امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۵/۲۶
کد خبر : 6120
چاپ خبر :
این شماره

روستای فاویان

 

در رابطه با بررسی مسایل و مشکلات و همچنین اطلاع از ظرفیت های موجود در روستاهای شهرستان گلپایگان و انعکاس آنها به مسئولین مربوطه ، از آنجا که تلاش در جهت عمران و آبادانی روستاها را از وظایف خود به عنوان یک نشریه مردمی می دانیم و برای اینکه دِینی که بر گردنمان هست را به خوبی ادا کرده باشیم در سومین بازدید خود از روستاها ایندفعه سری به روستای نیوان نار زده و پس از صحبت با مردم زحمتکش این روستا و اطلاع از مسایل و مشکلات آنان بهتر دیدیم با دهیار محترم این روستا که بیشتر با ظرفیت ها و نیز مشکلات روستا در راتباط است صحبت کنیم. آقای کریم فیروزی فرزند حسن دارای مدرک تحصیلی لیسانس مکانیک و با 4 سال سابقه خدمت رسانی که در سمت دهیاری روستای فاویان از توابع شهرستان گلپایگان، بخش مرکزی مشغول کار می باشد.وی در ادامه نسبت به وضعیت روستا توضیحاتی را اظهار کردند که به شرح ذیل می باشد:

IMG_0509

روستای فاویان در بخش مرکزی دهستان جلگه یکی از روستاهای شهرستان گلپایگان می باشد که از طرف شمال به کوه حاج قارا و از طرف جنوب به روستای شادگان و از طرف شرق به روستای دم آسمان و از طرف غرب به روستاهای دستجرده و مزرعه متصل می باشد و شغل اکثر اهالی آن دامداری و کشاورزی است.
در این روستا یک امام زاده به نام امامزاده نور محمد می باشد که حدود چهارصد سال قدمت دارد ولی شجره نامه ای از این امامزاده واجب التعظیم در دست نمی باشد و بنای قدیمی آن هم در سال های خیلی قبل تخریب شده است و بنای آن در حال حاضر نوساز می باشد و (کبوتر خانه) یک برج که در سال 1301 ساخته شده که در داخل آن به شکل خاصی ساخته شده که اکنون به علت عدم تعمیر و بازسازی در حال تخریب می باشد.
مشکلات روستای فاویان به دو دسته ی مشکلات کشاورزی و مشکلات عمرانی تقسیم می شود که عبارت اند از:

IMG_0487

مشکلات بخش کشاورزی
این روستا در قدیم دارای پنج قنات بوده که حدود دو هزار هکتار از اراضی این روستا با این قنوات آبیاری می شده و در قدیم یکی از بزرگترین صادر کننده های محصولات کشاورزی از جمله گندم،جو،یونجه و چغندر قند بوده که به علت خشکسالی های اخیر علاوه بر رکود جمعیت؛ در بخش محصولات کشاورزی نیز واردکننده محصولات جهت دام های خود شده است.
همچنین به علت خاک منطقه و کم آب بودن نسبت به روستا های دیگر حفر چاه عمیق در این منطقه جوابگو نبوده و جزء هزینه برای اهالی سود دیگری نداشته است.
لازم به ذکر است اقداماتی هم توسط جهادکشاورزی صورت گرفته ولی جوابگوی اهالی به علت وسعت منطقه نمی باشد و تنها راه حل مشکل مذکور انتقال آب از سد گلپایگان و یا از روستاهای همجوار به وسیله لوله گذاری می باشد.
مشکلات بخش عمرانی روستا به شرح ذیل می باشد:

1

1-اجرایی نشدن کامل طرح هادی که به علت پراکندگی روستا حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته

2-4

2- نبود اعتبار کافی جهت آزادسازی ساختمانهایی که در طرح هادی قرار گرفته اند.لازم به ذکر است که این روستا نسبت به روستاهای دیگر باید بیشترین آزادسازی در آن صورت گیرد.

3

3- هم مسیری قناتی که با خیابان اصلی و فرعی این روستا هم مسیر شده و باعث بروز خطرات جانی و مالی برای اهالی گردیده که قسمتی از این مسیر با همکاری اهالی محل و مساعدت بخشدار و بنیاد مسکن سنگ چینی و به صورت بلوار در آمده است و بقیه آن جهت بازسازی اعتبار ملی می خواد.
4- شنی و خاکی بودن خیابان های فرعی و معابر و کوچه ها

5

5- نیاز بازسازی پل در حال تخریب جلو نانوایی
6- تقاضای تعویض قسمتی از شبکه آب رسانی روستا توسط اداره محترم آب و فاضلاب روستایی
7- عدم تامین اعتبار دولت جهت مستمری از کار افتادگان بیمه روستایی و عشایر
8- نبود امکانات رفاهی ورزشی برای جوانان و اهالی

9

9- درخواست جابجایی تیر چراغ برق هایی که توسط اداره محترم برق جهت نقشه برداری اولیه مساعدتی شده
و در پایان از روزنامه بیان که پل ارتباطی بین مسولان و مردم می باشند تشکر نموده و همچنین از اعضای محترم شورای اسلامی روستای فاویان و تمام ادارات و ارگانهای دولتی که جهت بهبود و عمران این روستا زحماتی را کشیده اند بویژه فرماندار محترم،بخشدار محترم ، اداره جهاد کشاورزی ، اداره برق،اداره آبفای روستایی،اداره گاز و کمیته امداد تقدیر و تشکر می نمایم.

گروه خبری بیان

IMG_0515 IMG_0483

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات