امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۵/۰۵
کد خبر : 5416
چاپ خبر :
پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان

نابودی گلپایگان در آینده ای نزدیک

چندی پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیئت دولت نکات بسیار مهمی را ایراد فرمودند. یکی از این نکات مهم فرمایش معظم له مبنی بر هشدار نسبت به نابودی زمینهای کشاورزی به عنوان یک خسارت غیرقابل جبران بود.
ایشان در این دیدار با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی و اظهار نگرانی از تبدیل و تغییر کاربری زمینهای کشاورزی گفتند: نابودی زمینهای کشاورزی یک خسارت غیرقابل جبران است و باید وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست بطور جدی با این پدیده برخورد کنند.
بر هیچ کس پوشیده نبوده و نیست که شهرستان گلپایگان بدلیل وضعیت آب و هوایی و داشتن زمین های مرغوب همواره به عنوان یکی از قطب های کشاورزی و دامداری کشور محسوب می شده و تامین کننده بخشی از نیاز کشور خاصه در بخش لبنیات می باشد؛ همچنین از نظر زیبایی شناختی با داشتن مناظر زیبای طبیعی و همچنین داشتن صحراهای بکر و مشجر وپردرخت یکی از زیباترین مناطق مرکزی کشور به شمار می رود، هم اکنون نیز وجود دو سد که یکی در حال استفاده و دیگری در دست ساخت در بالا دست شهرستان می باشد (هر چند که سد جدید مخصوص استفاده آب شرب می باشد ولی بالا آمدن آب های زیرزمینی را به همراه دارد) نوید بخش آینده ای خوب جهت رونق هرچه بیشتر بخش کشاورزی و دامداری در شهرستان است.که نسبت به این موضوع در جای خود به آن خواهیم پرداخت.

نابودی گلپایگان-بیان (8)

حال با توجه به مقدمه فوق، متاسفانه چند سالی است که انواع ساخت و سازهای مجاز و غیرمجاز بلای جان زمین های کشاورزی شهرستان شده است.
به شکلی که فقط در این چند ساله زمین خواران سودجو با تغییر کاربری های غیرمجاز، بسیاری از زمین های کشاورزی مرغوب شهرستان گلپایگان را تصاحب کرده و با فروش آن به مردم ضمن به جیب زدن پول های هنگفت و باد آورده و ثروتمند شدن به صورت یک شبه، خسارات غیرقابل جبرانی را به بخش کشاورزی گلپایگان وارد آورده اند.
صد البته که قصور صد درصدی مسئولین و مبادی زیربط در جای خود محفوظ است و باید دید که با چه توجیهی و بر اساس کدام قاعده و قانون با این کاربری ها و ساخت و سازها موافقت شده است و چنین فاجعه ای که به تعبیر رهبر معظم انقلاب غیر قابل جبران می باشد، رخ داده است. ولی در حال حاضر روی صحبت این نوشتار با این دسته و دوائر در مورد گذشته نیست. بلکه نگرانی اصلی که از این موضوع وجود دارد این است که این روند فاجعه آمیز، همچون خوره ای دامن گیر کل شهرستان نشود و آینده گلپایگان را بیش از این به خطر نیاندازد..

نابودی گلپایگان-بیان (7)

متاسفانه مدت زمانیست که با پدیده ای به نام ویلا سازی و انبوه سازی در شهرستان مواجه شده ایم.گویا سودجویان و زمین خواران اینک به جان زمین های کشاورزی حاشیه گلپایگان و گوگد افتاده اند.
متاسفانه ساخت و سازهای غیرمجاز در جاده کوچری و اصطلاحاً زمین های «همواری» خیلی کم بود؛ که این پدیده به منطقه «صفائیه» (قلعه موتور) و زمین های حواشی شهر گوگد نیز کشیده شده است و معلوم نیست چرا مسئولین این قدر نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند گویا اصلا خود موافق این موضوعند!
هم اینک و در حال حاضر اگر به ورودی شهر گوگد وارد شوید و یا اگر از سمت جاده کمربندی پشت گوگد(سمت بیمارستان آیت ا… گلپایگانی)به سمت گلپایگان حرکت کنید، با تعجب ساختمان هایی چندین طبقه و آپارتمانی را مشاهده خواهید کرد که بخشی از آن در زمین های مرغوب کشاورزی ساخته شده و شدیداً چهره آن منطقه را زشت و ناپسند کرده است.
در اینجا این سوال مطرح می شود چرا در شهر گوگد که هنوز بناها و املاک فرسوده بسیار زیاد و زمین هایی با کاربری مسکونی الا ماشاء ا… وجود دارد، که هر کس با گذر در خیا بانها و کوچه پس کوچه های این شهر می تواند به این موضوع پی ببرد، بایدشاهد ساخت بنا در زمین های کشاورزی و حاصلخیز بود؟!!! و بدتر از آن چرا شاهد ساخت بناهای آپارتمانی با تعداد طبقات بالا هستیم؟! براستی چرا شهرداری گوگد نسبت به صدور مجوز اقدام می کند؟ براستی گرفتن تراکم و درآمدزایی برای شهرداری از طریق تراکم این قدر اهمیت دارد که آینده شهر را فدای آن کرد؟ باید راه دیگری برای کسب درآمد پیدا کرد، نمی شود آینده شهرستانی را فدای مدیریت های چند ساله کرد. الان همه کارشناسان، به این موضوع پی برده اند که راه کسب درآمد شهرداری ها گرفتن تراکم نیست، این روش ها همه راه های کاذب و مقطعی کسب درآمد است.

نابودی گلپایگان-بیان (11)

آیا به عواقب و اثرات غیرقابل جبران این موضوع فکر شده است؟مسلماً نه. آیا مسئولین امر نسبت به عواقب از بین رفتن زمین های کشاورزی حاصلخیز شهرستان اندیشیده اند؟ چرا در جاده زیبای حسن حافظ در گلپایگان، ما شاهد ساخت بنا و ساختمان در وسط زمین های کشاورزی هستیم؟ مگر کاربری اینها کشاورزی نیست؟ آیا باید دست روی دست گذاشت و هیچ اقدامی صورت نداد تا سودجویان و زمین خواران هر بلایی می خواند بر سر شهرستان بیاورند؟
مگر جزء این است که یکی از زیباترین مناطق شهر گلپایگان رباطات آنست؟ و اگر در این مناطق نیز ساخت و سازها ادامه یابد دیگر اثری از این مناطق دیدنی و این زیبایی ها در گلپایگان خواهد بود؟
متاسفانه در این چند ساله چهره شهر ما بدلیل غفلت مسئولین امر و بدلیل ساخت و سازهای غیراصولی و بالا رفتن غیرقانونی برجها و آپارتمان های بلند به اندازه کافی و تا سالیان سال زشت و مخدوش شده است و خواهشی که هست اینکه مسئولین و دلسوزانی که از این موضوع و پدیده رنج می برند دوائر و ادارت دولتی خاصه شهرداری، محیط زیست، منابع طبیعی، جهادکشاورزی، دادگستری و …، نسبت به این حرکت بی تفاوت نباشند و با راهکارهای قانونی که وجود دارد و با عزمی جدی و همگانی جلوی نابودی شهرستان را که ممکن است در آینده ای نزدیک رخ بدهد بگیرند؟ چرا که نابودی طبیعت و نابودی کشاورزی در شهرستان یعنی نابودی شهرستان.
نشریه بیان این آمادگی را دارد تا از فعالیت های مسئولین دلسوزی که با احساس مسئولیت نسبت به موضوع فوق عملکردی داشته اند را، انعکاس دهد.
همچنین این نشریه آمادگی درج توضیحات از سوی ارگانهای مربوطه نظیر :
اداره جهادکشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، مسکن و شهرسازی و شهرداری ها را نسبت به گزارش فوق دارد.
امید است با عزمی همگانی همچنان شهری سبز و زیبا داشته باشیم و این زیبایی را میراثی برای آیندگان بدانیم.

گروه تحلیل و خبر بیان

نابودی گلپایگان-بیان (9)

نابودی گلپایگان-بیان (6)

نابودی گلپایگان-بیان (5)

نابودی گلپایگان-بیان (3)

نابودی گلپایگان-بیان (2)

نابودی گلپایگان-بیان (1)

نابودی گلپایگان-بیان (4)

نابودی گلپایگان-بیان (10)

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات