امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۷/۰۶
کد خبر : 8243
چاپ خبر :
لاوروف در مصاحبه با بلومبرگ

به ۹۵ درصد توافق هسته‌ای ایران دست یافته‌ایم/ ایران باید بخشی از تلاش‌ها در نبرد علیه داعش باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان به نقل از تسنیم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بلومبرگ به بیان مواضع روسیه درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بلاخص برنامه هسته‌ای ایران و بحران سوریه پرداخت.

95 درصد توافق هسته‌ای حاصل شده است

اعلام کرد که مذاکرات درباره برناه هسته‌ای ایران در مسیر درستی قرار دارد اما هنوز مسائل کلیدی برای دستیابی به توافق نهایی حل نشده‌اند.

وی گفت که “در حدود 95 درصد توافق حاصل شده است” اگرچه که پنج درصد باقیمانده “دو یا سه مسأله بسیار سخت هستند… منظورم این است که آنها قابل حل هستند اما از نقطه نظر اتخاذ یک تصمیم سیاسی برای مصالحه از جانب هر دو طرف سخت است.”

“ما به همراه چین فرمول‌هایی را پیشنهاد دادیم که می‌توانند مفید باشند. این پیشنهادها رد نشده‌اند. مشورت‌ها و مذاکرات ادامه خواهند داشت. ما هنوز چند ماه تا 24 نوامبر زمان داریم، من به صورت محتاطانه‌ای خوشبین هستم.”

آمریکا ایدئولوژی را کنار گذاشته و با اسد همکاری کند

لاوروف از آمریکا خواست که ایدئولوژی را کنار گذاشته و نیروهای خود را بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، متحد سازد تا با داعش بجنگند. وی گفت که جهان هم‌اکنون می‌داند کدام یک از اینها خطر بزرگتری هستند. “خوشحال هستم که بالاخره جهان دریافت تروریسم تهدید بسیار بزرگتری از تداوم ریاست‌جمهوری اسد است، این برداشت اکنون به صورت اصولی پذیرفته شده است.”

نقش ایران در مبارزه با داعش

وزیر خارجه روسیه درباره نقش کشورمان در تحولات عراق و نبرد علیه داعش گفت: “البته که ایران باید بخشی از تلاش‌ها در نبرد علیه داعش باشد زیرا ایران یکی از مخالفین قدرتمند این گروه است…. نادیده گرفتن ایران در این جنگ و عدم دعوت از آن یک اشتباه است، درست به مانند اشتباه بودن عدم مشورت با دولت سوریه و عدم همکاری با آن.”

لاوروف در 26 سپتامبر اعلام کرده بود که آمریکا باید حملات حوایی خود علیه داعش را با دولت سوریه هماهنگ سازد تا تأثیرگزاری لازم را داشته باشند.

مناقشه اوکراین

لاوروف در ادامه مصاحبه با شبکه تلویزیونی بلومبرگ اعلام کرد که کشورش در مقابل فشارهای آمریکا برای پذیرش درخواست‌های این کشور در قبال برطرف کردن تحریم‌ها ایستادگی خواهد کرد.

وی گفت که پس از اعمال تمهیدات تنبیهی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا، اقتصاد روسیه اکنون “در وضعیت خوبی نیست.”

با این حال وی تأکید کرد که کشورش از تلاش‌ها در جهت دستیابی به یک راه‌حل پایا برای بحران اوکراین که تاکنون 3500 کشته داشته است عقب نخواهد نشست. “ما موضع خود را عوض نخواهیم کرد. ما معتقدیم موضعی صادقانه داریم.”

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات