امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۱۰/۰۵
کد خبر : 13915
چاپ خبر :

توقع احمقانه غربی ها از ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان ، پس از مذاکرات مسقط و وین، برخى رسانه هاى غربى در هفته هاى اخیر گفته اند که بحث نظارت بر موشک هاى ایران هم در این مذاکرات مطرح شده است. البته مقامات رسمى ایران همچون سردار دهقان وزیر دفاع و هم چنین دریابان شمخانى رئیس شوراى عالى امنیت ملى اعلام کرده اند که فعالیت هاى موشکى ایران نظارت بردار نیستند.  نظارت، کنترل و محدودسازى برنامه موشکى جمهورى اسلامى از اهداف راهبردى غرب در کنار موضوعاتى  چون کنترل هسته اى قرار دارد. در اظهارنظرهاى مقامات آمریکایى، اروپایى و صهیونیستى، به کرات این نوع هدف گذارى در قبال برنامه موشکى ایران ملاحظه مى شود.
این نوع موضع گیرى ها سؤالات فراوانى را در اذهان کارشناسان پدید مى آورد که مهم ترین این سؤالات، چرایى  تمرکز غرب بر قدرت موشکى ایران است. اهمیت این سؤال آنگاه بهتر فهم مى شود که توجه کنیم، اخیراً برخى از مقامات و صاحب نظران غربى و خصوصاً آمریکایى، بیان داشته اند که کنترل برنامه موشکى ایران مهم تر از برنامه هسته اى  ایران است! براى پاسخ به این سؤال دو گزاره زیر را مى توان مورد توجه قرار داد:
1- غرب از آن جهت نگران برنامه موشکى ایران است که پیش بینى مى کند در آینده جمهورى اسلامى در پر تو همین قدرت موشکى، کشورهاى اروپایى و آمریکا را مورد هدف قرار دهد و امنیت آنان را به خطر اندازد.
2- غرب نگران آن است که جمهورى اسلامى در پرتو توسعه قدرت موشکى بالا، به یک قدرت بازدارندگى نظامى  پایدار و اطمینان بخش دست یابد و جرئت تهاجم به خود را در پرتو همین قدرت موشکى از تمامى دشمنانش سلب نماید.
سؤال اکنون این است که کدام گزاره در مورد نگرانى هاى غرب و خصوصاً آمریکا در قبال برنامه موشکى ایران صحیح است. نگارنده بر این اعتقاد است که غرب از بابت گزاره اول هیچ نگرانى ندارد. غربى ها به خوبى مى دانند که ایرانى ها بر اساس اعتقادات دینى و مذهبى از یک طرف، به استناد سوابق تاریخى و روحیات ملى از طرف دیگر، به هیچ وجه اهل تجاوز و لشکرکشى به دیگر کشورها و راه انداختن جنگ با نگاه توسعه طلبانه نیستند.
بنابراین نگرانى غربى ها گزاره دوم است و آنان به شدت تلاش مى کنند شاید بتوانند از دستیابى جمهورى اسلامى به یک قدرت بازدارندگى پایدار و اطمینان بخش جلوگیرى کنند. البته باید به غربى ها گوشزد کرد که در پر تو مجاهدت هاى خاموش و کارهاى شبانه روزى فرزندان ملت ایران، اکنون جمهورى اسلامى به چنین قدرتى دست یافته است و در پرتو همین قدرت، تمامى تهدیدات نظامى آمریکا و رژیم صهیونیستى علیه ملت ایران غیر معتبر شناخته مى شود.
بر این اساس غربى ها در تلاشند تا بتوانند شاید زمینه هاى نظارت، کنترل و محدودسازى برنامه موشکى ایران را با ابزار تهدیدها و تحریم ها فراهم سازند و از این رهگذر قدرت بازدارندگى نظامى ایران را مخدوش نمایند. کسانى  بحث کنترل برنامه موشکى ایران را مطرح مى سازند که هر از چندى جمهورى اسلامى ایران را به اقدام نظامى  تهدید مى کنند، لکن جرئت عملى سازى تهدید خود را ندارند. کشورهایى که جمهورى اسلامى ایران را یک مانع اساسى و بزرگ بر سر راه سلطه جویى ها و زیاده خواهى هاى خود در جهان مى بینند، تضعیف قدرت دفاعى  ایران را یک ضرورت مى دانند و در همین راستا بر کنترل برنامه موشکى جمهورى اسلامى تمرکز مى کنند. این کشورها تصور مى کنند راه نهایى برداشتن مانع ایران از سر راه، یک تهاجم نظامى است و لازمه این تهاجم، کنترل برنامه موشکى جمهورى اسلامى به بهانه هاى گوناگون مى باشد. آنان این گونه به موضوع مى اندیشند که اگر در این مقطع زمانى نتوانند برنامه موشکى ایران را در کنار برنامه هسته اى با ابزار فشار تحریم ها کنترل و محدود سازند، باید براى  همیشه فکر حمله نظامى به ایران را از ذهن خود خارج کرده و جمهورى اسلامى را به عنوان یک قدرت مؤثر نه تنها منطقه اى، بلکه یک قدرت تعیین کننده جهانى به رسمیت بشناسند. براى این که صحت گزاره دوم با استدلال مستحکم شود، توجه به نگاه غرب و خصوصاً آمریکایى ها و صهیونیست ها به تأسیسات غنى سازى اورانیوم در فردو، کفایت مى کند. غرب وقتى به اجبار غنى سازى در ایران را به اجمال پذیرفت، تأکید بر آن داشت و دارد که غنى سازى در نطنز باشد و در فردو نباید تأسیسات غنى سازى باشد. یکى از موارد اختلافى در مذاکرات یک سال گذشته، موضوع فردو از همین منظر بود.
حال سؤال این است که اگر غربى ها و آمریکایى ها، اصل غنى سازى و برخوردارى ایران از چرخه سوخت هسته اى  را پذیرفته اند، به چه دلیل اصرار دارند که این غنى سازى نباید در فردو باشد و ایران باید فقط تأسیسات غنى سازى  نطنز را نگه دارد و فردو را تعطیل نماید؟ بررسى هاى کارشناسى در این خصوص، نشان مى دهد که دلیل اصرار آمریکایى ها و متحدینشان از جمع آورى تأسیسات هسته اى در فردو و تعطیل کردن آن، آسیب ناپذیرى این تأسیسات در هر نوع حمله هوایى و موشکى است!
آرى آنان در حالى که پاى میز مذاکره جدى غنى سازى را براى جمهورى اسلامى مى پذیرند، اما از همین الان به گونه اى به این موضوع نگاه مى کنند که این غنى سازى باید در محلى باشد که اگر لازم شد، روزى بتوانند با حملات موشکى و هوایى آن را نابود کنند! حال که این موضوع روشن است که غربى ها همواره فکر تجاوز نظامى به ایران را در سر مى پرورانند، باید بدانند که جمهورى اسلامى، هرگز بر سر قدرت دفاعى ملت ایران با آن ها معامله نخواهد کرد و همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامى فرمودند، توقع کنترل و محدودسازى برنامه موشکى ایران، یک توقع احمقانه و ابلهانه است.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات