امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۷/۱۲
کد خبر : 8480
چاپ خبر :
با روستائیان

روستای نیوان سوق

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان، در رابطه با بررسی مسایل و مشکلات و همچنین اطلاع از ظرفیت های موجود در روستاهای شهرستان گلپایگان و انعکاس آنها به مسئولین مربوطه ، از آنجا که تلاش در جهت عمران و آبادانی روستاها را از وظایف خود به عنوان یک نشریه مردمی می دانیم و برای اینکه دِینی که بر گردنمان هست را به خوبی ادا کرده باشیم در پنجمین بازدید خود از روستاها این بار سری به روستای نیوان سوق زده و پس از صحبت با مردم زحمتکش این روستا و اطلاع از مسایل و مشکلات آنان بهتر دیدیم با دهیار محترم این روستا که بیشتر با ظرفیت ها و نیز مشکلات روستا در ارتباط است صحبت کنیم. آقای مهدی خوشحالی دارای مدرک تحصیلی کاردانی و با 7 سال سابقه خدمت رسانی که در سمت دهیاری روستای نیوان سوق از توابع شهرستان گلپایگان، بخش مرکزی مشغول کار می باشد.وی در ادامه نسبت به وضعیت روستا توضیحاتی را اظهار کردند که به شرح ذیل می باشد:

معرفی روستا

روستای نیوان سوق-خبرگزاری بیان گلپایگان (5)

روستای نیوان سوق در فاصله 8 کیلومتری شرق مرکز شهرستان گلپایگان قرار دارد و از قدیمی ترین روستاهای گلپایگان به شمار می رود. به طوری که بر اساس تحقیقات محلی قدمت آن به زمان قبل از اسلام باز می گردد.
کلمه نیوان به معنای: دلیر، جوان و پهلوان معنا شده، و سوق به معنی بازار می باشد.در زمان های گذشته محل اسکان و عبور کاروانیان بوده و بازاری جهت داد و ستد بوده است.
در حال حاضر جمعیت روستا بالغ بر حدود 1100 نفر می باشد و دارای 326 خانوار بوده و شغل اکثریت مردم کشاورزی بوده و محصولات کشاورزی آن بیشتر گندم، جو، ذرت و یونجه می باشد.

مشکلات روستا

روستای نیوان سوق-خبرگزاری بیان گلپایگان (4)

روستای نیوان سوق-خبرگزاری بیان گلپایگان (3)

روستای نیوان سوق-خبرگزاری بیان گلپایگان (2)

از مشکلات مهم روستا بی کاری جوانان، کمبود آب کشاورزی، آسفالت خیابان اصلی روستا که از گوگد شروع شده و به طرف نیوان نار و شرکت زراعی ادامه می یابد، می باشد. که به دلیل میانبر بودن این راه به طرف اصفهان و شهرک صنعتی گلپایگان باعث تردد تریلی های سنگ کشی و باری می باشد و با وجود کامیون ممنوع بودن، متاسفانه هنوز هم تردد این وسایل نقلیه ادامه دارد و باعث بروز تصادف و تخریب آسفالت گردیده و تلفات جانی بسیار در این مسیر گردیده است.
با تأسیس شرکت سهامی نیوان سوق و ایجاد استخر جهت آبیاری بارانی و پرورش ماهی نیز در این استخرها انجام می گردد؛ ولی متأسفانه به دلایل مختلف این شرکت سود دهی خوبی نداشته و اهالی ناراضی می باشند و برخی افراد دوباره زمین های خود را پس گرفته و به کشت سنتی روی آورده اند.
همچنین تولید گوشت و شیر از راه های درآمد اهالی این روستا می باشد و از جمله مشکلات روستا با وجود زمین مناسب بین دو روستای نیوان نار و سوق، ولی متأسفانه بعد از قولهای زیاد تاکنون هیچ گونه اقدامی جهت فضای ورزشی در این روستا صورت نگرفته و زمین مذکور سالهاست که بلااستفاده مانده است.
بنیاد مسکن روستایی تا کنون هیچ گونه اقدامی در این روستا انجام نداده است و قرار بر این بوده که پس از پیگیری های زیاد، شورای اسلامی و دهیاری روستا حدود دو سال پیش نسبت به جاده اصلی روستا اقداماتی انجام شود(تعویض جدول گذاری و …) که متاسفانه به دلیل عدم تخصیص بودجه هیچ گونه اقدامی تا کنون صورت نگرفته است.
از اقدامات انجام شده در روستای نیوان سوق:
1- آسفالت کلیه کوچه های روستا که طی دوره های گذشته تا کنون بوده است و در حال حاضر تقریباً صد در صد کوچه های روستا دارای آسفالت بوده، اما به دلیل تعویض کلی شبکه آب و حفاری در کوچه های روستا، موجب خرابی آسفالت گردیده و احتیاج به روکش آسفالت می باشد.

2- به حمد خداوند و با مساعدت اداره آب روستایی و پیگیری های به عمل آمده، چون شبکه آب روستا فرسوده بوده و شکستگی زیادی در جاهای مختلف لوله ها بوجود می آمد سر انجام این مهم انجام پذیرفت و شبکه لوله آب آشامیدنی روستا به طور کامل تعویض گردید و هم اکنون هیچ گونه مشکل شکستگی لوله در روستا وجود ندارد.

 

روستای نیوان سوق-خبرگزاری بیان گلپایگان (11)

3- روستای نیوان سوق دارای سالن ورزشی رزمی و غیره می باشد که توسط خیر محلی آقای شجاعی و دهیاری ساخته شده است و توسط دهیاری تکمیل گردیده است و در جنب دهیاری سالنی ساخته شده که در حال حاضر سفت کاری به اتمام رسیده و مراحل نازک کاری باقی مانده است. اما به دلیل بودجه فعلاً نیمه کاره مانده و به حول قوه الهی در سال آینده تکمیل می شود

روستای نیوان سوق-خبرگزاری بیان گلپایگان (6)

4- در روستای نیوان سوق امامزاده خالق ابن بشیر و منزل کد خدا از بناهای قدیمی روستا بوده که طبق نامه دریافت شده جزء میراث فرهنگی محسوب گردیده و باید در حفظ آنها کوشا باشیم.

روستای نیوان سوق-خبرگزاری بیان گلپایگان (13)

5- از دیگر اقدامات دهیاری نامگذاری معابر و کوچه های روستا بوده است. همچنین آزاد سازی خیابان قائم پس از تلاش های شورای روستا و دهیاری با مالکان انجام پذیرفت و خیابان مورد منظر آزاد سازی گردید و پس از آن اجرای مکانی در خیابان مذکور جهت هدایت آبهای سطحی صورت گرفته است.

روستای نیوان سوق-خبرگزاری بیان گلپایگان (14)

روستای نیوان سوق-خبرگزاری بیان گلپایگان (7)

 

6- آرامستان روستای نیوان سوق با کمکهای مردمی حصارکشی و نرده کشی شده و کاشت درخت با آبیاری قطره ای در آن صورت گرفته، و شکل و نمای مناسبی به آرامستان روستا داده است همچنین ساخت قصالخانه و مصلا در این مکان توسط خیر محلی آقای حاج مرتضی زهری انجام پذیرفت و در حال حاضر به بهره برداری رسیده است. همچنین در دوره گذشته دهیاری و شورای اسلامی روستا اقدام به خرید هشت هزار متر زمین کنار آرامستان جهت آرامستان آینده نموده است.

روستای نیوان سوق-خبرگزاری بیان گلپایگان (9)

7- ایجاد پارک کودک در مرکز روستا، که مقداری از این پارک انجام شده و بقیه آن در دست احداث می باشد.
در پایان از مسئولین محترم شهرستان که در رفع مشکلات و پیشرفت روستا به دهیاری و شورای اسلامی کمک کرده اند بخصوص بخشدار و فرماندار محترم و ادارات آبفای روستایی،برق،گاز و کشاورزی و … کمال تشکر و قدردانی را می نمایم.

روستای نیوان سوق-خبرگزاری بیان گلپایگان (12)

روستای نیوان سوق-خبرگزاری بیان گلپایگان (10)

روستای نیوان سوق-خبرگزاری بیان گلپایگان (8)

گروه خبری بیان

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات