امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۶/۰۱
کد خبر : 6502
چاپ خبر :
بمناسبت فرا رسیدن روز پزشک

مصاحبه اختصاصی بیان با دکتر علی محمد توکلی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان؛ با توجه به فرا رسیدن روز پزشک بر آن شدیم تا با یکی از پزشکان موفق و مردمی شهرستان جناب آقای دکتر محمد علی توکلی در رابطه با این قشر زحمت کش مصاحبه ای را ترتیب دهیم که به سمع و نظر خوانندگان نشریه بیان می رسد:

بیان: اهمیت و جایگاه پزشکی در جامعه چیست؟

موضوع دانش پزشکی، تامین سلامت و تندرستی آدمی است و اهمیت این موضوع از دیدگاه اسلام نیز بر کسی پوشیده نیست زیرا که اسلام تا انجا به بدن انسان اهمیت می دهد که اگر تکلیف واجبی به تندرستی انسان لطمه بزند نه تنها انجام آن لازم نیست بلکه حرام نیز می باشد.

در اسلام علم پزشکی همتای علم دین ارزشمند به شمار آمده چرا که اولی را برای سلامت جسم و دومی را برای تندرستی روح واجب و لازم است.

پزشکی حرفه ای است که در هیچ زمان و دوره ای مردم از آن بی نیاز نبوده و نیستند و تا دنیا دنیاست بیماری وجود دارد و بیماران نیز لازم است به پزشک مراجعه کنند. البته ، به عنوان یک مسلمان معتقدیم شفا دهنده اصلی خداوند است و پزشکان وسیله ای برای این امر هستند.

از امام صادق (ع)  نقل است که می فرمایند: جامعه به 3 گروه از انسان ها نیاز وافر دارد : 1- فقیه دانشمند 2- زمام دار نیکو 3- پزشک ماهر

و باز در قرآن آمده هر کس انسانی را حیات ببخشد گویا به همه انسان ها حیات بخشیده است.

تمام این مطالب گویای اهمیت و ارزش و منزلت حرفه پزشکی در جامعه است و امیدواریم تمام کسانی که این شغل را انتخاب کرده اند هدفی جز کمک به همنوعان دردمند خود نداشته باشند و هر کاری میکنند در جهت رضای خداوند متعال باشد.

بیان: وضعیت پزشکی شهرستان گلپایگان چگونه می بینید ؟

در حال حاضر نسبت به گذشته این وضعیت در جایگاه بهتری قرار گرفته، خصوصاً امکانات پاراکیلینیک نظیر امکانات آزمایشگاهی،MRI، اسکن و … شرایط خوبی ایجاد کرده و در ضمن تعدد تخصص های پزشکی نیز وضعیت خوبی نسبت به گذشته دارد.

بیان: بعنوان یک پزشک کمبودهای درمانی شهرستان را چگونه می بینید؟

بزرگترین مشکلی که در شهرستان در حال حاضر به نظر بنده وجود دارد، مشکل بیمارستانی است. علی رغم تلاش فراوان مسئولین بهداشت و درمان شهرستان و بیمارستان و آنگونه که اینجانب مطلع هستم پیگیری های مکرر ایشان و تلاش خیرین محترم با توجه به قدمت بیمارستان امام حسین و عدم تطابق آن با استاندارد های روز بیمارستانی و فرسودگی بافت ساختمانی علی رغم بازسازی های مکرر این بیمارستان پاسخگوی نیاز مردم خوب و فهیم شهرستان نمی باشد لذا می طلبد با پیگیری مسئولین نسبت به احداث بیمارستان جدید و مدرن با استاندارد ها روز اقدام نمایند. اگر چنین امری تحقق یابد بدنبال آن قطعاً امکانات بیشتری نیز استقرار خواهد یافت و زحمات پرسنل و پزشکان بیمارستان نیز نمود بیشتری خواهد داشت. مشکل دوم نیز که به نظر اینجانب وجود دارد کمبود تخصص ها در بعضی از رشته ها است که اگر مشکل اول حل شود در رفع مشکل دوم قطعاً تاثیر گذار خواهد بود.

دکتر توکل (2)

بیان: وضعیت بیمه ها را چگونه می بینید؟

در گذشته پرداختی بیمه ها به پزشکان با تاخیر زیاد صورت می گرفت که در حال حاضر این وضعیت مطلوب تر شده است. در خصوص هزینه های بستری نیز در گذشته 30 درصد به عهده بیماران بود که اخیراً این رقم به 10 درصد کاهش یافته است. امیدواریم این کاهش در بخش خصوصی نیز اعمال شده و سهم پرداختی بیمه ها در این بخش افزایش یافته و سهم پرداختی بیمار کاهش یابد.

بیان: تعامل بین پزشکان و شبکه بهداشت  و درمان چگونه است؟

به هر صورت باید گفت همگی هدفشان ارتقاء بهداشت جامعه و کاستن از آلام و درد مردم است.شبکه بهداشت و درمان بعنوان متولی امر بهداشت و درمان و پزشکان بعنوان بازوان این متولی در کنار هم تعامل خوبی دارند.

بیان: رابطه بین پزشک و بیمار چگونه است؟

از گذشته تا کنون مردم برای جامعه پزشکی احترام خاصی قائل هستند خصوصاً در این شهرستان که اکثر پزشکان بومی هستند، این احترام و ارتباط خوب بیشتر بوده و خود این اعتماد و تعامل در اثر گذاری کار پزشکان و تاثیر پذیری بر امر درمان بیمار بسیار موثر می باشد.

بیان: سخن پایانی

اینجانب یکم شهریور ماه سالروز پزشک را به همه همکاران محترم جامعه پزشکی تبریک عرض نموده و برای همه همکاران آرزوی سلامتی و تندرستی دارم.

 

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات
  1. ناشناس گفت:

    اقای دکترتوکلی عزیز روزتان مبارک.
    با بهترین ارزوها برای حضرتعالی
    محسن طارمی

دیدگاه شما

تبلیغات