امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۵/۱۲
کد خبر : 5710
چاپ خبر :
گل به خودی های القاعده تمامی ندارد

پیروزی بزرگ حزب الله؛ وحشت دشمنان حزب الله از داعش؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان به نقل از شفاف، دیدار هفته گذشته «ولید جنبلاط» رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان و از بزرگ ترین مخالفان حزب الله با سید حسن نصر الله، رهبر حزب الله لبنان، یکی از اتفاقات بسیار مهم در کشور بحران زده لبنان بود. اهمیت این خبر به حدی است که پس از گذشت یک هفته، هنوز در صدر اخبار و سوژه های تحلیلگران لبنانی قرار دارد.
حزب الله-سید حسن نصرالله
دیدار ولید جنبلاط با سید حسن نصرالله، یکی از مهم ترین اتفاقات استراتژیک منطقه طی هفته گذشته بود.
به نظر می رسد این دیدار می تواند طلیعه تغییر ائتلاف ها و جغرافیای سیاسی را در لبنان و سپس منطقه به دنبال داشته باشد.
به گزارش سرویس بین الملل شفاف، اهمیت این خبر به حدی است که به نظر می رسد گام های بلندی در راه تشکیل دولت مرکزی در لبنان (بیروت) برداشته شده است. لبنان طی سه سال اخیر و با آغاز بحران در سوریه، وضعیت سیاسی بسیار شکننده ای پیدا کرده است و بحران به حدی عمیق شده که این کشور نتوانسته طی 18 ماه اخیر، نخست وزیر خود را تعیین و دولت مرکزی تشکیل دهد!
اما این بار دو قطب اصلی مخالف یکدیگر، دور یک میز با هم نشسته و در پایان نشست نیز بیانیه مشترکی را صادر می کنند. به راستی در فضای سیاسی و ژئوپلتیکی لبنان، چه اتفاق محسوسی افتاده است؟
ولید جنبلاط پیش از این تأکید داشت تا زمانی که دادگاه ترور مرحوم رفیق حریری تشکیل نشود و از سوی دیگر حزب الله به صورت رسمی از سوریه خارج نشود، حاضر به پذیرش مشارکت سیاسی این جریان (حزب الله) در فضای سیاسی لبنان و تشکیل دولت لبنان نیست! اما این بار خود وی پیشگام شده و به دیدار سید حسن نصر الله می رود.
آیا ولید جنبلاط از ائتلاف با سعد حریری (متحدان عربستان) سرخورده و پشیمان شده است؟
به نظر می رسد، دو اتفاق زیر منجر به تعدیل موضع جنبلاط در قبال حزب الله لبنان شده است:
1- در بیانیه مشترک صادر شده از سوی سید حسن نصر الله و ولید جنبلاط، بر خطر داعش برای امنیت لبنان و منطقه تأکید شده است. طبق این بیانیه، طرفین “هم قسم” شده اند تا «همه امکانات و ظرفیت های خود را برای مهار و سرکوب داعش به کار گیرند.»
اهمیت این تعهد، به این نکته برمی گردد که جنبلاط از شخصیت های بارز لبنانی حامی ائتلاف ملی سوریه و گروه نظامی موسوم به ارتش آزاد سوریه است. حالا جنبلاط و سید حسن نصرالله که شاخص ترین متحد بشار اسد در میان همسایگان سوریه است، با یکدیگر پیمان می بندند که داعش را سرکوب کنند. نکته مهم این جاست که در این بیانیه، داعش به عنوان خطری برای لبنان ذکر نشده؛ بلکه به خطر داعش برای کل منطقه تصریح شده است.
2-به نظر می رسد سعد حریری که این روزها حاضر به ترک سعودی و بازگشت به لبنان نیست، در حال از دست دادن متحدان خود در لبنان است!
همزمان با شعله ور شدن جنگ در سوریه و به خصوص بعد از عملیات ارتش آزاد سوریه در منطقه زینبیه در تابستان سال 90، شیعیان لبنان به هواداران جدی بشار اسد تبدیل شدند و حتی حزب الله لبنان به یاری ارتش دولتی دمشق شتافت. هم زمان سلفی های لبنان به رهبری شیخ احمد الاسیر با پیوستن به جبهه النصره، به یاری مخالفان بشار شتافتند. این شکاف طی دو سال اخیر تشدید شده و به حدی رسیده که حجم کشته شدگان نبرد در سوریه، در جامعه لبنان زیاد شده است!
از سوی دیگر جریان سعد حریری که بخش وسیعی از اهل سنت لبنان را نمایندگی می کند، بیش از پیش به همپیمانی با القاعده کشیده شده است. این وضعیت، نتیجه روشنی دارد: «نگرانی اقلیت های مذهبی از اوج گیری القاعده و بنیادگرایان مذهبی»
ولید جنبلاط از رهبران دروزی های منطقه به حساب می آید که بخشی از آنان در سوریه ساکن هستند. دروزی ها در سوریه، همواره از سوی اهل سنت تحت فشار بوده اند و به نظر می رسد نزدیکی بیش از پیش حریری به القاعده و امتزاج اهل سنت لبنان با جبهه النصره، باعث چرخش دروزی ها به سمت حزب الله شده است.
سه مخالف بزرگ حزب الله در یک قاب
به ترتیب (از راست): سعد حریری، سمیر جعجع و ولید جنبلاط
مهم ترین داده هایی که می تواند تحلیل فوق را تصدیق کند، اظهارات معاون جنبلاط – در حزب سوسیالیست های ترقی خواه – است. او که در دیدار سید حسن نصرالله و ولید جنبلاط حاضر بوده است، به دو نکته تصریح کرده است:
  • خطر داعش، بسیار فوری و سهمگین است. هرگز نباید این الویت از دستور کار جریان های لبنانی خارج شود.
  • گرایش به همکاری و همگرایی میان جریان حریری و القاعده لبنان رو به افزایش است.
در صورتی که تحلیل های فوق، در روزهای آیند تحقق یابند، می توان ادعا کرد دولت لبنان به سمت ثبات و تشکیل حرکت می کند و برنده این معادله استراتژیک نیز بی شک جریان مقاومت و در رأس آن جمهوری اسلامی ایران باشد. زیرا مقاومت بدون آن که ذره ای از مواضع خود عقب نشینی کند، موفق شده بزرگ ترین مخالفان خود را رام و حتی وادار به همراهی و حمایت کند.
در میان مخالفان حزب الله در لبنان، جریان المستقبل به ریاست سعد حریری، رتبه اول را داراست. در پله بعدی، ولید جنبلاط در حزب سوسیالیست های ترقی خواه و سمیر جعجع رهبر فالانژیست های لبنان قرار دارند. سعد حریری، بیش از یک سال است که در عربستان به سر می برد؛ ولید جنبلاط به دیدار سید حسن نصرالله می رود و بیانیه مشترک می دهد و سمیر جعجع نیز به سکوت و روزه سیاسی روی آورده است.
Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات