امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۹/۲۶
کد خبر : 13194
چاپ خبر :
مصاحبه اختصاصی؛

عبادت بجز خدمت خلق نیست …

«چه روزگاری شده که هیچ کَس به کسی نیست !»،«دیگه رحم و مروّتی وجود نداره !»،«این چشم به اون چشم نیست !، فقط دو دستی باید بچسبی به سر خودت !»

جملات فوق امروزه زیاد شنیده می شود که به صورت محاوره در جامعه مطرح است و به این معنا و موضوع می دَمَد که در جامعه امروزی انسانیت کم رنگ و شاید بعضاً عده ای معتقداند که اصلاً رحم و مروّت امروزه جایگاهی ندارد. ولی باید گفت که هنوز هم هستند کسانی که بدون توجه به حرف و حدیث های محاوره ای رایج در جامعه بدون کمترین چشم داشتی خالصانه و صادقانه، و بسیجی وار خود را وقف خدمت به جامعه و هم نوع کرده اند و فکرشان چیزی نیست جزء خدمت به آسیب دیدگان و از کار افتادگان؛ و من و تو نیز می توانیم جزئی از آنان باشیم.

مطالبی که در ادامه می آید گفتگویی است که نشریه بیان در راستای رسالت خود از فعالیت های مردم یاری و همیاری یکی از همین خادمین به ازکارافتادگان و مددجویان، ترتیب داد که از نظر خوانندگان می گذرد:

خانم فریبا بهمنی مددکار بیمارستان امام حسین (ع) مقدمتاً به تعریف مددکار اجتماعی پرداخت و گفت: خدمات اجتماعی از محرومان جامعه تنها به این زمان ختم نمی شود و پیشینه این خدمات به اندازه انسانهای اولیه می باشد و نوع دوستی را می توان حاکی از فطرت انسان ها دانست و به همین دلیل می توان گفت پیامبران و امامان پرچمداران مددرسانی و خدمات دهی در جامعه می باشند.

مددکاری بیمارستان امام حسین بیان داشت: مددکاری اجتماعی به دو صورت انجام می گیرد که به صورت سازمان یافته و دیگری بصورت داوطلبانه می باشد. در حوزه مددکاری سازمان یافته با توجه به تغییرات  و تحولات جامعه ایجاد می شود . مددکاری داوطلبانه به صورت فطری است و افراد بنا به خواست فطری وذاتی خود وارد این حیطه می شوند. درحال حاضر با توجه به مشکلات عدیده ای که در جامعه مشاهده می شود،  علاوه بر مددکاری سازمان یافته نیاز  ویژه ومبرم به مددکاری داوطلبانه می باشد.

وی اظهار داشت: تاریخچه مددکاری اجتماعی را می توان تا قرون وسطی دنبال کرد و از جمله کشورهایی که مددکاری اجتماعی در انها پیشرفت خوبی داشته است، کشور انگلیس و فیلیپین می باشد که مددکاری را در تمام ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، خدماتی و… دنبال می کنند.

بهمنی  به پیشینیه مددکاری در اسلام  اشاره نمود و خاطر نشان کرد که درقران مجید در خصوص کمک به نیازمندان  توصیه شده است؛ آیه 77 سوره بقره ، 77 سوره مریم، 76 سوره نسا و 85 سوره روم  که به طرق گوناگون مددکاری را برای ما توضیح و تبیین می کند  لذا نیاز است که ما مردم با توجه به آیات  قرآن در صدد گسترش و عملکرد به دستورات قرآن باشیم؛ و باید توجه داشت که نیازهای افراد نیازمند در جامعه تنها از طریق ارگانهای دولتی صورت نمی پذیرد ونیازمند کارهای گروهی می باشد.

بیان: مددکاری را توضیح دهید و انگیزه شما از  ورود به مدد کاری چه بوده است؟

مددکار اجتماعی، حرفه ای است مبتنی بر دانش و مهارت که هدف آن فراهم آوردن شرایط مادی و معنوی برای افراد نیازمند  می باشد.  من مددکاری را بعنوان شغل انتخاب نکردم و تنها آن را به عنوان حرفه انتخاب کردم زیرا می توان شغل را تنها به صرف درآمد و امرار معاش انتخاب کرد اما حرفه برگرفته از حس نوع دوستی و علاقه می باشد و می بایست کسی که وارد این حیطه می شود روحیه خود را  به گونه ای  ارتقا دهد که بتواند تمام مسائل را در ک نماید. اگر مددکار فاقد همدلی و همدردی  باشد هیچ گاه نخواهد توانست آنگونه که باید موثر و مفید باشد.

بیان: سابقه شما در حرفه مدد کاری چه مدت زمان بوده است؟

حدود یک سال  است که در  بیمارستان امام حسین(ع) گلپایگان فعالیت می کنم اما در خصوص مددکاری در خارج از گلپایگان به عنوان مددکارمرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست وبدسرپرست در اصفهان فعالیت داشته  و اکنون مددکار بیمارستان می باشم و به نظر من مددکاری در بیمارستان را برای بیمار کافی نمی دانم و سعی می کنم بیماران و حتی خانواده را پس از بیمارستان پوشش دهم و مشکلات بیمار و خانوده را تا حد امکان خارج از محیط بیمارستان دنبال نمایم.

شخصی که اقدام به مدد رسانی مددکاری می کند باید آگاهیهای لازم را در رابطه با نوع برخورد با انواع بیمارها و شرایط خاص بیمارو خانواده بیمار و وضعیت مالی بیمار و وضعیت جسمی و روحی بیمار را  داشته باشد.

خانم بهمنی

 

بیان: در مسیر مددکاری چه ارگانها و یا نهادها به شما کمک کردند؟

بر اساس دستور العمل در راستای مددکاری  بیماران با بیمارستان یک سری  از تخفیفات بیمارستان یا همان معاونت درمان برای بیماران که برای ما تعریف شده است لحاظ کرده است، تخصیص دادیم و در کنار این تخفیف با ارگان هایی مانند بهزیستی و کمیته امداد در ارتباط هستیم و ما نیز مددجویان کمیته و بهزیستی را بدلیل آسیب پذیری ونیاز مالی حمایت می کنیم  و جا دارد از پرسنل بیمارستان امام حسین(ع) تقدیر و تشکر گردد که در بسیاری از موارد که نیاز به کمک مالی بوده است کمک دهنده ویاری رسان  بودند  و مبالغی  توسط انها جمع اوری شده و به نیازمندان تعلق گرفت.

بیان: آیا موسسه در این  مسیربه شما کمک کرده و یا ارگان خاصی در این زمینه اقدام کرده است؟

مددجویانی که تحت پوشش کمیته  وبهزیستی هستند و با معرفی ارگانها تحت کمک مالی و حمایت قرار می گیرند  و در این راستا خیرینی از استان تهران واصفهان اعلام همکاری نمودند که در خصوص تامین نیازهای مالی تا حدودی انتظارات ما را مرتفع سازند.

حدود 10 ماه  از فعالیت بنده حدود 10 میلیون کمک مالی جذب گردیده است که تا کنون 9 میلیون به افراد نیازمند تعلق گرفته شده این مبلغ جدای ازکمک تخفیفات بیمارستان  به بیماران بوده است. .

بیان: آیا اقدامات مددکاری شما در زندگی خودتان نیز تاثیراتی را داشته است؟

اولین تاثیر مددکاری در زندگی شخصی خود بالابردن صبر بود، و مددکاری انسان را صبور می کند و سعه صدر را بالا می برد وکاری را برای خانواده نیازمند انجام می دهم و دعای خیر آنها قطعاً در زندگی یاری رسان من خواهد بود .

بیان: اگر کسانی بخواهند در این کار خیر همکاری کنند چگونه می توانند با شما تماس داشته باشند ؟

از مردم شریف و خیرین گلپایگان درخواست دارم، در عرصه درمان نیزهمکاری وهمیاری داشته باشند. همانگونه که درساخت و ساز و عمران بهداشت و درمان خیرین شرکت می کنند در راستای مددرسانی به بیماران نیازمند نیز اقدام نمایند و حساب جاری خیریه بهداشت و درمان بانک رفاه کارگران به شماره 61729772 با اسم مددکاری به بیماران  می باشد واریز نمایند در این راستا و همین زمینه صرف خواهد شد.

و اگر بخواهند به صورت حضوری دامنه فعالیت ها ی مددکاری را ببینند و مستقیم هزینه ها را پرداخت نمایند به بیمارستان امام حسین(ع)، واحد مددکاری اجتماعی مراجعه داشته باشند.

و اگر خیرینی تمایل دارند، می توانند با مراجعه حضوری پرونده  های بیمارانی که قادر به پرداخت هزینه ها ی درمانی نیستند را پرداخت  نمایند، آنها و به این صورت در این امر خیر مشارکت نمایند.

بیان: بیشترین کمک افراد در جامعه هدف شما چه خانواده هایی هستند؟

مراجعین که به واحد مددکاری معرفی می شوند نیازمند درمان  کمک مالی می باشند اما باید در کنار درمان خدمات مدد کاری نیز بر ای خانواده  های بیماران  داشته باشیم. وبیماری که پس نقاهت از بیمارستان ترخیص می شود نیاز دارد که از لحاظ تغذیه و نگهداری و امکانات جانبی مورد حمایت قرار گیرد.

ما بیمارانی را داریم که پس از ترخیص نیاز به دستگاه اکسیژن و تشک مواج و یا دستگاه ساکشن دارند که باید  برای آنها تهیه گردد و اگر افراد خیر به مددکاری بیمارستان کمک نمایند می تواند یکی از دغدغه ها و مشکلات بیماران وخانواده آنها را مرتفع سازد.

در حقیقت مددکار باید حمایت بیمار پس از ترخیص بیمار از بیمارستان را انجام دهد و این نوع مددکاری در کشور ایران هنوز رشد زیادی نکرده است و تا زمانی که در این شهر هستم تلاش خواهم کرد این اقدامات را انجام دهم.

 

مصاحبه: م طالاری

 

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات
  1. محمد نبی گفت:

    خیلی مصاحبه جالب وخوبی بود
    خداوند ایشون را در این کار موفق و پایدار کنه
    اینکه زحمت می کشید و افرادی که واقعا گمنام هستند و بدون هیچ چشم داشتی کارهای بزرگی در شهرمون میکنند را معرفی می کنید بسیار کار پسندیده ای است.
    امیدوارم هستم که این روحیه را هم در مسئولین شهرمون ببینیم که اگر باشه باعث رشد و پیشرفت شهر خواهد شد

دیدگاه شما

تبلیغات