امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۶/۲۲
کد خبر : 7445
چاپ خبر :
با روستائیان

روستای رباط سرخ

در رابطه با بررسی مسایل و مشکلات و همچنین اطلاع از ظرفیت های موجود در روستاهای شهرستان گلپایگان و انعکاس آنها به مسئولین مربوطه ، از آنجا که تلاش در جهت عمران و آبادانی روستاها را از وظایف خود به عنوان یک نشریه مردمی می دانیم و برای اینکه دِینی که بر گردنمان هست را به خوبی ادا کرده باشیم در چهارمین بازدید خود از روستاها این بار سری به روستای رباطسرخ زده و پس از صحبت با مردم زحمتکش این روستا و اطلاع از مسایل و مشکلات آنان بهتر دیدیم با دهیار محترم این روستا که بیشتر با ظرفیت ها و نیز مشکلات روستا در ارتباط است صحبت کنیم. آقای عزت ا… شعیب دارای مدرک تحصیلی دیپلم و با 7 سال سابقه خدمت رسانی که در سمت دهیاری روستای رباط سرخ از توابع شهرستان گلپایگان، بخش مرکزی مشغول کار می باشد.وی در ادامه نسبت به وضعیت روستا توضیحاتی را اظهار کردند که به شرح ذیل می باشد:

معرفی روستا
روستای رباط سرخ علیا با جمعیت بالغ بر 2000 نفر بزرگترین روستای گلپایگان در فاصله 5 کیلومتری شهرستان در مسیر جاده اصلی آن با شهرستان خمین است این روستا مهاجر پذیر بوده و در سالهای گذشته جمعیت آن در طول 40 سال با توجه به موقعیت عالی از نظر جغرافیایی نسبت به شهرستان از 21 نفر به این تعداد جمعیت رسیده است وسعت منطقه ی زیستی آن 748391 متر مربع (8/74 هکتار) است و در این روستا شاغلین فعال به تعداد حدود 850 نفر می باشند که در بخش های مختلف شامل زراعت دامداری خدمات و سایر فعالیت می کنند و محصول بدست آمده در بخش کشاورزی سیفیجات (شامل بادمجان، گوجه، خیار ، فلفل) و گندم و جو ذرت تنباکو و دامداری، شیر و گوشت می باشد و همچنین پرورش ماهی و کاشت و برداشت زعفران نیز در سال های اخیر مورد توجه بیشتر کشاورزان قرار گرفته است.
البته اولین کشاورزی که زعفران را در این شهرستان کاشت و از آن برداشت نمود آقای رحیمی ساکن این روستا و از کشاورزان این روستا است.
اقدامات انجام شده
از زمان تاسیس دهیاری ها و شورای اسلامی روستا به عنوان مسئولین و مدیر روستا حمایت دولت خدمتگذار و مراجع ذیربط و مسئولین شهرستان که همواره نگاه ویژه ای به این روستا داشته اند علی الخصوص حضرت حجت السلام و المسلمین حاج آقا اسماعیلی امام جمعه محترم شهرستان، نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار محترم، معاونت محترم فرمانداری و بخشدار عزیز و پر تلاش بخش مرکزی و ریاست محترم بنیاد مسکن شهرستان و تلاش های مستمر و دلسوزی های نمایندگان شایسته مردم (اعضا محترم شورای اسلامی) و دیگر نهاد های اجرایی مرتبط با روستا اقدامات ذیل در بخش های مختلف صورت گرفته است
1-خدمات آب، برق، گاز و تلفن که توسط ادارات مربوطه به نحو مطلوبی انجام گرفته است

روستای رباط سرخ-خبرگزاری بیان گلپایگان (2)

2-آسفالت معابر به طور کلی حدود 60 هزار متر مربع انجام شده است که نیمی از این مقدار توسط دهیاری و نیم دیگر توسط بنیاد مسکن انجام شده است

روستای رباط سرخ-خبرگزاری بیان گلپایگان (11)

 

3-جدول گذاری به طول 6510 متر مربع که سهم دهیاری در اجرای این پروژه کم است و بنیاد مسکن گلپایگان مجری اصلی آن بوده است

روستای رباط سرخ-خبرگزاری بیان گلپایگان (9)

4-ایجاد و توسعه فضای سبز و نگهداری آن

روستای رباط سرخ-خبرگزاری بیان گلپایگان (10)

روستای رباط سرخ-خبرگزاری بیان گلپایگان (1)

5-ایجاد پارک محله و فضای بازی کودکان در محل مناسب و تلاش برای تکمیل پارک کودک
6-تشکیل تیم ورزشی و حمایت از آن
7-پیگیری در خصوص مشکلات اساسی روستا از طریق بخشداری و فرمانداری شهرستان و همچنین از مراجع ذیربط دیگر …

روستای رباط سرخ-خبرگزاری بیان گلپایگان (6)
8-شروع احداث ساختمان جدید برای دهیاری و اجرای مرحله اول آن

مشکلات موجود

انفجار معدن امیدوار با صدای مهیبی که دارد

روستای رباط سرخ-خبرگزاری بیان گلپایگان (4)

1-در مجاورت روستا وجود سنگ شکن های آقای رفیعی و امیدوار مشکلاتی برای ساکنین ایجاد کرده است، به خصوص انفجار معدن امیدوار که صدای مهیب آن موجی از اعتراضات را به همراه دارد و پیگیری هایی که در طول این سال ها در مورد مشکلات آن صورت گرفته است نتیجه ای در بر نداشته است.

روستای رباط سرخ-خبرگزاری بیان گلپایگان (5)

2-خاکی بودن معابر روستا به متراژ حدود 50 هزار متر مربع که ساکنان مجاور این معابر از وضعیت آنها رضایت نداشته و همواره اعتراضات خود را با روشهای مختلف به دهیاری و شورای اسلامی روستا اعلام کرده اند.
3-سرانه ی فضای ورزشی در کشورمان ایران که فاصله زیادی با سرانه دنیا دارد و نسبت به آن بسیار کم است، 6/0 است و نکته جالب این است که سرانه فضای ورزشی در این روستا صفر است (استاندارد فضای ورزش در دنیا 6 متر مربع است) بنابراین این روستا با این جمعیت و معدل سنی جوان و نداشتن سرانه ورزشی و … !!! .

روستای رباط سرخ-خبرگزاری بیان گلپایگان (8)

4-عدم تکمیل کمربندی که وضعیت بسیار نامناسبی در ضلع غربی روستا ایجاد کرده است. در این پروژه ساختمان غسالخانه روستا نیز در مسیر این جاده قرار گرفته است. علی رغم اینکه زمین برای احداث غسالخانه جدید در سال 1388 تحویل پیمانکار پروژه مذکور گردیده است ولی هنوز ساختمان جدید تکمیل نشده است.
5-بلوار اصلی(بلوار امام خمینی (ره)) که در مسیر جاده اصلی بین روستا (جاده گلپایگان- خمین) با سنگ چینی انجام شده است و چهره نامناسبی برای مرکز روستا ایجاد کرده است و ضمن اینکه عرض جاده اصلی حدود 50 متر است ولی وجود این بلوار در یک سمت جاده وضعیت تردّد را در این مسیر نابسامان نموده است.
6-دهیاری رباط سرخ برای آبیاری فضای سبز در تأمین آب بسیار در مضیقه است و ضمن اینکه هزینه های گزافی برای این امر متحمل می شود، توان توسعه فضای سبز که یکی از نیاز های اساسی روستا است را نداشته و نیاز مبرم به حفر چاه برای فضای سبز دارد ولی متأسفانه پیگیری های دهیاری تا به حال نتیجه نداده است.چرا یک واحد صنعتی (سنگ شکن) و یا یک واحد دامداری کوچک خیلی آسان مجوز حفر چاه دریافت می کنند ولی دهیاری با این همه خدمات و نیاز مبرم به آب برای فضای سبز عمومی درگیر محدودیت و ممنوعیت می باشد !

در پایان باز هم ضمن تقدیر و تشکر از حمایت ها و زحمات مسؤولین محترم شهرستان بخصوص فرماندار محترم و بخشدار، از همه ی مسؤولین شهرستان و استان تقاضا داریم برای جلوگیری از مهاجرت مردم از روستا به شهر تدابیری برای تقسیم امکانات در روستاها و عدم تمرکز امکانات در شهر را مد نظر داشته باشند تا روستاهایی مثل روستای رباط سرخ، امتیاز برای جذب مهاجر از شهر به روستا داشته باشند.

گروه خبری بیان

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات