امروز : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۸/۱۱
کد خبر : 10839
چاپ خبر :
روزهای بد استقلال و امیر/

آیا ژنرال به سرنوشت شهریار دچار می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان به نقل از مشرق نیوز استقلال امیدوار بود پس از متوقف شدن برابر پدیده در مشهد از صبا و صمد مرفاوی 3 امتیاز بگیرد و فاصله اش با تراکتورسازی صدرنشین را کم کند. با این حال نه تنها ارتش ژنرال آبی ها صبا را شکست نداد بلکه تراکتورسازی در داربی تبریز گسترش فولاد را 3-1 شکست داد تا فاصله قرمزهای دیار ستارخان و آبی های پایتخت در جدول دو پله و از نظر امتیازی به عدد 4 برسد.

آزمونی سخت در انتظار ژنرال/ قلعه‌نویی به سرنوشت دایی دچار می‌شود؟

اما نکته ای که پس از توقف استقلال به چشم می آید اینست که شاگردان امیر قلعه نویی در 6 بازی اخیر خود تنها 5 امتیاز گرفته اند تا ژنرال بیشترین فشار چند سال اخیرکاری خود را پشت سر بگذارد. جالب اینکه بررسی عملکرد استقلال در سه فصل اخیر نشان می دهد این تیم در دو مقطع تقریبا مشابه- با شرایطی تقریبا یکسان با آنچه امروز گریبانش را گرفته- روبرو بوده است. در جدول زیر بدترین عملکرد قلعه نویی را در سه فصل اخیر مشاهده می کنید:

دایی 7 امتیاز گرفت و اخراج شد،قلعه نویی قول قهرمانی می دهد
** اصل کاری ژنرال آبی ها
به گزارش مشرق، همیشه در نقد عملکرد امیرقلعه نویی این اصل مطرح شده که تیم هایش در نیمه دوم لیگ‌ها بهتر نتیجه می گیرند. پرافتخارترین سرمربی ادوار لیگ برتر، بعد از کسب 2 عنوان قهرمانی با سپاهان و نایب قهرمانی لیگ یازدهم با تراکتورسازی تبریز، از ابتدای لیگ دوازدهم به استقلال بازگشت. ژنرال آبی ها در استارت مجددش با این تیم قهرمان هم شد، جالب اینکه در هفته‌های آغازین لیگ دوازدهم تیمش عملکرد مطلوبی نداشت و استقلال در لیگ 91-92 “بدترین 6 هفته” خود را در ابتدای فصل تجربه کرد.
تیمی که با امیر قلعه نویی قهرمان لیگ دوازدهم شد در 6 هفته ابتدایی رقابت‌ها، آلومینیوم هرمزگان و ذوب آهن را برد اما به سایپا 1-2 باخت. تازه با مس و ملوان هم در دو دیدار پی در پی هفته‌های چهارم و پنجم مساوی کرد. ارتش ژنرال برای تکمیل نتایج نه جندان خوشایندش داربی را هم با نتیجه 0-0 پشت سر گذاشت تا از مجموع 18 امتیاز ممکن به 9 امتیاز دست پیدا کند. البته دو دو تا چهار تای ژنرال جواب داد، چرا که سرمربی آبی ها بعد از داربی پایتخت مدعی شد با این تساوی تیمش قهرمان خواهد شد و این اتفاق هم روی داد!

** آتش نحسی سیزده، پازل قلعه را سوزاند
در لیگ سیزدهم استقلال دوباره 6 هفته بد داشت. قابل تامل اینکه باز ناکامی آبی ها به دربی گره خورده بود. استقلال در تقابل با پرسپولیس به کسب یک امتیاز راضی شد تا از آن پس با ثبت 2 تساوی دیگر برابر ذوب آهن و مس روند نزولی‌اش ادامه پیدا کند. شکست دادن سایپا در دیدار چهارم، اگر چه برای آنها نیمچه لبخندی را به ارمغان آورد؛ اما قبول دو شکست پی در پی مقابل ملوان (هفته بیست و هفتم 2-4) و نفت (هفته بیست و هشتم 0-1) عاملی شد برای ادامه ثبت ناکامی هایشان. استقلال امیرقلعه نویی طی 6 دیدار تنها 6 امتیاز گرفته بود و همین زمینه پنجم شدن این تیم در لیگ سیزدهم را فراهم کرد.

** دایی در شرایط مشابه اخراج شد
به گزارش مشرق، سناریوی دو فصل گذشته در لیگ جاری هم برای استقلال تکرار شده و گویا سرنوشت قلعه نویی و ناکامی در 6 بازی پی در پی به هم گره خورده است. ارتش ژنرال از هفته هشتم تا کنون با سه شکست پیاپی برابر نفت تهران، فولاد و ذوب آهن و کسب یک پیروزی برابر ملوان و 2 تساوی برابر پدیده و صبا از 18 امتیاز ممکن 5 امتیاز گرفته و این بدترین نتایجی است که امیر قلعه نویی با استقلالی که در سه سال اخیر ساخته، گرفته است. البته سرمربی استقلال بعد از تساوی تیمش برابر صبا قول داده علی‌رغم ایجاد فاصله 4 امتیازی با صدر جدول و تقدیم جایگاه دوم جدول به فولاد، باز هم تیمش را قهرمان کند همان گونه که از هفته‌ها پیش این قول را تکرار کرده است.

آزمونی سخت در انتظار ژنرال/ قلعه‌نویی به سرنوشت دایی دچار می‌شود؟

نکته جالبی که با مرور نتایج لیگ چهاردهم به چشم می آید این است که پرسپولیس رقیب سنتی آبی‌ها که یکی از بدترین فصل های خود را پشت سر می گذارد و در لیگ جاری آسمان بالای جدول را هم ندیده، در بدترین “مقطع زمانی 6 هفته‌ای” خود از استقلال بهتر بوده است! پرسپولیس با هدایت علی دایی طی هفته‌های دوم تا هفتم لیگ جاری، تنها 7 امتیاز گرفت تا در نهایت شکست 1-3 برابرتراکتورسازان، سند برکناری این سرمربی را در پایان هفته هفتم امضا کند.

** تکرار تاریخ یا لبریز کاسه صبر مدیران؟
مرور بازی های استقلال پس از 6 هفته مورد نظر ما در دو فصل گذشته حاوی نکات جالبی است؛ در فصل دوازدهم پس از یک شروع بسیار ناامیدکننده استقلال روی نوار برد افتاد و به ترتیب پیکان و راه آهن را با نتایج مشابه 2-0 شکست داد. در فصل سیزدهم این روند تکرار نشد و آبی پوشان پایتخت پس از کسب 6 امتیاز از 6 بازی فولاد را شکست دادند ولی به تراکتورسازی باختند.

اما در لیگ جاری کمی اوضاع سخت تر است و 2 آزمون سخت انتظار قلعه نویی را می کشد؛ در هفته چهاردهم تراکتورسازان در ورزشگاه خانگی خود میزبان استقلال هستند. این دیدار قرار بود با حکم کمیته انضباطی بدون حضور تماشاگر باشد اما با اعتراض تراکتورسازی به این حکم و تا اعلام رای کمیته استیناف قرار شد این حکم کان لم یکن تلقی شود و حضور تماشاگران بدون مشکل است.
اگر استقلال نتواند سنت دو فصل قبل را رعایت کند و برابر صدرنشین فعلی لیگ شکست بخورد نمودار نتیجه گیری ژنرال نزولی تر خواهد شد و تعداد هفته های ناکامی قلعه نویی به 7 خواهد رسید و با یک فشار مضاعف باید به مصاف رقیب سنتی خود پرسپولیس در دربی هفته پایانی نیم فصل بروند.

البته این آزمون می تواند روی دیگری هم داشته باشد و شرایط به سود قلعه نویی رقم بخورد، به شرطی که استقلال با برتری احتمالی برابر تراکتورسازی و پرسپولیس خاطره 2 فصل قبل را تکرار کند و قول سرمربی این تیم برای قهرمانی رنگی نزدیک به واقعیت به خود بگیرد.

ژنرال آبی‌ها در حالی با این نتایج با اطمینان قول قهرمانی تیمش را داده که اگر عملکرد و تصمیم گیری مدیران دو باشگاه سرخابی مشابه بود امروز سرمربی آبی‌ها شخص دیگری بود. باید به انتظار نشست و دید که آیا در پایان لیگ چهاردهم ادعای سرمربی آبی‌ها به خود رنگ واقعیت خواهد گرفت یا در صورت تداوم امتیاز نگرفتن استقلال کاسه صبر مدیران استقلال هم لبریز خواهد شد و سرنوشتی مشابه شهریار در انتظار ژنرال ارتش آبی‌هاست؟

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات