امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۱۰/۱۰
کد خبر : 14380
چاپ خبر :
تبعیضی به نام وتو؛

پیش‌نویس قطعنامه فلسطین به دلیل وتوی آمریکا در شورای امنیت تصویب نشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان؛ به نقل از المیادین، نشست فوق العاده شورای امنیت برای بررسی پیش نویس قطعنامه فلسطین بامداد چهارشنبه، آغاز شد.

پیش نویس قطعنامه فلسطین در شورای امنیت با یک رای مخالف آمریکا (وتو) و استرالیا، پنج رای ممتنع و هشت رای موافق تصویب نشد.

شبکه الجزیره گزارش داد که هشت عضو شورای امنیت از پیش نویس قطعنامه فلسطین حمایت کردند. بر اساس این گزارش، ایالات متحده آمریکا قطعنامه پیشنهادی فلسطین در شورای امنیت را وتو کرد.

در جلسه علنی که در مقر شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد، 8 عضو شورا به قطعنامه ارائه شده توسط فلسطینی‌ها رای مثبت دادند، پنج کشور رای ممتنع دادند و آمریکا و استرالیا با آن مخالفت کردند. این در حالی است که بریتانیا با آمریکا هم صدا شده بود و اعلام کرده بود که نمی‌تواند پیش نویس فلسطینی را تایید کند. البته بریتانیا دیگر عضو دائم شورای امنیت به قطعنامه رای ممتنع داد.در مقابل فرانسه، چین و روسیه، کشورهای عضو دائم شورای امنیت، به قطعنامه رای مثبت دادند.

آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل ارائه پیش نویس قطعنامه فلسطین به شورای امنیت را نقض توافقات سابق فلسطینی اسرائیلی دانست.

سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در این باره گفت: «پیش نویس ارائه شده برای بحث ارائه نشد و می‌تواند به تنش بیشتر میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی منتهی شود. مخالفت ما به این معنی نیست که ما خواهان رنج‌های فلسطینی‌ها هستیم، اما ما می‌دانیم که این اوضاع تنها از راه مذاکرات پایان می‌یابد.» وی افزود: «در پیش نویس قطعنامه بندهایی هست که مانع از ادامه مذاکرات می‌شود.»

تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس روز چهارشنبه گذشته پیش نویس قطعنامه تازه ای را که با مشارکت کشور های عربی تنظیم شده از طریق نماینده دولت اردن برای طرح در شورای امنیت به اعضای این شورا ارائه کرد.

این قطعنامه عقد پیمان صلح میان دولت خودگردان فلسطینی و رژیم صهیونیستی تا پایان سال 2016 و خروج نیروهای اسرائیلی از کرانه غربی تا پایان سال 2017 را خواستار شده است.

در این پیش نویس قطعنامه بر تعیین سقف زمانی برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل و تشکیل دولت فلسطین تا پایان سال 2017 تاکید شده است.
این قطعنامه پس از بررسی، در میان 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شده است و اگر حد اقل 9 رای موافق را به دست می آورد به تصویب می رسید.

روز گذشته “صائب عریقات” عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) تاکید کرد که تلاش های فلسطین برای موفقیت رأی گیری درباره پیش نویس قطعنامه فلسطینی تا لحظه اخیر ادامه خواهد داشت و پس از آن نیز در صورت شکست در تصویب این قطعنامه، تصمیمات جایگزین از جمله پیوستن به سازمان های بین المللی اتخاذ خواهد شد.

دینا قعورا نماینده اردن در سازمان ملل متحد که پیش نویس قطعنامه را برای تصویب در اختیار اعضای شورای امنیت قرار داده بود گفت: «پیش‌نویس عربی ارائه شده یک تصمیم یک جانبه نبود.» وی تصریح  کرد: «با وجود رای نیاوردن قطعنامه، به تلاش‌های خود برای حل و فصل تنش ادامه خواهیم داد.»

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات