امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۴/۰۶
کد خبر : 4051
چاپ خبر :
سرمقاله

امر به معروف از حرف تا عمل

در چند شماره گذشته این نشریه اشاره ای داشتیم به معضل برخی رفتار های ناهنجار اجتماعی از جمله مسئله بد حجابی و بی بندو باری که متاسفانه توسط برخی به صورت گستاخانه در سطح شهر رواج داشته و توجهی به آن نمی شود در این شرایطی که همه دستگاه ها در سطح ملی و کلان در پس نگاه های خاص خود در حال مشاجره بر سر چگونگی حل و برخورد با این پدیده هستند متاسفانه در کف جامعه افرادی یا از سر بی اطلاعی و یا به عمد در حال ترویج این ناهنجاری ها هستند و با دزدیدن ذهن جوانان و جامعه به افکار پلید خود جامه عمل پوشانده و فعلا کسی نیست که جلوی برخی از این رفتار ها را بگیرد.
یکی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در نقل خاطرات خود می گفت: روزی در منطقه که بودیم متوجه آتش سوزی برخی از چادر ها شدیم و همگی با دستپاچگی در حال نظاره این صحنه بوده و منتظر حضور آتش نشانان بودیم که ناگهان در این حین سردار سرافراز اسلام، شهید والامقام حاج حسین خرازی از راه رسید و با فراخوان همه آنهایی که آنجا ایستاده بودند به سمت شعله های آتش حرکت کرده و با دستوری همراه با سرزنش گفتند منتظر چه هستید و به چه نظاره می کنید اگر همینطور بایستید شعله های آتش تمام چادرها را در بر خواهد گرفت و بدینوسیله به سرعت آتش خاموش گردید. و این خاطره حکایتی واضح است که در حال حاضر همه ایستاده اند و فقط در حوزه نظر و کلام صحبت می کنند. روزگاری شاید به فاصله 10 الی 12 سال پیش شاهد صحنه های تاسف برانگیز در سطح شهر نبودیم ولی هم اکنون برخی از انگشت نمایان طوری رفتار می کنند که انگار فکر غالب در جامعه هستند و متدینین، خانواده های شهدا و دلسوزان جز حرص خوردن و لب گزیدن چاره ای ندارند.
اگر همه افرادی که به نوعی در این رابطه مسئولیت دارند، و روزهای خاصی را جهت تذکر لسانی در سطح اجتماع اختصاص دهند و با عِدّه و عُدهِ قانونی چنان با اقتدار حضور یابند و همه مسئولان نیز مشارکت نمایند آیا حاشیه امن مروجان فساد و متظاهرین به فساد نا امن نخواهد شد ؟؟
آیا مردم متدین و غالب جامعه از آنها حمایت نخواهند کرد و وقتی ببینند مسئولان امر چنین پر قدرت در انظار حاضر شده اند جرات و جسارت امر به معروف را پیدا نخواهند کرد. البته این حرکت باید به نوعی حساب شده و دقیق باشد که ضمن آموزش دادن به مردم، راه و روش صحیح را یاد دهد. تا زمانی که بخواهیم با برگزاری جلسات و وقت هدر دادن کاری کنیم که مردم را به حرکت واداریم ابتدا باید متولیانی که دستی بر آتش دارند خود وسط معرکه شده و بعد توقع از مردم داشته باشیم ما در طول 8 سال دفاع مقدس چگونه توانستیم در جهاد اصغر پیروز شویم ، مگر غیر از این بود که فرماندهان خود خط شکن بودند. آمار بالای فرماندهان و سرداران شهید خود گویای این نکته است. و اگر این حرکت شروع شود شود نه تنها مجریان قانون از محذوریت در آمده بلکه در پناه حامیان واقعی خود که همانا مردم هستند می توانند به صورت جدی وارد کارزار فرهنگی شوند.
نگاه عوام به خواص جامعه است اگر بزرگان جامعه حرکت خوب و حساب شده ای را آغاز نمایند مطمئناً عوام نیز پیروی کرده و زمانی که خطر تهاجم فرهنگی دشمن را درک نمایند با جدیت در عرصه حاضر خواهند شد.
در پایان باز چند سوال را مطرح میکنیم که شاید پاسخی برای آن داده شد. که آیا در سطح شهر نمی توان با این موارد برخورد کرد؟
-آیا با پدیده بد حجابی خانم ها در هنگام رانندگی که متاسفانه در سطح شهر مشاهده می شود نمی توان برخورد کرد؟
-آیا با فروشندگان بدحجاب و یا فروشندگانی که در مغازه های خود از آهنگهای مبتذل استفاده می کنند نمی توان برخورد کرد؟
-آیا با برخی از مظاهر فساد مانند بلند کردن صدای آهنگهای مبتذل در ماشین ها نمی توان برخورد کرد؟
-آیا در پارکها و فضاهای سبز که در این فصل از سال که خانواده ها برای گردش بیرون می روند نمیتوان با افرادی که امنیت خانواده ها را تهدید می کنند برخورد کرد؟
و ……….
شاید و به طور حتم این مظاهر فساد واقعاً کم شمار هستند ولی به دلیل بی توجهی و به لحاظ روانی بزرگ دیده شوند ولی انگشت شمارند و واقعاً با یک همت عالی می توان تا آنجا که از دستمان بر می آید مظاهر فساد را از بین برد و برخی دیگر از آنها را که در سطح کلان هستند به متولیان آن سپرد. خواسته دشمن نیز همین وجود مظاهرعلنی فساد است و با نمایان کردن آن در حال اقناع همه هستند که قاطبه مردم چنینند، که این جفای بزرگی است چرا که در نظر سنجی های مختلفی که توسط مراکز مهم انجام پذیرفته بیش از 90% جامعه به حجاب و حفظ حیا و عفت در جامعه اعتقاد راسخ دارند پس با این درک صحیح می توانیم جامعه غیرتمند را به تکاپو واداریم ان شاءا… .

م.ولایتی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات