امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۶/۱۹
کد خبر : 7397
چاپ خبر :
میثم سلیمانی

مصاحبه اختصاصی بیان با ریاست اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی- رفع معضل بیکاری با کارآفرینی

با توجه به درخواست خوانندگان مبنی بر پیگیری و تهیه گزارشات پیرامون معضلات بیکاری و بیمه بیکار و مبحث تعاونی ها و همچنین با در نظر گرفتن هفته تعاون، بر آن شدیم تا با ریاست اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان گلپایگان جناب آقای سلیمانی مصاحبه ای را ترتیب دهیم که در ادامه خواهید خواند.

با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر از زمانی که در اختیار نشریه بیان قرار دادید:
1-اداره کار،تعاون و رفاه اجتماعی چه فعالیت ها و دستاوردهایی را در طی یک سال اخیر داشته است؟
همانطور که مستحضرید، در راستای کوچک سازی دولت، در شهریور ماه سال 90 سه وزارت خانه کار و امور اجتماعی، تعاون و رفاه ادغام شدند، و فعالیت خود را تحت عنوان وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی آغاز کردند. جامعه هدف تحت پوشش ما، بسیار گسترده بوده و کلیه تعاون گران و جامعه کار و تولید را در بر می گیرد. در حال حاضر در اداره بخش روابط کار و بخش تعاون مشغول ارائه خدمت می باشند.
حوزه روابط کار به بخش های روابط کار- بازرسی کار- اشتغال و مبحث بیکاری تقسیم بندی می شوند که در بخش روابط کار و تنظیم روابط بین کارفرمایان و کارگران، مراجع حل اختلاف کار شامل هیئت تشخیص و هیئت حل اختلاف مشغول به کار می باشند.
جلسات هیئت تشخیص با حضور سه نفر نماینده دولت، نماینده کارفرمایان و نماینده کارگران و جلسات هیئت حل اختلاف با حضور 9 نفر 3 نفر نماینده دولت، سه نفر نماینده کارفرمایان و سه نفر نماینده کارگران بر گزار می شود.
به منظور اجرای صحیح قانون کار و نظارت بر اجرای مقررات ناظر به شرایط کار، بخش بازرسی کار ورود پیدا می کند.
در حوزه اشتغال با توجه به اینکه معضل بیکاری در کل جامعه مبتلا به می باشد و ریشه کن کردن این معضل نیاز به تعامل و همکاری همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی دارد، ما به عنوان دبیر کارگروه اشتغال شهرستان، وظیفه هماهنگی بین دستگاه های اجرایی مختلف را بر عهده داریم.
در بحث بیمه بیکاری هم بررسی ذی صلاح بودن کارگرانی که با کارفرما فسخ رابطه کاری شده اند، برای دریافت مقرری بیمه کاری بررسی می شود.
در سال 1392 تقریبا 850 مورد دادخواست به اداره واصل شد که از این تعداد پرونده 687 پرونده در هیئت تشخیص و 164 پرونده در هیئت حل اختلاف مطرح شد، ما همواره سعی کردیم که با شرکای اجتماعی خود ، یعنی کارفرمایان و کارگران، یک تعامل مثبت و سازنده برقرار کنیم و سعی کردیم این دیدگاه را پیاده کنیم که کارفرما و کارگر در کنار هم معنا پیدا می کنند، و آن دیدگاه سوسیالیستی که کارگر و کارفرما را در مقابل هم قرار می داد و با نگاه غربی و سرمایه داری که کارفرما را سلطان کارگر می داند و کارفرما را صاحب اختیار کارگر می داند، از بین برود و واقعاً نگاه دین مقدس اسلام که نگاه همکاری است پیاده شود. در همین راستا سعی کردیم که آرای صادره همواره آرای سازشی باشد و اختلافات به صورت کدخدامنشانه حل و فصل شود.
در بخش بازرسی کار، علارغم اینکه به شدت با کمبود بازرس روبه رو هستیم و جمعیت بیمه شده شهرستان به هیچ وجه با تعداد بازرسین کار همخوانی ندارد، سعی کردیم با کفیت بخشیدن به بازرسی ها، بر اجرای هرچه بهتر قوانین کار در سطح کارخانجات و کارگاه ها نظارت کنیم.
سال 1392، 598 بازرسی از سطح کارخانه ها داشتیم. 25 مورد حادثه ناشی از کار بررسی شده است.
در بخش اشتغال مبلغ 7848 میلیون ریال اعتبارات مشاغل خانگی در حوزه کسب و کار خُرد برای شهرستان در نظر گرفته شد که فقط 40 درصد اعتبارات ابلاغ شد و تعداد 78 نفر از این تسهیلات بهره مند شده اند.
سال 92 با توجه به سیاست های حمایتی دولت از بخش تولید تحت عنوان (بند و ماده 80) معافیت بیمه ای، تعداد 239 کارگاه از این معافیت استفاده کرده اند و از این طریق 568 نفر در سال 92 مشغول به کار شده اند.
در بخش بیمه بیکاری در سال 92 از مجموع 609 درخواستی که برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره واصل شد، پس از بررسی در کمیته تخصصی مربوطه با حضور نماینده محترم سازمان تامین اجتماعی تعداد 505 عدد واجد شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری بوده اند.
در حوزه فرهنگی- اجتماعی نیز برگزاری کلاس های آموزشی ویژه کارگران عزیز در مورد اعتیاد، مهارت های زندگی و … را داشته ایم .
در حوزه رفاهی در حال حاضر در حال توزیع برگه های سهام عدالت کارگران فصلی ساختمانی هستیم. از مجموع 3700 خانواری که برگه های ایشان به دست ما رسیده تقریبا 3200 خانوار توزیع شده است.
در حوزه تعاون، جدای از مباحث مربوط به شرکت های تعاونی، در حال حاضر پروژه مسکن مهر شهرستان با 2576 واحد و در غالب 19 شرکت تعاونی در حال اجرا می باشد.

2-در حال حاضر چه تعداد شرکت تعاونی فعال در شهرستان وجود دارد؟ از این تعداد چند درصد مربوط به روستا و چند درصد مربوط به شهر می باشد؟
در حال حاضر 280 شرکت تعاونی در سطح شهرستان وجود دارد که از این تعداد 100 شرکت تعاونی به لحاظ ثبتی فعال هستند. در خصوص پراکندگی جغرافیایی 50-50 می باشد. تعاونی های خدماتی و توزیعی در حوزه شهری قرار دارند و تعاونی های صنعتی در ناحیه صنعتی در حوزه شهری هستند و عمدتاً تعاونی تولیدی-کشاورزی در ناحیه روستایی واقع شده اند.
دستاورد های تعاون در سال 92
چهار شرکت تعاونی جدید تشکیل شد- برگزاری مجامع 60 مورد– نظارت و بازرسی مالی 40 مورد

3-آیا شرایط و زمینه لازم جهت فعالیت شرکت های تعاونی جدید در شهرستان وجود دارد و چه تسهیلاتی برای این شرکت ها در نظر گرفته شده؟
در خصوص فعالیت های تعاونی ها ظرفیت های بالقوه بسبار خوبی در قوانین وجود دارد علی الخصوص قانون اصل 44، لکن جهت گیری برنامه ها به نسبت قانون راضی کننده نیست.
رشد بخش تعاون به 25 درصد در اقتصاد کشور الزاماتی دارد، از جمله افزایش اختیارات وزارت متناسب با حجم فعالیت ها که البته این خود با واگذاری تصدی گری ها در تعارض است.
-در بودجه های سنواتی برای توانمندسازی بخش تعاون پیش بینی های نمی شود که البته در قانون اصلاح مواردی از قانون بخش تعاون که در اردیبهشت ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید این عدد دیده شد.
-نبود تسهیلات آنگونه که در قانون بخش تعاون و در قانون بانکداری بدون ربا به صورت قرض الحسنه آمده.
-بهبود فضای کسب و کار که در خصوص اشتغال پایدار به صورت عام و در خصوص اقتصاد مقاومتی به صورت خاص موضوعیت دارد و تعاون، نزدیک ترین ایده اقتصادی بر اسلام و عقل است.

4-با توجه به اینکه فعالیت شما علارقم تعاون،کار و کارگر را هم در بر می گیرد، وضعیت شرکت های صنعتی، نسبت به جذب و یا تعدیل نیرو و همچین آینده آنها و رشد اقتصادی آنها چگونه پیش بینی می شود؟
با توجه به اینکه اخیراً لایحه بهبود فضای کسب و کار در رفع موانع تولید توسط دولت محترم ابلاغ شده، امیدواریم که شاهد شکوفایی بیش از پیش تولید باشیم و آنچه در قانون آمده مبنی بر اینکه بخشی از درآمد دولت ناشی از هدفمندی یارانه ها به بخش تولید تزریق شود، این امر محقق شود چرا که مطمئناً معظل بیکاری در گرو رشد اقتصادی و تولید هست. به آینده امیدواریم و از شرایط سخت و بحرانی عبور کرده ایم امّا عدم دسترسی به منابع مالی مهمترین مانع کسب و کار است.
5-آیا راه کارهایی برای تشویق جامعه به جهت نزدیک شدن و تشویق به کار تعاونی وجود دارد؟
تشویق به کار تعاونی: در ابتدا می بایست موانع فرهنگی و اجتماعی برطرف و زمینه ی لازم ایجاد شود. عمدتاً ما بر کار تیمی علاقه نداریم و روحیه همکاری و تعاون در بین اقشار مختلف جامعه آنچنان که در خور جامعه اسلامی باید باشد وجود ندارد و اصلاح قانون بخش تعاون در اردیبهشت ماه سال جاری اتفاق افتاد و سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت علوم و وزارت بهداشت مکلف شدند نسبت به ترویج فرهنگ تعاون و توسعه گرایش ها و ریشه های مرتبط با تعاونی اقدام کنند.
ثانیاً شرایط اقتصادی همچون مشوق ها فراهم شود که در این خصوص هم در قانون جدید بخش تعاون وزارت خانه های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و شهرداری ها موظف به همکاری با بخش تعاون شده اند.

6-چه راه کارهایی برای ایجاد و یا تامین امنیت شغالی کارگران در نظر دارید؟
رونق تولید- اصلاح مواردی از قانون از مهمترین راه کار های مربوطه در این زمینه می باشند.

7-وضعیت بازرسی از محیط های کاری توسط اداره کار به چه شکل است؟
در راستای اجرای مطلوب قوانین و مقررات ناظر بر قانون کار، واحد بازرسی کار مشغول به فعالیت می باشد.
– بازرسی عمومی از کارگاه ها: بازرسی عمومی کارگاه ها شامل بازرسی مشاغل سخت و زیان آور
– بررسی حوادث ناشی از کار
8-آیا در شهرستان موردی به نام خانه کارگری وجود دارد؟ خدماتی که توسط خانه کارگری برای کارگران در نظر گرفته شده چگونه به کارگران شهرستان می رسد؟چرا باید به مرکز استان برای دریافت خدمات مراجعه کرد؟
خانه کارگری یه تشکل غیر انتفاعی است.

9-چه ساز و کاری برای شناسایی مشاغل سخت و زیان آور در سطح محیط های کارگاهی وجود دارد؟و طریقه اجرا چگونه است؟
طبق قوانین و مقرارت مربوط 20 سال متوالی سابقه کار در مشاغل سخت و زیان آور و یا 25 سال متناوب سابقه کار در مشاغل سخت و زیان آور مشمول بازنشستگی پیش از موعد می شود.

10-با توجه به اینکه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)امسال را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم و مدیریت جهادی نامگذاری فرموده اند؛ اداره کار،تعاون و رفاه اجتماعی به نوبه خود چه حرکتی را در راستای اعتلای فرهنگ تعاون و فرهنگ کار و کارگر در سطح شهرستان انجام داده است؟ و در آینده چه برنامه ای دارد؟
مسئله کار و شان کارگر هم در دین مقدس اسلام و هم در منطق عقلایی مسئله بسیار مهمی است دین مقدس اسلام همین تلاشی که کارگر برای کسب رزق و روزی حلال می کند را عبادت و عمل صالح می داند.
در خصوص اعتلای فرهنگ کار: مطالبات کارگران یک مطالبات مادی است که بر جای خود محفوظ و همه ما موظفیم این مطالبات مادی را که بر حق هم هست رسیدگی کنیم.
یک مطالبات معنوی هم وجود دارد و آن حفظ شان کارگر است. اهمیت دادن به تلاش و فعالیت کارگر که نیاز به فرهنگ سازی در جامعه دارد و عرصه فرهنگ باید به ارزش کار و تلاش پی ببرد. (مراسم هفته تعاون، تقدیر از کارگران نمونه)

11-یکی از دغدغه های دولت تحت پوشش قرار گرفتن همه اقشار و به خصوص قشر کارگر می باشد ؛ شما در این رابطه چه اقداماتی انجام داده اید ؟
سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی ازمهمترین اقدامات صورت گرفته در این باره می باشد.

12- در خصوص حمایت از مشاغل خانگی چه اقداماتی انجام شده یا در دست اجرا می باشد؟
اعتبارات ابلاغ شده پرداخت شده است و در سال جاری نیز ضریب تسهیلات برای دستگاه های متخلف مشخص شده است

13-در رابطه با آموزش و آگاهی سازی قشر کارگر نسبت به حقوق خود چه اقداماتی صورت می پذیرد؟
واحد مشاوره و بازرسی کار در این زمینه مغول به فعالیت می باشند.

14- میزان بیکاران در شهرستان چه مقدار است؟و مراجعه کنندگان و افراد جوایای کار چند درصد مرد و چند درصد زن می باشد و میزان تحصیلات متقاضیان جویای کار بیشتر در چه سطحی می باشد؟
نرخ بیکاری بین 10 درصد تا 12 درصد و افراد مراجعه کننده تقریبا 60 درصد آقایان و 40 درصد خانوم ها می باشند که میزان تحصیلات عمدتاً دارای تحصیلات دانشگاهی فوق دیپلم و لیسانس هستند و متاسفانه به دلیل عدم آموزش های کاربردی در دانشگاه ها فاقد مهارت لازم می باشد.

15-سخن پایانی
رفع معضل بیکاری: همه فارغ التحصیلان دانشگاهی و افراد جویای کار می بایستی به سمت فرهنگ کار آفرینی حرکت کنند و با کسب مهارت های لازم برای خود کار کنند و تقویت تعاونی ها نیز در همین راستا می باشد. این امر مستلزم این است که سازمان فنی و حرفه ای دوره های فنی خود را به روز کند و وزارت علوم نیز، در متون درسی خود تجدید نظر کند و آموزش ها از حالت تئوری محض خارج شده و کاربردی شود.

گروه خبری بیان

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات