امروز : پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۱۱/۰۸
کد خبر : 16605
چاپ خبر :
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان

منبت گلپایگان به ثبت ملی رسید

 مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان با بیان اینکه به صنعت گردشگری و درآمدزایی که این حوزه می‌تواند داشته باشد توجهی نمی‌شود، گفت: صنایع دستی کشور در حال نابودی است و عملا در کشور قوانین میراث فرهنگی زیر پا گذاشته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان،مهدی نوبخت در جلسه شورای شهر با اشاره به دهکده گردشگری کوچری اظهار کرد: باید روحیه پس زدن پول از گلپایگان به سمت استان را از خود دور کنیم. یک سرمایه‌گذار برای حوزه گردشگری دهکده کوچری وارد گلپایگان شده است، اما با او همکاری نمی‌شود، به همین دلیل ممکن است مانند بقیه سرمایه‌گذاران کار را نیمه کاره رها کند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان گفت: می‌خواهیم در حریم آثار تاریخی ساخت و ساز انجام نشود و اگر می‌شود اصولی باشد که بافت شهر بهم نریزد که متاسفانه در چند سال اخیر بافت شهر بهم خورده است.

نوبخت در رابطه با صنایع دستی گلپایگان افزود: 500 هنرمند صنایع دستی را شناسایی کرده‌ایم که 400 نفر آنها فعال هستند و توانسته‌ایم در راستای فروش تولیداتشان فعالیت‌های مثبتی را انجام دهیم، هم‌چنین منبت گلپایگان را نیز به ثبت ملی رسانده‌ایم.

وی گفت: بی ثباتی مدیریتی در میراث فرهنگی کشور مشکل ساز شده است و مسئولانی که در شهرستان‌ها هستند نمی‌دانند باید چه تصمیمی بگیرند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اضافه کرد: جایگاه فرهنگی و تاریخی ایران در جهان متاسفانه جایگاه پایینی است، اگرچه رتبه دهم تعداد آثار تاریخی دنیار را داریم، اما جایگاهمان حتی بین 100 کشور دنیا نیست.

نوبخت خاطر نشان کرد: به صنعت گردشگری و درآمدزایی که این حوزه می‌تواند داشته باشد توجهی نمی‌شود، هم‌چنین صنایع دستی کل کشور نیز در حال نابودی است و عملا در کشور قوانین میراث فرهنگی زیر پا گذاشته می‌شود.

وی اظهارکرد: در کل کالبد میراث فرهنگی کشور استفاده نکردن از نیروی متخصص، اصلی‌ترین مشکل است، همان طور که در شهرستان با این معضل نیز دست در گریبان هستیم.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی گلپایگان با بیان اینکه تبدیل شدن نمایندگی به اداره نیازمند هیچ گونه امتیازی نیست، گفت: نمایندگی بودن میراث فرهنگی گلپایگان آن مانوری را که یک اداره دارد، نمی‌تواند انجام دهد و در برخی تصمیمات باید نظر استان را بگیریم که آنها تا زمانی که کاری به نفع خودشان نباشد عملی انجام نمی‌دهند.

نوبخت ادامه داد: فضای فیزیکی و ساختمانی میراث فرهنگی شهرستان حتی در حد یک نمایندگی نیست، اما توقعات در حد اداره است و از این نظر به شدت در مضیقه هستیم .

وی در خصوص خانه‌های قدیمی شهرستان اظهار کرد: خانه‌های قدیمی گلپایگان را برای نوسازی تخریب می‌کنند و مسئولان نوسازی شهرستان نیز به صاحبان این خانه‌ها می‌گویند این خانه‌ها را تخریب کنید. بافت تاریخی شهر را به هم می‌زنند و حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که نماسازی‌ها همگن با بافت گلپایگان باشد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان گفت: تلاش می‌کنیم که گردشگر وارد شهرستان شود، اما متاسفانه اجازه تبلیغات گسترده در کشور را نداریم و باید با استان هماهنگ کنیم که آنها نیز به خاطر منفعت خودشان این اجازه را نمی‌دهند. یکی دیگر از مشکلات اصلی در گلپایگان این است که مسئولان استانی مربوطه وارد شهرستان نمی‌شوند.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات
  1. ایمان فراست گفت:

    سلام
    این منبت بلاخره کی ثبت شده، پارسال که در گزارش ها بود!
    دوسال قبل هم که بود!
    امسال هم که هست!
    راستیتش نکنه هنوز ثبت نشده! اشکال نداره جزو گزارش عملکرد سالیانه که میاد!
    کی می فهمه؟

  2. روح الله گفت:

    یه نگاهی به شهرهای اطرافمون بکنیم. چرا فقط گزارش عملکرد می دیم. شهرهایی که صنایع دستی معتبری نداشتند تاحالا چندتا ثبت داشتند. شهرهایی که آثار تاریخی نداشتند هم کلی اثرثبتی دارند. همین خمین بغل گوشمون 40 تا اثر ثبتی داره .و ما با این غنای فرهنگی 25 تا داریم که 2 تاش هم از بین رفته یکی تپخه تاریخی 7000 ساله لهرامش و دیگری حمام حاجی!
    واقعاً جای تاسفه

  3. اشرف فصاحت گفت:

    چرا اداره میراث فرهنگی به حفاری های غیر مجاز در تپه های تاریخی و نقض حریم آثار تاریخی همچون مناره سلجوقی که بغل گوششون هست و مسجد جامع واکنش نشون نمیده؟

  4. ناشناس گفت:

    این همه هنرمند که می گن کجان که ما بی خبیریم و نمی بینیمشون؟
    بازهم خدا پدر شهرداری را بیامرزه که این بازارچه صنایع دستی را برای این هنرمندای مظلوم درست کرد

  5. اصغر فروغی گفت:

    شنیده بودم میراث فرهنگی کشور چند سال پیش می خواست مسجد جامع را ثبت جهانی کنه. چی شد؟
    این میراث فرهنگی گلپایگان نتونست کار را پیگیری کنه و به جاش مسجد جامع تصفهان ثبت شد. جای تاسفه این کم کاری ها و عدم توجه ها تو تاریخ ثبت میشه.
    این سنگ نگاره های کوچری هم که به همت بچه های دوستداران میراث فرهنگی وردپاتکان تا حالا به اینجا رسیده و اونها خانم دکتر چوبک رئیس پژوهشکده را اوردن گلپایگان تا به این مسئله رسیدگی کنه.

  6. گلپایگانی گفت:

    با سپاس از انجمن وردپاتکان بابت زحماتی که در این مدت کشیدند
    به زودی تنها انجمن رسمی دارای مجوز از اداره میراث فرهنگی فعالیت خودش را اغاز می کند ، این انجمن به صورت کامل از قواعد ، چارچوب از اداره میراث میراث فرهنگی گلپایگان تبعیت می کند
    باز هم از شما ممنون و امید است در آینده موفق باشید
    زمانی که این انجمن فعال گردد دیگر نیازی به حضور انجمن وردپاتکان نیست
    با سپاس مدیر عامل انجمن مورد تایید و رسمی میراث فرهنگی گلپایگان

  7. سعید گفت:

    دوباره گزارش تکراری!!!
    خسته شدیم از این آدمایی که فقط گزارش می دن و یه ارزن کار بلد نیستند

  8. محمد لوایی گفت:

    گلپایگانی عزیز، با ثبت انجمن یا انجمن های مردم نهاد که کاری از کار پیش نمیره، مهم اینه که گام مثبتی در راستای پیشرفت شهرمون برداشته بشه،من زیاد انجمن دوستداران گلپایگان را نمیشناختم ولی از طریق یکی دوستانم با فعالیتهاشون آشنا شدم، به نظرم کارهای ارزنده ای را تابحال انجام دادند و به قول کاربران بالا مثل اداره هایی که شعار و آمار عملکردمیدهند نیستند.

  9. احسان شربفی گفت:

    همش آمار …. .
    هنرمندای شهرمون بخصوص صنایع دستی به خاطر عدم حمایت ، یکی یکی دارن از شهر مهاجرت میکنند . نمونش آقای مجید منتظری (منبت کار و گره چین ساز بود که چند وقت پیش به تهران مهاجرت کرد . استاد مرتضی منتظری هم در کنج مغازه کوچکش در گوگد در نهایت گمنانی و مظلومیت روزگار میگذرونه نگاهی هم که به سایت های اینترنت بیندازیم می بینیم که منبت را به اسم آباده شیراز میشناسن تا گلپایگان! نمایشگاههایی که هم در شهر برگزار میشه به همت خود هنرمندانه نه از صدقه سری میراث فرهنگی . چند نفری هم که میشناسم که حرفه صنایع دستی دارند از بی حمایتی های دفتر میراث فرهنگی گلپایگان خیلی ناراصی اند .
    آقای نوبخت هم به جای درک وضعیت موجود و برطرف مشکلات ، مرتب در جلسات و مصاحبه هاش می فرمایند: جایگاه فرهنگی و تاریخی ایران در جهان متاسفانه جایگاه پایینی است، اگرچه رتبه دهم تعداد آثار تاریخی دنیار را داریم، اما جایگاهمان حتی بین ۱۰۰ کشور دنیا نیست.!!!
    فقط بلدند کارهایی را که دیگر ادارات و سازمانها برای شهر انجام میدهد به اسم خودشون مصادره کنند .

  10. اشرف فصاحت گفت:

    آقای شریفی عزیز:
    جانا سخن از زبان ما می گویی…

  11. محسن گفت:

    چرا باز آمار !!!!!
    کدام خروجی ؟

  12. ناشناس گفت:

    بیان چرا در انتشار نظر خوانندگان خود صادق نیست و اقدام به عدم نمایش یا سانسور نظرات خوانندگان می کنید

    • بیان گفت:

      کاربر گرامی با سلام
      برای چندمین بار اعلام میداریم این سایت تنها نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده مخاطبین را در چهارچوب قوانین و معیارهای اخلاقی انتشار می دهد. و از انتشار نظرات افرادی را که با یک آی پی و تحت نامهای مختلف قصد بد اخلاقیهای رسانه ای دارند خودداری می نماید.

  13. وانشانی گفت:

    با سلام
    شیطنت بازی و بد جلوه دادن ادارات گلپایگان کار شایسته ای نیست
    به خصوص دوستانی که نظر می گذارند که مشخصا از طریق انجمن وردپاتکان می باشد ، زیرا کافیست شما یکبار از سایت این گروه دیدن فرمایید ملاحظه می کنید دقیقا همه جوره با اداره میراث شهرستان مخالفت می کنند
    مثلا وقتی اون عکسهایی که برای سایت شما فرستاده شده در خصوص نقشه که اشتباه شده اگر برید ببینید متوجه میشید از طرف خود انجمن وردپاتکان بوده
    و با یاری خدا ایشالله این انجمن دیگه به پایان فعالیت خودش رسیده

  14. عظیمی گفت:

    درود بر شما، من کاری به این مشاجرات ندارم
    ولی اگر کمی واقع بین باشیم می بینیم که شهرستان گلپایگان طی این چند ساله در بخش ها و موضوعات مختلف پیشرفت درخوری داشته ولی در بخش تفریحات، سرگرمی و گردشگری کمتر شاهد تغییرات بودیم، کاش به جای حاشیه سازی یکم دلسوزانه به فکر کمبود ها و نارسایی های شهرمون بودیم
    من شهرهای زیادی را ازنزدیک دیدم اداراتشون باهم همدل و یکرنگند
    ولی در گلپایگان فقط به فکر تخریب همدیگر هستند.
    شاید یکی از دلایلش در راس کار بودن برخی از مسوولین بی تفاوت هست و یا…

  15. دلسوز گفت:

    مشکل اینجاست که جایگاه خودمان را فراموش کرده ایم و خدای به این بزرگی را بالای سر خود نمی بینیم. خدا خود شاهد است و بر اعمال همه نظارت دارد و خود جواب افرادی را که به دوستان انجمن دوستدارن میراث گلپایگان (که الحق و الانصاف تلاش مجدانه ای دارند ) ضربه می زنند را خواهد داد. بدانید خدا تنها نظاره گر نیست و روزی مکافات خود را نشان خواهد داد.

دیدگاه شما

تبلیغات