امروز : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۳/۰۵
کد خبر : 2764
چاپ خبر :
بیان

آقای وزیر برای رفع نگرانی اقدام کن!

علی جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی طی یادداشتی در روزنامه دولتی ایران اعلام کرد به دلیل راه‌افتادن کاروان جماعت‌های نگران و دلواپس، وی نیز بر خود لازم دیده که به این کاروان بپیوندد اما با دیدگاه متفاوت! در ابتدا باید از پیوستن وزیر ارشاد به جمع نگرانان اوضاع کشور ابراز خوشحالی کنیم، زیرا جنتی به عنوان یکی از اعضای کابینه دولت یازدهم که مسئولیت وزارتخانه استراتژیکی را نیز بر عهده دارد می‌تواند در راه بر طرف کردن نگرانی‌ها و رفع دلواپسی‌ها به عنوان بازویی قدرتمند ایفای نقش کند.
بحث نگرانی و دلواپسی پیش از آنکه به گفته وزیر ارشاد کاروان‌های دلواپس‌ها به راه بیفتند در رهنمود‌های مقام معظم رهبری بار‌ها به آن اشاره شده بود و اینکه امروز وزیر نیز در راستای دغدغه‌های رهبر انقلاب یادداشتی را منتشر کرده است، جای مسرت و خوشحالی دارد. در دو گردهمایی جداگانه‌ای که اولی چندی پیش در تهران با عنوان «دلواپسیم» برگزار شد و دومی را طلاب مدرسه فیضیه قم با عنوان «ما نگرانیم» برگزار کردند، حضار چه از طریق بیانیه و چه از راه سخنرانی مواضع و دلایل نگرانی و دلواپسی خود را اعلام کرده‌اند، به دلیل اینکه علی جنتی در هیچ کدام از این دو گردهمایی حضور نداشت، به همین دلیل شخصاً دست به قلم شده دلایل نگرانی خود را بیان داشته است.
جنتی اولین نگرانی خود را از برخی از رسانه‌ها اعلام می‌کند که دست به تحریف و گزینش اخبار می‌زنند و جامعه را نسبت به روند فعالیت‌های فرهنگی در کشور دچار تشویش کرده‌اند. اگرچه وزیر ارشاد هیچ مصداقی برای این رسانه‌ها اعلام نمی‌کند، اما ما می‌توانیم به کمک وی آمده درباره مصادیقی چون زیر سؤال بردن واقعه عظیم غدیر، غیر انسانی خواندن حکم قرآنی قصاص، تبعیض جنسیتی خواندن شهادت زن در محکمه که زیر سؤال بردن نص صریح قرآن است و… اشاره کنیم.
ما هم در این نکته با آقای جنتی هم‌عقیده‌ایم. در مورد بعد جنتی اعلام نگرانی می‌کند که برخی از بزرگان و اهل نظر بدون تحقیق در مورد اخبار و گزارش‌هایی که توسط برخی از جریانات سیاسی ساخته و پرداخته می‌شود، قضاوت می‌کنند! ‌ای کاش وی در اینجا مشخص می‌کرد، این ساده انگاری مسائل و عدم تحقیق درباره صحت اخبار از سوی کدامیک از بزرگان کشور رخ داده است تا آن شخص یا اشخاص بزرگوار نسبت به اصلاح خود بکوشند، ما برعکس آقای جنتی یقین داریم که یکی از الزامات بزرگی و اهل نظر بودن احاطه بر اخبار و دور شدن از ساده لوحی است و در نظام جمهوری اسلامی حتی در میان افراد عادی جامعه نیز کمتر می‌توان آثاری از این میزان سادگی را دید. اگرچه در مواردی همچون مستند «من روحانی هستم» ابتدا در رسانه‌های حامی دولت این‌گونه القا شد که این مستند قصد تخریب رئیس‌جمهور را دارد و حتی کار به تهدید محاکمه رسید اما بعد که مشخص شد منبع اطلاعات فیلم، خاطرات هاشمی رفسنجانی بوده است، آب‌ها از آسیاب افتاد و دروغ تخریب رئیس‌جمهور رنگ باخت.
 وزیر ارشاد در یادداشتش به نگرانی‌اش از سقوط اخلاق اشاره و نگرانی بعدی خود را هتک حرمت کسانی اعلام کرده است که دل در گرو انقلاب دارند، اتفاقاً نمونه حی و حاضر این نگرانی اتفاقی است که برای الهام چرخنده رخ داد که‌ ای کاش وزیر ارشاد در مقام متولی فرهنگ کشور در این باره نه ابراز نگرانی یا تأسف بلکه اقدامی قاطع انجام می‌داد.
نگرانی بعدی که جنتی به آن اشاره کرده و می‌توان گفت دلواپسی عمومی همه ایرانیان است، مسئله بیکاری است، جناب جنتی بهتر از سایرین می‌دانند که رأی ملت در خرداد سال گذشته به دکتر روحانی برای رفع همین نگرانی‌ها بوده است. اینکه هنوز بعد از یک سال روزنه امیدی برای میلیون‌ها جوان تحصیلکرده اما بیکار به وجود نیامده است، تقصیر چه کسی است؟ مردم که با حضور خود پای صندوق‌ها به تغییر رأی مثبت داده‌اند، چه کسی باید امیدواری‌های آنها را به تحقق برساند؟ آیا غیر از دولت مرجعی در این باره وجود دارد؟
وزیر ارشاد به خوبی به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است، اشاره می‌کند، مسلماً تحقق سال فرهنگ بدون همراهی وزارت ارشاد سخت و شاید غیر ممکن باشد، ما هم نگرانیم که تا پایان سال حرکت عملی برای تحقق این شعار ارزشمند مشاهده نشود. نگرانی‌هایی همچون وضعیت حجاب و عفاف و گسترش طلاق از دیگر نگرانی‌های علی جنتی است، با آنکه این معضلات مربوط به امروز یا دیروز نیستند اما وظیفه نهاد‌هایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ورزش و جوانان نیست که از طریق جایگاه و ابزار‌های اجرایی که در دست دارند سعی در رفع بخشی از این نگرانی‌ها داشته باشد؟ در حوزه فرهنگ چه نهادی مسئولیت قانونی‌اش بالاتر از وزارت ارشاد است؟ کار وزارت ارشاد نگرانی نیست، اقدام‌کردن است. مردم که حتی با تجمع خیابانی نگرانی خود را از وضعیت حجاب اعلام کرده‌اند و همین چند روز پیش بود که خطیب جمعه تهران نیز از تریبون نماز جمعه نسبت به وضع حجاب هشدار داد.
جنتی در بخش دیگری از یادداشتش به مفاسد اقتصادی اشاره کرده، ما نیز نگرانیم اما امیدواریم که با وعده رئیس محترم جمهور برای مبارزه با فساد اقتصادی هرچه سریع‌تر بساط این گونه خیانت‌ها به ملت ایران برچیده شود.
جنتی بعد از این مورد باز هم از مسئله‌ای به عنوان نگرانی‌اش نام می‌برد که در اصل جزو وظایف وزارتخانه متبوعش است؛ ترویج فرهنگ و سبک زندگی غربی در جامعه ایرانی از جمله مواردی است که بارها از سوی رهبر انقلاب نسبت به آن هشدار داده شده است. اینکه وزیر به جای انجام وظیفه، خود نیز به جمع نگران‌های حوزه پیوسته یا نشانه‌ای از عمق فاجعه است یا گواهی بر بی‌خبری وزیر از جایگاهی که در آن حضور دارد. باید ما نیز در اینجا ابراز نگرانی کنیم از اتفاقات رخ داده در جشنواره فیلم فجر که در آن فیلم‌هایی در حمایت از فتنه اکران شد و تا مرز گرفتن سیمرغ نیز پیش رفت. ما نیز از اوضاع وزارت ارشاد نگرانیم که جشنواره شعر فجر برگزار می‌کند اما از شاعر ضد‌انقلاب دعوت می‌شود و شعر‌هایی تشویق می‌شوند که دفاع مقدس و حجاب را مورد تمسخر قرار داده یا زیر سؤال می‌برند! ما نیز از سیاست تساهلی درباره ممیزی نگرانیم و نگرانی‌ها در حوزه فرهنگ متعدد و بسیار عمیق است. ذکر چند نمونه از آنها صرفاً برای اعلام این است که ما هم مانند علی جنتی نگرانیم و امیدواریم آنچنانکه وزیر ارشاد امیدوار به رفع مشکلات اساسی کشور با وحدت و همدلی ناشی از پیروی از رهنمود‌ها و ارشادات حکیمانه مقام‌معظم‌رهبری هست، در عرصه‌های مورد اشاره نگرانی هم عرضی در دولت خدمتگزار نیز وجود داشته باشد.
Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات