امروز : یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۹/۲۰
کد خبر : 12835
چاپ خبر :
ایستگاه سلامت

سل را در زندگی من متوقف کنید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان، سل : یک بیماری عفونی قابل انتقال که توسط باکتری به نام مایکوباکتریوم توبوکلوزیس ایجاد می شود. میکروب سل در بدن بسیاری از افراد وجود دارد ، اما آنها مبتلا به بیماری سل فعال نیستند.

عوامل مساعد کننده :

دیابت : بیماریهای کلیوی پیشرفته ، درمان طولانی مدت با کورتیکواسترونیدها، استفاده از مواد مخدر ، بیماریهایی که به نحوی سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند و …

راه ابتلا: اصلی ترین راه ابتلا از طریق استنشاق ترشحات (خلط و آب دهان و …) یا غبار الوده به میکروب سل می باشد. که معمولاً ناشی از تماس با بیمار مبتلا به سل می باشد.

علائم سل ریوی : سرفه بیش از دو هفته ، تب، کاهش اشتها ، تعریق و …

تشخیص : ساده ترین ، ارزانترین و مهمترین روش تشخیص ازمایش خلط است سپس گرافی از قفسه سینه ، نمونه برداری بافتی که به صورت رایگان در تمامی مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت انجام می شود.

درمان : مصرف صحیح ، دوره درمان کامل راه اصلی درمان این بیماری است که در مراکز بهداشتی درمانی بصورت رایگان انجام می شود.

پیشگیری در جامعه :

از هر 3 نفر جمعیت جهان یک نفر به باسل سل آلوده می شوند و طبق برآوردهای WHO میزان بروز مورد انتظار در ایران 12 در یکصد هزار نفر است هر بیمار مبتلا به سل ریوی خلط مثبت درمان نشده در طول عمر خود بطور متوسط 15-10 نفر را آلوده می کند. بنابراین اصلی ترین راه مبارزه با این بیماری شناسایی افراد مبتلا و درمان آنها با داروهای ضد سل می باشد. ارتقای آموزش های بهداشتی و سطح اقتصادی – فرهنگی در جامعه موجب کاهش بیماری می گردد.

 

تعداد موارد سل در سال 1392  1386 در شهرستان گلپایگان

1392 1391 1390 1389 1388 1387 1386
11 8 13 9 13 9 10

  

در شهرستان گلپایگان ، مرکز بهداشت شهرستان واقع در خیابان امام حسین(ع) واحد مبارزه با بیماریها در جهت ارائه خدمت به این بیماران فعال می باشد همچنین کلیه مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت به افرادی که بیش از سه هفته سرفه می کنند قوطی جهت تهیه نمونه داده و از طریق مراکز به آزمایشگاه ارسال می گردد و جواب آن پس از 3-2 روز به بیمار برگردانده می شود.

 

مرکز بهداشت شهرستان گلپایگان  دکتر سهیلا رستمی (پزشک هماهنگ کننده سل )

 

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات