امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۶/۰۱
کد خبر : 6506
چاپ خبر :
مصاحبه اختصاصی بیان با

ریاست اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران / ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

با توجه به درخواست خوانندگان مبنی بر پیگیری و تهیه گزارشات پیرامون شهدا و ایثارگران و مشکلات خانواده های این عزیزان بر آن شدیم تا با ریاست اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران جناب اقای حیدری مصاحبه ای را ترتیب دهیم که در ادامه خواهید خواند.

با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر از زمانی که در اختیار نشریه بیان قرار دادید:
با عرض سلام و احترام به پیشگاه مقدس ولیعصر (عج) منجی عالم بشریت و امام راحل و با درود سلام بر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در خدمت نشریه وزین بیان می باشم .
مقام معظم رهبری فرمودند:«اگر بخواهیم انقلاب و کشور بیمه باشد، باید این شور و شوق، این حرکت عمومی و بسیج ملت را روز به روز تقویت کنیم»
1- عمده مشکلات خانواده های جانبازان و خانواده معظم شهدا چه می باشد ؟؟
خانواده معزز شهداء و ایثارگران هم همانند آحاد مردم با توجه به افزایش سنی فرزندانشان ، اشتغال و ازدواج دغدغه اصلی خود وخانواده آنها می باشد . که ورود آنان به زندگی مشترک و تشکیل خانواده را دچار تردید و به مخاطره می اندازد .متاسفانه درشهرستان جانبازان بزرگواری هستند که خود همین دغدغه و مشکل بیکاری اعم از فصلی و دائمی و همچنین عدم امنیت شغلی را دارند .نگرانی که والدین بزرگوار شهید و جانبازان صبور ما را بعد از غم از دست دادن فرزندان عزیزشان و جراحات مختلف ناشی از جنگ که همچنان تن رنجور آنان را آزار می دهد مزید بر آن می باشد .مشکلات جسمانی جامعه ایثارگری با بالا رفتن سن از جمله مشکلات دیگری است که این بزرگواران با آن مواجه می باشند .بنیاد شهید وامور ایثارگران ضمن تشکر و قدردانی از مسئولین محترم درمانی شهرستان و جامعه محترم پزشکی گلپایگان که توجه ویژه نسبت به خانواده شهداء و ایثارگران دارند با تدبیر و استفاده از امکانات و پتانسیل های موجود در شهرستان و ارائه بیمه تکمیلی کلیه خانواده های تحت پوشش نسبت به این مهم اقدام نموده است .

2- با توجه به فاصله از مراکز مهم درمانی و کمبود برخی متخصصان خاص و بیمارستان های خاص جهت پیگیری و درمان ایثارگران اداره بنیاد شهید به عنوان نهادی حمایتی چه اقداماتی را انجام داده است؟
با توجه به کمبود برخی متخصصان در شهرستان با وجود بیمه تکمیلی و تمهیدات بنیاد در صورت نیاز، استفاده ایشان از مراکز درمانی شهرستانهای همجوار یا مراکزتخصصی و فوق تخصصی اصفهان و تهران امکان پذیر می باشد .

3- یکی از معضلات جامعه امروز عدم آشنایی قشر جوان و نوجوان با واژه و فرهنگ ایثار و شهادت است ؛چگونه می توانیم فرهنگ ایثار و شهادت را در شهرستان نهادینه کنیم و در راستای آشناسازی جوانان با این مفاهیم چه اقداماتی انجام گرفته است؟
دوران هشت ساله دفاع مقدس به فرموده مقام معظم رهبری اوج افتخارات ملت ایران است ، از این رو مهمترین و اثرگزارترین تلاش فرهنگی به ویژه در میدان جهاد و مقابله با هجوم دشمنان اسلام و انقلاب احیاء و توسعه و تعمیق فرهنگ ناب ایثار و شهادت است .
بحمداله گنجینه ای بی پایان از حماسه ی بی بدیل دفاع مقدس در اختیار ماست و این هنر ماست که با این گنجینه آشنایی پیدا کنیم وغبار تاریکی را از چهره آن بزداییم وبا زبان جدید به نسل تشنه حقیقت ومعرفت بشناسانیم و بی گمان هرتلاشی هر چند اندک در این راه بزرگ آثار ماندگار و جاودانی خواهد داشت که با هیچ ملاکی ارزیابی آن مقدور نیست . تعبیر درست از فرهنگ ایثار و شهادت راه را برای ادارمه زندگی شرافتمندانه تمام نسل ها می گشاید بنابراین باید برای شناساندن فرهنگ ایثار و شهادت و نهادینه کردن آن به نسل امروز مخصوصاً جوانان تلاش کرد .
– شناخت صحیح و کافی نسل های جدید از فرهنگ ایثار و شهادت
– برخورد های مناسب و تربیتی با جوانان و استفاده از زبان مناسب و معرفی الگوهای عملی به آنان و توجه به نقش سازنده ی آن ها
– فرهنگ سازی و ارتقاء سطح آگاهی ها و باورهای دینی مردم در طول سال از طریق رسانه ها، بویژه رسانه های محلی و سایت های مختلف ، سازمان های مسئول و متولی امور دینی ، مذهبی و فرهنگی ، خانواده ها و نهاد های آموزشی چرا که اطلاع و آگاهی از هر موردی زمینه ساز کشش به سمت آن بوده و بدیهی است وقتی در مورد پدیده ای فاقد آگاهی باشیم نسبت به آن هیچ انگیزه و گرایشی نداریم، و این آگاهی بخشی هم برای تقویت رفتار مشارکتی مردم در این موضوع ، هم برای اطلاع از حقوق فردی و اجتماعی (مسئولیت پذیری) نسبت به آن و هم آشنایی با تهدیدات دشمنان در آن حوزه قطعاً کارساز و مؤثر است .
– معرفی شهداء و ایثارگران بعنوان الگوهای راستین برای جوانان، به این ترتیب که ؛ اگر بخواهیم درباره ی مصادیق ایثار ( رزمندگان و جانبازان و آزادگان ) کار کنیم و آنان ر ا به جوانان بشناسانیم باید با ساز و کارهای مناسب از جمله تبلیغات رسانه ای ، اختصاص بخشی از خطبه های نماز جمعه به معرفی آنان ، استفاده از چهره های علمی و فرهنگی مقبول و نافذ در گفتار و عمل برای معرفی آنان ، اختصاص بخشی از محتوای متون درسی به این موارد و غیره ؛ آنان را در معرض نسل جوان قرار داده و با ایجاد یک محیط مناسب برای تماس و معاشرت متقابل می توانیم شاهد شکل گیری زنجیره ای همگون از گروه های مرجع تأثیر گذار و تأثیر پذیر در تعامل با یکدیگر در جهت تعمیق پیوند های عمیق بین امت و الگو های راستین و از آن طریق گسترش فرهنگ اصیل ایثار و شهادت باشیم .
– ایجاد بانک اطلاعاتی قوی در زمینه شهداء والامقام شهرستان : برای دسترسی آحاد مردم ، پژوهشگران عرصه ها ی مختلف دفاع مقدس ،دانش آموزان ودانشجویان ومراکز فرهنگی به اطلاعات مورد نیاز از طریق ارائه کلیه ی اطلاعات در آن از قبیل : نام و رمز عملیات ها ، سوابق علمی و پژوهشی شهداء و ایثارگران ، وصایا ، خاطرات ، تاریخ و محل شهادت ، زندگی نامه و سایر آمار مربوط به دفاع مقدس که می تواند بعنوان یک مرکز مهم نشر ارزشها و دستاوردهای شهدا و ایثارگران کاملاً مؤثر باشد .
– فراهم نمودن زمینه اعزام قشرهای مختلف از مردم خصوصاً جوانان برای بازدید از مناطق عملیاتی کشور در دوران دفاع مقدس در قالب کاروان های راهیان نور و همچنین ترویج و برنامه ریزی برای دیدار مسئولین و مردم با خانواده گرامی شهداء و ایثارگران برای انتقال تجارب و تحکیم پیوندهای دو سویه با همکاری بنیاد شهید ، ، مدارس ، دانشگاهها و….
– توسعه و ترویج سلوک زندگی شهدای عزیز و والامقام در سبد زندگی آحاد جامعه و همچنین تربیت فرزندان مطابق با هنجارها و فرهنگ ایثار و شهادت ، که تنها با رعایت اصول سفارش شده در متون دینی و تربیتی اهل بیت (ع) و سیره عملی معصومین ، رهنمود های امام (ره) و رهبری عزیز و خود شهداء و ایثارگران می توان در این مسیر گام نهاد .
– فرهنگ ایثار و شهادت نیز به مثابه سایر فرهنگ ها در طول تاریخ دستخوش تغییر و تحول می شود . پس بنابراین باید مواظبت و نگهداری شده و همواره مورد پالایش قرار گیرد تا سنت های غلط وارد آن نشوند و به کارکردهای آن در بستر زمان توجه گردد .
– و نهایتاً نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت از ابتدای زندگی هر فرد در فرایند پرورش اجتماعی او به عنوان بخشی از وظایف خانواده ها، نظام آموزشی، نظام ارتباطی و رسانه ای .
بدیهی است بسیاری از این راهکارها و پیشنهادات که به آن ها اشاره شد فقط بخشی از آنها می تواند بوسیله ی ارگانها و سازمان ها ی مرتبط و بخصوص بنیاد شهید و ،سپاه و … به اجرا گذارده شود ، ولی پیچیدگی و تخصصی بودن بسیاری از این راهکارها تنها از عهده یک بنیاد و مرکز خاص بر نمی آید ، بلکه باید از کلیه نیروهای مردمی و مشارکت عمومی بهره گرفت ؛ زیرا حفظ و اشاعه آثار و ارزشهای دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت مانند خود دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با مشارکت همگانی و…میسرخواهد بود و بدین منظور باید برای هر یک از دستگاههای ذیربط بر اساس تقسیم کار و تناسب ماموریت،وظایف خاصی را در نظر گرفت.
انشاا… باعنایت خود شهداء عزیز و هم افزایی و مساعدت کلیه دستگاههای اجرایی شهرستان در امر مهم توسعه وترویج فرهنگ ناب ایثار و شهادت و با توجه به مسیرها و رهکارهایی که اشاره گردید و با برپایی اتاق فکر و کمیته ای ویژه در این راستا تلاش خواهیم کرد .

4- با توجه به وضعیت شهدای گمنام گوگد از نظر جایگاه و وضعیت مکان چه برنامه ای برای مناسب سازی آن مکان دارید؟؟
با توجه به اینکه امور شهدای گمنام در حیطه مسئولیت سازمانی بنیاد شهید و امورایثارگران نمی باشد لذا ساماندهی قبور مطهرشان نیز بعهده این بنیاد نیست ولی در عین حال به جهت توجه وعلاقه ویژه فرماندار محترم شهرستان نسبت به شهداء عزیز و خانواده گرامی ایشان در سال جاری اعتباری جهت ساماندهی گلزار مطهر شهدای گوگد در نظر گرفته شده که به محض توزیع عملیات آن شروع خواهد شد .

5- درباره نصب تمثال شهدا در شهرستان توضیح دهید؟چه نهادهایی با شما همکاری داشتند؟
بحمدالله وحول و قوه الهی و نظر مبارک شهداء عزیز و عنایت و پشتیبانی و پیگیری ویژه فرماندار پرتلاش و بسیجی شهرستان جناب آقای حسین میرزایی و مشورتهای مختلف و استفاده از نقطه نظرات عملیات طراحی و ساخت و نصب تمثال مبارک شهداء گلپایگان با توجه به اطلاعات و عکسهای موجود در بنیاد شهید و امور ایثارگران شروع و نصب و در آستانه تکمیل می باشد البته تعداد محدودی از تابلوها در آستانه تکمیل می باشد که بمحض آماده شدن، نصب باقیمانده انجام خواهد شد .
در اینجا یادآور می شوم که تابلو تمثال مبارک شهدای عزیزی که پرونده آنها و یا قبور مطهرشان در شهرستان بوده ساخته و نصب شده است و یقیناً دراجرای این کار احتمالا ضعفهای وجود دارد که هم اکنون در حال رصد آنها می باشیم که انشاالله در آینده نزدیک برطرف خواهد شد .

6- نظر شما درباره دو هفته نامه بیان؟
نشریه بیان انشالله رسالت خود را در امر خدمت خالصانه و تنویر افکار عمومی و پخش اخبار شهرستان وهمچنین شناساندن راه و منش شهدای عزیز این خطه بنحو احسن انجام داده و خواهد داد .امید است «بیان» دراجرای رسالت مطبوعاتی خود با رصد آسیب ها ومشکلات شهرستان و در راستای کاهش آنها و همچنین پاسداری از خون شهیدان بکوشد .

گروه خبری بیان

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات
  1. احمدی گفت:

    سلام خسته نباشید. جناب آقای حیدری واقعا جای تقدیر داره بابت زحماتی که انجام دادید .اما ایکاش زمینه ای فراهم میشود تا از برنامه ها واقدامات بنیاد بیشتر آگاه بشیم .وشهدای شهر وخانواده های محترمشون بیشتر موردتوجه قرار بگیرند.ماتا ابد از وجود انها برخوردار نیستیم.ما بچه های هستیم که شهدارا ندیدیم اما دلمون میخواد بیشتر از انها بدونیم.از نصب تصاویر شهدا در خیابانها هم سپاسگزاریم واقعا شهرمون منور گردید.اجر شمابا سیدالشهدا

دیدگاه شما

تبلیغات