امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۵/۲۶
کد خبر : 6139
چاپ خبر :
پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان

سبک زندگی 17

هدیه خداوند به امت پیامبر (صلی الله علیه و آله) در ماه مبارک رمضان
یکی از کارهایی که خداوند بندگانش رابه انجام آن امر نموده ، گرفتن روزه در ماه مبارک رمضان است . وقتی ماه مبارک رمضان فرا می رسد ، زندگی ما سبک دیگری به خود می گیرد و معنویت بیشتری در جامعه ی اسلامی حکم فرما می شود و باب رحمت الهی به بندگان باز می گردد . شاید این سؤال برای برخی پیش آید که : « در مهمانی ها از مهمان پذیرایی می کنند ؛ این چه مهمانی است که باید گرسنگی و تشنگی را در آن تحمل کنیم ؟؟؟ » و بخاطر اینکه حقیقت روزه و حقیقت مهمانی الهی را نمی دانند ، دست به عمل زشت روزه خواری می زنند .
ما برای روشن کردن این مسئله حدیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل می کنیم که فرمودند « به امت من در ماه رمضان پنج چیز داده مى‏شود که به امت هیچ پیامبرى پیش از من داده نشده است:
1-وقتى اولین شب ماه رمضان فرا رسد، خداوند به آنان نظر مى‏کند، و هر کس که خدا به او نظر کند هرگز او را عذاب نخواهد کرد
2- بوى دهان آنها به هنگام عصر نزد خداوند خوشبوتر از مشک است
3-فرشتگان شب و روز به آنان طلب آمرزش مى‏کنند
4-خداوند به بهشت امر مى‏کند که استغفار کن و براى بندگانم خود را آرایش بده تا شاید رنج و ناراحتى دنیا از آنها برطرف شود و به سوى بهشت و کرامت من برگردند
5-وقتى آخرین شب ماه رمضان فرا مى‏رسد همه آنها آمرزیده مى‏شوند، مردى گفت: یا رسول اللَّه این کار در شب قدر انجام مى‏گیرد؟ فرمود: آیا کارگران را نمى‏بینى که چون از کارشان فارغ مى‏شوند اجرت داده مى‏شوند .»(1)
چه کسی است که از این پنج موهبت و از این پذیرایی الهی خوشش نمی آید ؟
بهترنیست رضایت الهی ، این دُرّ گرانبها را باساعاتی خالی بودن معده و رعایت تقوای بیشتر بدست آورد ؟
همان خداوند حکیم که روزه را بر ما واجب نموده است ، مطمئناً صلاح عبد خود را در این دانسته که هر ساله ما ، سی روز ناهار خود را دیرتر بخوریم . طبق تحقیقات ، روزه خواص و آثار متعددی دارد ؛ از جمله:
الف) سلامت جسم : پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: ((صوموا تصحوا)). امروزه از نظر پزشکی فوایدبسیاری برای روزه کشف نموده اند که آنها در این مختصر نمی گنجد. برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به : 1- اولین دانشگاه و آخرین پیامبر (دکتر پاک نژاد) -2- روزه (آلکسی سوفورین) – 3 روزه (نشریه انجمن اسلامی پزشکان اصفهان)
ب) تقویت حس تعاون و همدردی اجتماعی
ج) تقویت اراده
د) تقویت تقوا ومعنویت (یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون) و…
انشاءالله با توکل و عنایت بر خداوند متعال بتوانیم در این ماه پر برکت ، کمال استفاده های مادی و معنوی را ببریم و بتوانیم خود را مورد رحمت و مغفرت خداوند قرار بدهیم.
1-خصال شیخ صدوق/ترجمه جعفرى/ج‏1 / ص461

حجت الاسلام ظاهری

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات