امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۶/۱۹
کد خبر : 7401
چاپ خبر :
پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان

وظایف مردم در عصر غیبت (2)

5. پیروی از حکومت دینی و ولیّ‏ فقیه‏
پس از آغاز دوران غیبت کبری وظیفه مردم پیروی از نوّاب عام حضرت و ولی‏فقیه است.به هنگام غیبت مردم باید فقیهی عادل، مدیر و مدبّر را به عنوان «ولی» جامعه بپذیرند و درتقویت رهبری و هدایت او به انجام امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و… همّت بگمارند.
چنانچه می‏دانیم انقلاب اسلامی ایران از آغاز تاکنون در پرتو رهبری ولایت فقیه و اطاعت و حمایت‏های مردمی و همچنین عنایت‏های غیبی توانسته است در مقابل ستمگران‏و مستکبران عالم ایستادگی نماید و عزّت و سرافرازی خویش را حفظ کند.
از این‏رو، دفاع و حمایت همه جانبه از این حکومت دینی و رهبری ولایت فقیه (به عنوان‏نائب امام زمان)، بدون تردید با مفهوم راستین »انتظار فرج« همخوانی دارد و از وظایف مهمّ‏ منتظران حقیقی امام زمان(عج) می‏باشد؛ چرا که این انقلاب و نظام دینی می‏تواند زمینه‏ساز انقلاب و حکومت جهانی آن حضرت باشد.
بنیانگذار انقلاب و نظام اسلامی ایران، امام خمینی درباره نقش مردم در پیدایش انقلاب‏اسلامی و پاسداری از نظام جمهوری اسلامی ایران، می‏فرماید:
” مهم این است که انقلاب اسلامی ما انقلابی است که
به دست مردم صورت گرفته، مردم انقلاب‏کرده‏اند و مردم باید آن را به آخر برسانند. مردم قیام کرده‏اند … و نظام اسلامی را که به نفع‏مستضعفین است جایگزین آن (نظام شاهنشاهی) کرده‏اند؛ پس مردم باید پای کاری که‏کرده‏اند بایستند. هر چه عمل بزرگ شد، دشمنش بیش‏تر و بزرگ‏تر است.
همچنین بر منتظران واجب است علاوه بر حمایت و پشتیبانی از حکومت دینی، از ولیّ‏فقیه نیز پیروی مطلق داشته باشند. همان‏گونه که بر منتظران لازم است بنابه فرموده امامان‏خود، در زمان غیبت با پیروی از فقها و مجتهدان جامع الشرایط، اعمال دینی خود را انجام‏دهند، در زمینه امور سیاسی و اجتماعی نیز وظیفه مردم، اطاعت از فقیهی است که از سوی‏علما و بزرگان شیعه (که آنها هم منتخبان مردم هستند) به عنوان «ولی‏فقیه» انتخاب شده‏است.
جمع‏بندی و نتیجه‏گیری‏
– مردم مسلمان در دوران غیبت وظایفی دارند که مهمترین آنها عبارتند از: شناخت ‏حجت خدا، شخصیت و جایگاه او؛ دعا برای سلامتی آن حضرت، انتظار سازنده و مثبت، کسب آمادگی برای همراهی و یاری امام‏علیه السلام، پشتیبانی از مستضعفان و دشمنی با مستکبران،پیروی و حمایت از حاکمیت دینی و ولایت فقیه.
– منتظران حقیقی باید این وظایف را در دوران غیبت انجام دهند تا شرایط و زمینه را برای‏ظهور امام زمان(عج) مهیّا نمایند؛ در واقع این وظایف اقداماتی در راستای تسریع ظهور قائم‏آل محمّدصلّی الله علیه و آله می‏باشد.

تهیه شده در گروه اعتقادی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات