امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۱۰/۰۲
کد خبر : 13690
چاپ خبر :
مسئول اتحاديه دانش آموزي يزد و روايت دفن شهدای گمنام:

سناریوی معراجی‌ها این بار در یزد تکرار شد / دولتی‌ها می گفتند در صورت تدفین شهدا یونسکو معترض می‌شود/ تابش در فیس بوک خود پیام داده که جناح مقابل را شکست دهید

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، ماجرای دفن شهدای یزد انسان را ناخودآگاه به یاد سریال «معراجی‌ها» می‌اندازد؛‌ سریالی که حالا شاید بهتر بتوان آن را فهمید که دلیل مخالفت‌ها و کوبیدن‌های ده‌نمکی برای پخش آن چه بوده است. این اتفاق تقریبا همان سناریو را با شکل و شمایل دیگر دوباره تکرار کرد؛ سناریویی که به نظر می‌رسد درآن غیر از سوءاستفاده‌های سیاسی،‌ بازی رسانه‌های هم نقش پررنگی دارد.

گفته می‌شود مخالفت‌ها به دلیل حفظ میراث فرهنگی یزد بوده اما گویا ماجرا چیز دیگری است که خبرنگار پایگاه 598 آن را از زبان علی اکبر فرهید مسئول اتحادیه دانش آموزی یزد جویا شده است.

چه شد که پیکره شهدای گمنام را به یزد آوردند؟

از هشت ماه قبل بود که اهالی و کسبه واصناف درخواست کرده بودند تا تعدادی از شهدای گمنام را به یزد منتقل کنند و در تکیه امیرچخماخ دفن نمایند برهمین اساس سردار باقرزاده در پاسخ با خواست آنها به یزد تشریف آورد. در جلسه‌ای با حضور نماینده ولی‌فقیه و نمایندگان مجلس و برخی مسئولان استان موافقت اولیه صورت گرفت تا تعدادی از شهدا دراین مکان تدفین شوند.

پس چرا حالا مخالفت می‌کنند؟

امام جمعه و نماینده ولی فقیه موافق به کار بوده ولی از همان ابتدا استانداری چندان رضایت نداشت البته گویا بعد ازآن راضی شده بود ولی معاون سیاسی ایشان و فرمانداری هم مخالف بوده‌اند آنها کار را به شورای تامین رساندند و ابراز مخالفت کردن.

از قرار جای دیگری را مشخص کرده‌اند؟

بله در ضلع شرقی تکیه، ‌تکه زمین پرت و دورافتاده‌ای است که برای تدفین شهدا مشخص کرده‌اند که محل اولا درشان جایگاه شهدا نیست و ثانیا دارای صاحب است. مالک سند آورده و گفته این زمین متعلق به چهار نفر است و اجازه نمی‌دهیم مصادره شود.

134558

(مخروبه ای که مدیران دولتی برای تدفین شهداء پیشنهاد داده اند)

گفته می‌شود زمین وقفی است برای همین اجازه تدفین شهدا را نمی‌دهند؟

همین بهانه آقایان شده بود که چون مکان وقفی است نباید شهدا را اینجا دفن کرد برای همین از حضرت آقا استعلام کردند و ایشان فرمودند بلامانع است شهید به محل اعتبار و زینت می‌بخش.

این‌که می‌گویند محل تاریخی است و تدفین شهدا باعث تخریب یک اثر تاریخی و قدیمی می‌شود چطور؟

بله این ادعا را هم را دارند و این‌که یونسکو معترض می‌شود؛ درحالی‌که خودشان چند سالی است در دو ضلع غربی و شرقی میدان دو ساختمان بزرگ ساخته‌اند و آبنماهایی که حفاری زیادی داشت حالا برای تدفین شهدا که سی متر با مناره‌ها فاصله دارد و چندان هم عمیق نیست این‌گونه مدعی هستند که مبادا یونسکو معترض شود کسی نیست بگوید به فرض محال آسیبی هم ایجاد شود که اصلا امکانش نیست بونسکو و یک بنا مهم‌تر است یا شهدایی که به خاطر دین و ناموس و ملت جان خود را داده‌اند.

عکس‌العمل میراث یزد به این قضیه چه بوده است؟

تعدادی از سمن‌ها حدود بیست نفری بودند که با پلاکارد جلوی استانداری تجمع کردند و خواستار دخالت استانداری برای حفظ میزراث فرهنگی بودند که البته حضورشان تاثیری نداشت.

به نظر شما محرک اصلی این مخالفت‌ها چه کسانی هستند؟

افرادی که از زمان اصلاحات باقی مانده‌اند و نیات سیاسی دارند. تابش نماینده مردم اردکان در مجلس و پسرخواهرخاتمی در فیس بوک خود پیام داده که جناح مقابل را شکست دهید از طرفی وقتی مقام ارشد استان با خاتمی دیدار می‌کند نباید بیش از این انتظار داشت.

عکس‌العمل مردم و کسبه به این قضایا چه بود؟

مردم متدین و خانواده‌های شهدا و علما همه خواستار تدفین شهدا بوده و هستند آنها بدون این‌که زیر پرچم و نماد خاصی باشند از همان ابتدا خواستار دفن شهدا در تکیه بودند زیرا آنها را برکت محل می‌دانند. در روز 28 صف جماعت زیادی در تکیه جمع شدند و نماز ظهر و عصر خوانده شد و مراسم زیارت عاشورا برگزار گردید هشت قبر آماده کردند و تا صبح در میدان ماندند و عزاداری داشتند.

134557

(موقعیت تدفین شهداء در ورودی میدان و مقابل حسینیه امیرچخماق یزد)

چرا فقط پیکردوتن از شهدا را دفن کردید؟

هدف این بود تا آقایان را در عمل انجام شده قرار بدهند ولی بقیه شهدا را گذاشتند تا با مراسم تشییع و حضور جمعیت بیشتر مردم دفن کنند، زیرا شان و مقام شهدا خیلی بالاست و باید با شکوه و عظمت تشییع شوند و بعد تدفین کنند برای همین قرار است روز شهادت امام رضا پیکر این عزیزان را از محل امامزاده جعفریه تا تکیه امیر چخماخ یعنی محل تدفین، با برگزاری مراسم ‌تشییع بشوند.

این اتفاق قبل ازاین هم در یزد رخ داده است؟

نه. پیش ازاین در دانشگاه پرستاری و ‌دانشگاه آزاد یزد و برخی مکان‌های دیگر شهدای گمنام دفن شده‌اند ولی این برای اولین بار است که چنین قبح‌شکنی درباره شهدا می‌شود.

برای این‌که دیگر شاهد تکرار چنین اتفاقات در یزد نباشیم چه باید کرد؟

مردم از هر قشر و گروهی که هستند باید مراقب باشند و از شخصیت و هویت دینی خود به‌خصوص شهدا دفاع کنند تا دیگر چنین اتفاقاتی در شهر دارالمومنین یزد رخ ندهد. در کنار این قضیه باید بصیرت‌افزایی کرد؛ متاسفانه برخی حزب‌اللهی‌های ما که بصیرت ندارند معترض هستند و می‌گویند دفن شهدا دراین مکان بی‌حرمتی به شهداست اینجا توریست‌ها می‌آیند وعکس می‌گیرند خوب نیست درحالی‌که اصلا این مسائل اهمیت ندارد. یادمان نرود شهدا اعتبار، عزت، هویت و فرهنگ زنده ما هستند که باید به هرقیمت یاد و نامشان حفظ شود.

مصاحبه از : معصومه طاهری

 

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات