امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۵/۱۵
کد خبر : 5815
چاپ خبر :
گزارش تصویری

سجیل ایرانی در تامکت آمریکایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان به نقل از تسنیم ، با تجهیز جنگنده‌های اف ۱۴ ایرانی به موشک‌های هوا به هوای سجیل حلقه موشک های قابل نصب بر روی این جنگنده کامل تر شد..قرار است در آینده نزدیک این جنگنده‌ها به موشک‌های فکور ۹۰ نیز مجهز شوند .
تامکت یا همان جنگنده‌های اف 14 که ساخت کشور آمریکا است وهم‌اکنون فقط ایران و آمریکا به طور رسمی، تنها دارندگان این جنگنده در جهان به شمار رفته و تکنولوژی این جنگنده‌ها را در اختیار دارند.
این جنگنده‌ها از آنجایی که قدرت بالایی در رهگیری، شناسایی و درگیری هوایی دارند، جزو جنگنده‌های بسیار قدرتمندو در زمره بهترین جنگنده‌های جهان به شمار می‌روند.

یکی از مهمترین ماموریت‌های اف 14های ایرانی در جریان جنگ تحمیلی بود و این جنگنده‌ها توانستند نقش بسزایی در فروپاشی تقریبا کامل نیروی هوایی ارتش عراق داشته باشند .

موشک فونیکس

موشک فونیکس (AIM-54 Phoenix)‏، اصلی‌ترین موشکی است که با توجه به سازه و سیستم‌های حساس اف‌14ها به خصوص رادارهای مدرن این جنگنده، برایش ساخته شده است.

ایران در زمان سفارش خرید جنگنده‌ها از آمریکا، مقدار مشخصی نیز موشک فونیکس سفارش داده و بخشی از سفارش خود را قبل از انقلاب تحویل گرفت اما آمریکا از تحویل مابقی سفارش ایران بعد از انقلاب اسلامی خودداری کرد.
با توجه به اینکه تعداد اندکی از محموله موشک فونیکس به ایران تحویل شد ، ایران به فکر جایگزینی مناسب برای این موشک‌ها افتاد تا اف 14ها  در جریان جنگ تحمیلی، تسلیح شده و قادر به انجام ماموریت باشند.

اف 14 ایرانی

در همان دوران جنگ، کارشناسان ایرانی توانستند، با تغییر کاربری موشک‌های پدافندی و زمین به هوای هاگ، این موشک‌ها را هوا به هوا کرده و برخی اف14ها را به این موشک مسلح کنند .
امروزه ایران با تغییر سامانه‌های این موشک، توانسته نمونه‌های بومی این موشک را نیز تولید کند. شاهین و شلمچه، دو موشک بومی و هاگ ایرانی هستند که از قدرت بالایی برخوردارند. این موشک‌ها قابلیت این را دارند که روی سامانه موشکی و پدافندی مرصاد استقرار یافته و شلیک شوند.
حالا با گذشت بیش از دو دهه از دوران تسلیح جنگنده‌های اف14 ایرانی به موشک‌های هاگ یا همان سجیل، حالا این موشک‌ها در حال ارتقا بوده و متخصصان کشورمان در حال انجام تغییرات و ارتقا برد، برد راداری و تطبیق موشک با جنگنده در قالب “پروژه سجیل” هستند.

موشک سجیل

حالا با گذشت چند سال از تحقیقات، موشکی با نام فکور 90 تولید و به طور غیررسمی رونمایی شده است. البته هنوز خبری از تست عملیاتی و تسلیح اف 14ها به این موشک منتشر نشده اما این موشک مکررا در مراسمات مختلف به نمایش در آمده است.
توجه به شکل ظاهری فکور، نشان می‌دهد که این موشک بسیار شبیه همان مدل آمریکایی خود یعنی موشک فونیکس است.

موشک فکور

صنایع موشک‌سازی ایران در سالیان گذشته رشد چشمگیری داشته و ایران با تولید موشک هوا به هوای سجیل، حلقه موشک‌های قابل نصب روی جنگنده‌های F14 را از 4 موشک (AIM120،AIM9، AIM7، AIM54) به 5 موشک ارتقا داده، حلقه‌ای که در آینده با تسلیح تامکت‌های ایرانی به موشک‌های بومی فکور 90، کامل‌تر  و البته عضوی جدید، ایرانی و به‌روز خواهد داشت.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات