتی رفته رفته فرهنگ منحط غرب در  منظر عموم قرار گرفته، بعد آرام آرام تبدیل به یک رفتار شده و بیگانه شدن نسل جدید با فرهنگ بومی، ایرانی و اسلامی را به همراه دارد، و این یکی از ترفندهای دشمن در ایجاد القاء جنگ روانی و تغییر سبک زندگی است. و نمونه های دیگر وجود دارد که در جای خود قابل بررسی است.

در برخورد با این پدیده ها ی ناچیز به نظر برخی ها نکات با اهمیت و ظریفی نهفته است که لازم است دستگاه های مربوطه واکنش در خور تحسینی از خود نشان دهند. این موضوع ربطی به کار فرهنگی ندارد زیرا آن یکی ایجاد زیرساخت است در عرصه اجتماعی، و این، یک وظیفه جدا که همان موضوع را در ذهن متبادر می کند که حالا که فلان متولی کار خود را انجام نداد به ما هم ربطی ندارد! (به همین راحتی).

ما باید بپذیریم که از ابتداء خلقت مسؤولیت پذیر خلق شدیم؛ در آنجا که خداوند در سوره احزاب آیه 72 می فرماید: (ما امانت خود را بر آسمانها و زمین عرضه داشتیم، پس آنها {بر اثر بی لیاقتی} از پذیرش آن امتناع ورزیدند و ترسیدند، لیکن انسان امانت ما را پذیرفت.)

آسمان بار امانت نتوانست کشید

قرعه فال به نام من دیوانه زدند

و این موضوع اهمیت و جایگاه والای انسانی را می رساند که ما بیهوده آفریده نشدیم و برابر تمام کارهایمان در برخورد با جامعه، خانواده و … مسؤولیم و رساله حقوق امام سجاد (ع) به خوبی به این نکته ها پرداخته است که هر کجا حق است مسؤولیت هم در آنجاست.

شاید ذکر این حدیث گهربار و معروف از پیامبر رحمت و عطوفت که در ایام ولادت ایشان به سر    می بریم خالی از لطف نباشد:

کُلُکُم راع وَ کُلُکُم مسؤول عَن رَعیَه … (همه شما نگهبان و مسؤول یکدیگر هستید.)

همان گونه که همه ما معتقد به این هستیم که باید در برابر خداوند بخاطر تمام رفتارمان پاسخگو باشیم، ان شاء ا… بتوانیم جوابگوی خوبی، در برابر تمام خون های ریخته شده و ستم های روا شده به قشر عظیمی از خانواده های شهداء، ایثارگران، علما و مجاهدان در راه استقلال این مرز و بوم باشیم. ان شاء ا…

 

   م.ولایتی

 

 

 

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات
  1. همه دوستان اهل قلم نشریه بیان خداقوت

  2. شهروند گفت:

    با سلام
    منون آقا یا خانم م.ولایتی نوشته شیوا و صریحی بود و به نکات مهمی در شهرمان اشاره داشت که جای بسی تامل و تفکر در آن است.
    مسؤولیت و مسؤولیت پذیری که متاسفانه امروزه کمی مورد بی لطفی قرار گرفته است

دیدگاه شما

تبلیغات