امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۱۰/۲۶
کد خبر : 15919
چاپ خبر :
کارشناس ایتالیایی

پشت پرده اتفاقات پاریس کسانی هستند که می‌خواهند تصویری تاریک از اسلام ارائه کنند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان؛ تیتزیانا چاواردینی، روزنامه نگار، انسان شناس، کارشناس خاورمیانه در گفتگو با پایگاه خبری ایتالیایی “تاگ 24” در خصوص احتمال تکراری اتفاقات اخیر فرانسه این بار در کشورهای اروپایی گفت: آنچه در پاریس روی داد غیرمترقبه بود و به دشواری خواهیم توانست از شوک حاصل از آن خارج شویم. ما سرشاز از خشم، انزجار و نگرانی هستیم و خود را آسیب پذیر می بینیم. نمی دانیم باید از خود در برابر چه چیزی و چه افرادی دفاع کنیم. متاسفانه این واقعه بار دیگر تکرار خواهد شد و باید بپذیریم که این مجموعه شر، متوقف نخواهد شد.

تروریسم اشاعه اسلام‌هراسی را دنبال می‌کند

وی افزود: هدف آنهایی که در پشت سر این تروریستها، که ما آنها را اسلامی می خوانیم، قرار دارند ایجاد حداکثر اغتشاش و وحشت ممکن است. این اقدامات جنایتکارانه انگیزه مذهبی ندارد و برخاسته از منافع سیاسی و اقتصادی بسیار پیچیده است. ما فقط تماشاگران این صحنه هستیم. آیا تمامی مسلمانان تروریست هستند؟ اینجا دین فقط یک بهانه است. این تروریسم صرفأ هدف وحشت افکنی در میان مردم و اشاعه اسلام هراسی را دنبال می‌کند. مانند آنچه در سال 2001 پس از حمله به مرکز تجاری نیویورک اتفاق افتاد.

ایران اولین کشور مسلمان بود که اقدامات تروریستی پاریس را محکوم کرد

چاواردینی در خصوص اینکه برخی می‌گویند “تمام مسلمانان تروریست نیستند، اما از اقدامات تروریستی فاصله نمی گیرند” توضیح داد و گفت: این کاملأ کذب است. شمار بسیار زیادی از مسلمانان از اقدامات تروریستی فاصله گرفته اند. ما از کدام مسلمانان صحبت می کنیم؟ اگر از کشورهای مسلمان صحبت می کنیم باید بدانیم که اولین کشوری که اقدامات تروریستی پاریس را محکوم کرد جمهوری اسلامی ایران بود. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، بلافاصله پس از رویداد پاریس اعلام کرد که هر گونه اقدام تروریستی علیه افراد بیگناه با دین اسلام بیگانه است. اگر در مورد انجمن های اسلامی در ایتالیا صحبت می کنیم به شما یادآوری می کنم که تمامی آنها به شدت واقعه پاریس را محکوم کرده اند. اسلام، قربانی تروریست‌هاست.

کارشناس ایتالیایی ادامه داد: مسلمانان از سراسر اروپا صدای خود را علیه تروریسم بلند کرده و در (رسانه‌های اجتماعی) با هشتگ “نه به نام من” انزجار خود را از جنایتکارانی که به نام دین اسلام از تعالیم این دین سرپیچی می کنند، اعلام کرده اند. بنابراین آیا همه مسلمانان تروریست هستند؟ اصلأ و ابدأ اینطور نیست. متاسفانه مشاهده می کنیم که برخی از سیاستمداران ایتالیایی دنباله رو افکار عمومی هستند و بر روی آتش، بنزین می پاشند و نمی فهمند که اشاعه اسلام هراسی، چگونه به کشورشان آسیب می رساند و چاشنی بمبی در انتظار انفجار را روشن می کند.

القاعده و داعش دو روی یک سکه هستند

چاواردینی در پاسخ به این سوال که “چه تفاوتی بین القاعده و داعش وجود دارد؟”، اظهار داشت: تا چند ماه پیش به نظر می رسید که القاعده در پی ضربه زدن به غرب و داعش در پی ضربه زدن به خاورمیانه است. اما امروز این تفاوت وجود ندارد و هر دو سازمان، دو روی یک سکه هستند. این دو گروه تروریستی از سوی کشورهایی تامین مالی می شوند که می خواهند اسلام را به عنوان دشمن شماره یک غرب ترسیم کنند. همه باید به این موضوع فکر کنیم که منافع کدام کشورها در گرو ترسیم چنین تصویری از دین اسلام است. آیا واقعأ فکر می کنیم که کاریکاتوریستهای شارلی ابدو به دلیل ترسیم تصاویر فکاهی از پیامبر اسلام کشته شدند؟ این اقدام تروریستی و انگیزه های مرتبط با آن واقعأ عجیب است.

پشت پرده اتفاقات پاریس کسانی هستند که می خواهند تصویر سیاهی از اسلام ارائه کنند

وی در این خصوص که “به نظر برخی، اتفاقات پاریس به دلایل مختلف شک برانگیز است” گفت: هر بار که واقعه ای مانند آنچه در پاریس روی داد اتفاق می افتد، هر کدام از ما در مورد آن تصورات خودمان را داریم. برخی از ما، به روایات رسمی اکتفا می کنند و برخی دیگر، درپی تعمیق بیشتر موضوع بر می آیند. البته ما فقط می توانیم حدس بزنیم و تصور بکنیم. اما در هر صورت تردیدهایی وجود دارد و این سئوال مطرح است که چرا این رویداد آنقدر عجیب است که برخی به فکر توطئه افتاده اند. من شخصأ فکر می کنم که چطور دو جوان موفق شده اند بدون برخورداری از حمایت یک سازماندهی قوی مرتکب چنین عملی بشوند؟ به نظر من در پشت سر این واقعه همان افرادی قرار دارند که می خواهند از اسلام تصویر سیاه و خطرناکی را ارائه بدهند.

چاواردینی افزود: به نظر من پیشنهاد نتانیاهو به اولاند در مورد همکاری موساد با دستگاههای اطلاعاتی فرانسه، فقط برخاسته از مهربانی نیست. آیا توقع دارند که این کمک به نحوی جبران بشود؟ شاید مذاکرات هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک، از جمله راههای جبران این کمک باشد. فراموش نکنیم که فرانسه با به رسمیت شناختن فلسطین، اسرائیل را به شدت خشمگین کرده است. باید بر روی این موضوعات فکر بکنیم.

انتهای خبر/

منبع:تسنیم

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات